رئیس جمهور: چرا بر سر مسایل روشن با هم می جنگیم

رئیس جمهور گفت: ما جامعه ای انقلابی هستیم و در کشور بزرگی مثل ایران در کنار هم هستیم چرا باید بین ما اختلاف باشد و با صدای بلند و لحن توهین آمیز با هم حرف بزنیم.

رئیس جمهور: چرا بر سر مسایل روشن با هم می جنگیم
به گزارش هشت دی، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت با گرامیداشت سالروز میلاد باسعادت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) اظهار کرد: پیامبر فخر همه انسان‌ها در طول تاریخ و به ویژه فخر مسلمانان جهان است. حضرت رسول اکرم پیامبری است که از روز ولادتش تا امروز همواره زندگی و سیره اش و پیام و ارزش های متعالی که برای جامعه آورد، خیر و برکت و رحمت بود.

روحانی با اشاره به اینکه پیامبر انقلاب اساسی در ارزش های آن زمان به وجود آورد، افزود: رسول گرامی اسلام جامعه را از جهل و جاهلیت به رحمت و هدایت و تمدن واقعی هدایت کرد.

رئیس جمهور گفت: اساس فخر و افتخار و ارزش در آن زمان این بود که این فرد به کدام قبیله نسبت دارد و اینکه این فرد چه مقدار دانش دارد و چه کمک هایی می تواند به جامعه بکند مطرح نبود.

روحانی با بیان اینکه در آن زمان زنان یعنی نیمی از جامعه کاملا از گردونه خارج بودند به زنده به گور کردن دختران در آن زمان اشاره کرد و افزود: علاوه بر زنان، نوجوانان و جوانان هم به عنوان جاهل و کسانی که ارزش ندارند و باید اطاعت فرمان کنند شناخته می شدند، اما پیامبر آمد و اعلام کرد بعد از ۷ سالگی با فرزندانتان مشورت کنید.

وی اضافه کرد: در آن زمان غارت نه تنها بد نبود بلکه یکی از افتخاراتی بود که قبیله ای می توانست برود و قبیله ای دیگری را سرکوب، اموال و شترانش را غارت کند و چادرهایش را آتش بزند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه پیامبر تحول بسیار بزرگی در جهان به وجود آورد، گفت: در آن زمان داشتن علم و حتی نظافت افتخار نبود اما پیامبر برای انسانیت و برای هدایت بشریت و همه مردم آمد.

رییس جمهور گفت: ما جامعه‌ای انقلابی هستیم و نباید بین ما اختلاف باشد.

روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه هیات وزیران با تاکید بر اینکه همه باید تلاش کنیم تا زندگی پیغمبر اکرم (ص) را درک کنیم گفت: به نظر من ما پیغمبر را درست معرفی نمی کنیم اگر درست معرفی می کنیم دیگر بگیر و ببند نمی خواهد و تمام مردم در برابر این فرهنگ بلند رسول امت خاضع می شوند و همه فخر می کنند که جزء امت پیغمبر باشند.

وی با اشاره به جایگاه رفیع پیامبر اکرم (ص) افزود: رافت پیامبر و ایجاد حریم امنیت ایشان به گونه ای بود که حتی مشرکی که مقرش در مکه بود می دانست که اگر در مدینه بماند امنیتش بیشتر از مکه است؛ چرا که پیامبر در مدینه بود و یهودی هم می دانست که با آنکه خیبر مقر استقرار یهود و حکومت آنهاست اگر در مدینه بماند امنیتش بیشتر از خیبر است و این امر فخر برای حکومت اسلام است و تمام انسان ها می دانستند زیر سایه رحمت پیامبر در امنیت کامل هستند.

رییس جمهور با اشاره به شیوه پیامبر در مشورت که در آن زمان بین روسای قبایل و حاکمان یک شهر اصلا وجود نداشت گفت: پیامبر آمد و اخلاق را آورد و راه و رسم مشورت را پیش پای انسان گذاشت و شاورهم فی الامر را که خدا به او دستور داده بود عملی کرد پیامبری که همه می دانستند اگر از او عفو بخواهند او عفو می کند و پیامبر در مسجد برای افراد دعا می کرد و از خدا می خواست که از آنان بگذرد.

وی افزود : این راه و رسم را پیامبر برای جامعه آورد و به ما گفت ، علم افتخار است ، نظافت راه من است ، احترام به همسایگان مهم است و اینکه باید از درد همسایه باخبر باشیم و نیز ایثار را به ما یاد داد . پیامبر به ما فهماند که جنگ هم قانون دارد نه اینکه قانون جنگل حاکم باشد قانون عدل حاکم است و حتی برای میدان جنگ هم قانون وجود دارد و ایشان قانون را در جنگ رعایت می کرد که نباید آتش زد، نباید آب را مسموم کرد و نباید فراریان را تعقیب کرد و نباید به زنان و کودکان کاری داشت .

رییس جمهور گفت: ما به این پیامبر افتخار و همه جان و وجودمان را نثار رسول گرامی اسلام می کنیم نور ایشان به جهانیان گرما بخشید و انسان ها را در مسیر هدایت و رحمت قرار داد و به ما گفت برادر هستیم.

روحانی اضافه کرد : اگر امروز در جامعه ما احساس برادری نسبت به همدیگر می کنیم به این علت است که ما تابع پیغمبریم و اگر این چنین نیست پس اشکال دارد و باید خودمان را اصلاح کنیم.

وی افزود: ما جامعه ای انقلابی هستیم و در کشور بزرگی مثل ایران در کنار هم هستیم چرا باید بین ما اختلاف باشد و با صدای بلند و لحن توهین آمیز با هم حرف بزنیم.

روحانی گفت: چرا باید کلمات درشت را نثار هم کنیم ، اختلاف نظر در کار کارشناسی اشکالی ندارد آن را واگذار کنیم به کارشناسان که در سطح کارشناسی بحث کنند و هر بحث حقوقی ، دینی ، عرفانی، اجتماعی و اقتصادی را که باید کارشناسان بحث کنند در سطح خیابان ها نیاوریم و نادرست مطرح نکنیم و مردم را به جان هم نیندازیم؛ مسایل خیلی روشن است چرا ما سر مسایل روشن با هم می جنگیم .

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه