رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

فقط از استان‌های شمالی در زمینه کشت برنج حمایت می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان حمایت‌ها در زمینه کشت برنج را از استان‌های شمالی عنوان کرد و گفت: این کمک‌ها و حمایت‌ها در حوزه‌های فنی – اعتباری، امور زیربنایی، تجهیز و نوسازی اراضی است.

فقط از استان‌های شمالی در زمینه کشت برنج حمایت می‌شود

به گزارش ۸دی  علی درجانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان این که امور زهکشی، پرداخت تسهیلات، پژوهش و تحقیقات و بذر‌های گواهی شده را از دیگر کمک ها و حمایت ها در زمینه کشت برنج در استان های شمالی است اظهار کرد: بر اساس مصوبه ۹ آبان امسال هیات دولت، کشت برنج با هدف مدیریت بهینه منابع آبی و کنترل سطح زیر کشت فقط در دو استان گیلان و مازندران مجاز است.

وی با بیان اینکه کشت برنج در دیگر استان‌ها به شرط خشکه کاری و استفاده از آبیاری تحت فشار، نصب کنتور آب، تحویل حجمی انجام میشود گفت: استفاده از حداکثر هفت هزار متر مکعب آب در هکتار در یک دوره کشت با تایید وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو نیز از دیگر ضشروط کشت در سایر استان ها است.

درجانی ضمن اشاره به افزایش بهره وری در واحد سطح، افزایش بازده در هکتار و استفاده از روش‌های نوین آبیاری اذعان کرد برای کشت برنج در گیلان سالانه به دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب نیاز است که یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب از آب مورد نیاز شالیزار‌ها از سد سفید رود و بقیه از رودخانه‌های مشرف بر سد، رودخانه‌های فصلی، آب بندان‌ها و بازچرخانی آب تامین می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری دارد که سالانه یک میلیون و ۱۶۰ تن شلتوک از آن استحصال می شود و از این میزان حدود ۷۵۰ تن برنج سفید با کیفیت بدست می آید. بیش از ۳۱۷ هزار بهره بردار بخش شالیکاری گیلان همه ساله برای کاشت برنج ، ابتدا در فصل زمستان دو نوبت زمین های شالیزاری را همزمان با بارش های زمستانه شخم می زنند تا هم زمینه نفوذ آب به خاک را فراهم آورند و هم نسل آفات باقیمانده در پوشش گیاهی نابود شود.

استان گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور دانست و افزود: همچنین گیلان رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولیدکننده برنج بعد از استان مازندران را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر، سپیدرود و خزر جزو رقم های پرمحصول شالیزارهای گیلان است گفت: بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه