ترامپ: بن‌ سلمان به احتمال زیاد از قتل خاشقجی خبر داشته است

رئیس‌جمهور آمریکا یک ماه و نیم بعد از تکه تکه شدن خاشقچی می‌گوید که شاید محمد بن سلمان از ماجرای قتل فجیع جمال خاشقچی اطلاع داشته است.

ترامپ: بن‌ سلمان به احتمال زیاد از قتل خاشقجی خبر داشته است

به گزارش ۸دی، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اذعان کرد که احتمالا «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از ماجرای قتل فجیع «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد در استانبول خبر داشته است.

این موضع جدید ترامپ در قبال قتل خاشقچی، در یک بیانیه رسمی منعکس شده؛ ترامپ تاکنون اصرار داشت که روایت رسمی سعودی‌ها از ماجرا، صحیح است.

سعودی‌ها می‌گویند یک تیم برای مجاب کردن جمال خاشقچی به بازگشت به کشورش، راهی استانبول شده بود؛ این روایت می‌افزاید که تیم مزبور، در حین مجاب کردن خاشقچی، کنترل خود را از دست می‌دهند و به جای اقناع، وی را خفه کرده‌اند. دادستان کل عربستان بدون نام بردن از مجرمین، گفته که دستگاه قضایی سعودی در این ماجرا برای ۵ نفر درخواست قصاص نفس کرده است.

بیانیه امشب ترامپ البته با حمله لفظی جدیدی به ایران آغاز شد؛ حمله‌ای جدید که ساعتی پس از اعمال تحریم‌های جدید علیه چند فرد و شرکت ایرانی.

در بیانیه ترامپ می‌خوانیم: «دنیا جای خطرناکی است. کشور ایران به عنوان مشتی نمونه خروار، مسئول یک جنگ نیابتی خونبار علیه عربستان سعودی در یمن است؛ ایرانی‌ها تلاش دارند که تلاش شکننده عراقی‌ها برای رسیدن به دموکراسی را ناکام بگذارند … ایرانی‌ها بسیاری از شهروندان آمریکایی و دیگر انسان‌های بی گناه را در خاورمیانه به کام مرگ کشانده‌اند.»

رئیس‌جمهور آمریکا به شعار معروف «مرگ بر آمریکا» هم واکنشی مستقیم نشان داده و ضمن تلاش برای دولتی نشان دادن این حرکت و پویش مردمی ایرانی‌ها، گفته: «دولت‌های ایران با صدای بلند می‌گویند مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل. ایران در زمینه حمایت از تروریسم، پیشرو است.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به تفاوت‌های ایران و عربستان پرداخته و نوشته: «در سوی دیگر اما، عربستان است که اگر ایرانی‌ها رضایت بدهند و از یمن بیرون بیایند، عربستان هم با رضایت از یمن عقب‌نشینی می‌کند.»

رئیس‌جمهور آمریکا از دلائل نزدیکی واشنگتن و ریاض هم سخن گفته و افزوده: «پس از سفر سال گذشته من به عربستان سعودی، این شاه‌نشین با سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد دلاری در ایالات متحده موافقت کرد. این یک رکورد است و هزاران شغل در آمریکا ایجاد می‌کند.»

ترامپ پس از حمله به ایرانی‌ها و تمجید از سعودی‌ها، سراغ پرونده جمال خاشقچی رفته و نوشته: «جنایتی که در حق جمال خاشقچی روی داد، وحشتناک بود و ما این ماجرا را لاپوشانی نخواهیم کرد. ما در عمل، اقدامی بزرگ علیه کسانی که در این قتل دست داشته‌اند، انجام داده‌ایم.»

منظور ترامپ از «اقدام بزرگ»، تحریم ۱۷ مقام سعودی است که نام چند شاهزاده دست چندمی هم در میان آنها دیده می‌شود.

رئیس‌جمهور آمریکا افزوده: «نمایندگان عربستان سعودی می‌گویند جمال خاشقچی دشمن کشورش و از اعضای اخوان المسلمین بوده ولی تصمیم من در خصوص این مسئله، اصلا بر مبنای چنین قضاوت‌هایی نیست. این یک جنایت دهشتناک و غیرقابل‌قبول است. ملک سلمان و ولیعهد محمد بن سلمان قویاً هر گونه اطلاع از برنامه‌ریزی یا اجرای برنامه قتل آقای خاشقچی را رد می‌کنند. سازمان‌های اطلاعاتی ما به ارزیابی همه اطلاعات موجود ادامه می‌دهند ولی بسیار محتمل است که ولیعهد بن‌سلمان از این واقعه تأثربرانگیر، اطلاع داشته است. شاید اطلاع داشته و شاید هم اطلاع نداشته.»

ترامپ پس از گفتن همه این موارد، نتیجه‌گیری خود را نیز عرضه کرده و نوشته: «به هر صورت، رابطه ما با پادشاهی عربستان سعودی برقرار است. آنها در مبارزه بسیار مهم ما با ایران، متحدی بزرگ برای ایالت متحده به شمار می‌آیند.»

رئیس‌جمهور آمریکا، اعضای کنگره را هم به خاطر تلاش برای محکوم کردن محمد بن سلمان در ماجرای خاشقچی، خطاب قرار داده و نوشته: «می‌فهمم که برخی اعضای کنگره که به دلائل سیاسی یا دلائلی دیگر، می‌خواهند مسیری متفاوت را طی کنند و البته آنها آزادند که چنین کنند … پس از ایالات متحده، عربستان سعودی بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت دنیا است.»

منبع: مشرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه