تغییر ذائقه، لازمه رسیدن به تمدن اسلامی/ متافیزیک نتیجه علم با منطق

آیت الله دکتر رمضانی درطرح ضیافت اندیشه ی اساتید دانشگاه گیلان با موضوع تاریخ علم وتاریخ تمدن اسلامی با اشاره به اینکه ساحت قرآن، ساحت علم ومعرفت است و افراد جامعه دینی یا باید دانشمند ویا دانشجو ویا محب علم باشند افزود: اگر علم با منطق صحیح خود پیش رود انسان را به متافیزیک می رساند.

تغییر ذائقه، لازمه رسیدن به تمدن اسلامی/ متافیزیک نتیجه علم با منطق

به گزارش خبرنگار حوزه و دانشگاه ۸دی، آیت الله رضا رمضانی در طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه گیلان با موضوع تاریخ علم و تاریخ تمدن اسلامی با اشاره به اینکه ساحت قرآن، ساحت علم ومعرفت است و افراد جامعه دینی یا باید دانشمند و یا دانشجو و یا محب علم باشند تصریح کرد: اگر علم با منطق صحیح خود پیش رود انسان را به متافیزیک می رساند.

نماینده مردم گیلان در خبرگان رهبری با بیان اینکه غربی ها در رشته های مختلف از اندیشه های دانشمندان اسلامی ازجمله ” ابن سینا” بهره مند می شوند، اظهار داشت: تعبیری که غرب درباره ی علم به کار می برد در حوزه ی تجربی است و بعضی ها دین را مخالف علم می دانند.

وی افزود: متاسفانه غرب هم درعلم وهم در دین به افراط کشیده شد، بطوریکه کار به تفتیش عقاید انسانها رسید.

 نماینده ولی فقیه در آلمان با اشاره به اینکه اگر بناست تمدن به معنای واقعی کلمه شکل گیرد باید انسان در ابعاد عقیده، فکر، اخلاق و بعد رفتاری رشد کند افزود: غربی ها در حوزه ی رفتاری پیشرفتهایی داشته اند بطوریکه بعضی رفتارها که در جامعه ی ما وجود دارد و غیر دینی است در آنجا کمتر مشاهده می شود چون آن رفتار را به شکل قانون در آورده اند.

آیت الله رمضانی هر دو رویکرد خودباختگی در مقابل تمدن غربی و انکار مبنای فکری و پیشرفت غرب را اشتباه خواند و بیان داشت: مبنای فکری غربی اومانیسم است که هم اکنون نمی توانند از تبعات آن جلوگیری کنند و منجر به استعمار فرانو شده است.

نماینده مرجعیت اعلای شیعه در اروپا به عقل گرایی و حس گرایی در غرب اشاره کرد و گفت: غربی ها با توجه به تبعات اومانیسم به این نتیجه رسیده اند که لازم است در جامعه ی انسانی به معنویت پرداخته شود و به همین دلیل ۲۰۰۰ فرقه ی عرفانی در آنجا شکل گرفته است.

وی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: برای رسیدن به تمدن اسلامی، باید ذائقه ها و نگرش ما تغییر کند و گوهر دین ذائقه ی فکری و خلقی انسان را عوض می کند.

نماینده مردم گیلان در خبرگان رهبری با بیان اینکه ساحت علم و عقل مغایر ساحت دین نیست تاکید کرد: ما به پیامبر نیازمندیم چون پیامبر به عقل کمک می کند تا به دانایی و دارایی و رشد برسیم.

دکتر علیرضا صدر معاون پژوهشی دانشگاه گیلان نیز در این مراسم اساس تشکیل دفتر هم اندیشی در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری را معرفی و نشر معارف اسلامی در سطوح مختلف اساتید و بهره گیری از ظرفیتهای آنها در حوزه های علمی و فرهنگی و سیاسی عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به این اهداف این دفتر علاقه مند به ارتباط با اساتید است تا بتوانیم در مورد مسائل مختلف استان در آنجا هم اندیشی هایی داشته باشیم.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه