هشت دی گزارش می دهد:

غلط ترجمه ای از دولتی پر مدعا در تخصص گرایی/ مجلس این بار باید پاسخگو باشد نه مطرح کننده سؤال!

یکی از ایرادات شورای نگهبان وجود ترجمه غلط در متن  CFT است این در حالی است که این لایحه با تنظیم وزارت امور خارجه و با ۳ امضای رئیس جمهور، وزیر خارجه و وزیر اقتصاد به مجلس ارسال شده است.

غلط ترجمه ای از دولتی پر مدعا در تخصص گرایی/ مجلس این بار باید پاسخگو باشد نه مطرح کننده سؤال!

به گزارش ۸دی، برخی از رسانه ها و مقامات دولتی ارتباط ایران و اروپا را در این شرایط به قبول معاهده fatf می دانند، برای تصویب این معاهده ابتدا باید زیرمجموعه های آن تصویب شود، که در این گام cft تصویب و برای بررسی به شورای نگهبان فرستاده شد، اما در این نسخه ای که مجلس برای شورای نگهبان فرستاده ایرادات فاحشی وجود دارد که در زیر برخی از آنان را بررسی کرده ایم:

در بررسی بندهای مندرج در ماده‌واحده شورای نگهبان درنهایت به این نظر رسیده است که بندهای ۲ ، ۳ ، ۴ و ۵ ماده‌واحده نسبت به مواردی که طرف مقابل، شرط را قبول ندارد و یا شرط، خلاف مقتضای کنوانسیون می‌باشد، رافع ایرادات معاهده نبوده و درنتیجه موازین شرعی و بند ۱۶ اصل ۳ قانون اساسی در خصوص «تنظیم‏ سیاست‏ خارجی‏ کشور بر اساس‏ معیارهای‏ اسلام‏، تعهد برادرانه‏ نسبت‏ به‏ همه‏ مسلمانان‏ و حمایت‏ بی‌دریغ از مستضعفان‏ جهان‏ » مراعات نشده است.

در لایحه پیشنهادی دولت به‌صراحت ذکر شده بود که حل اختلاف موضوع این ماده برای ایران لازم ­ الرعایه نمی‌باشد، اما در جریان تصویب در مجلس، این ماده این‌گونه اصلاح شد که اجرای این امر منوط به رعایت اصل ۱۳۹ قانون اساسی است و این در حالی است که اصل ۱۳۹ قانون اساسی به صلح‏ دعاوی‏ راجع به‏ اموال‏ عمومی‏ و دولتی‏ یا ارجاع‏ آن‏ به‏ داوری پرداخته و در زمینه حل‌وفصل اختلافات غیر مرتبط به اموال عمومی اصلاً واجد حکمی نیست. ازاین‌ رو شورای نگهبان مقرر کرده است که مشخص نیست منظور مصوبه مجلس شمول تحفظ نسبت به دیوان بین‌المللی دادگستری بوده یا موضوع دیگری منظور قانون‌گذار بوده است؛ به همین دلیل اظهارنظر در خصوص این امر به رفع ابهام منوط شده است.

ابهام دیگر شورای نگهبان درباره این مصوبه، در خصوص عبارت «لیست سیاه» است که در تبصره ماده‌واحده ذکر شده است. در این تبصره مقرر شده است که «دولت صرفاً پس از خارج شدن جمهوری اسلامی ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، می‌تواند سند الحاق را نزد امین اسناد تودیع نماید.»

بررسی ساختار و اجزای گروه ویژه اقدام مالی گویای این است که در فعالیت‌های این گروه لیست سیاهی وجود ندارد که ایران از آن خارج گردد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تصویب این تبصره، معلوم نیست که تودیع سند الحاق توسط دولت را منوط به خروج از چه لیستی کرده‌اند؟ البته این عبارت در افواه عمومی در خصوص لیست «کشورهایی که باید اقدام متقابل علیه آن‌ها انجام گیرد» که توسط FATF اعلام می‌شود، استفاده می‌شود ولی بدیهی است که متن قانونی کشور نمی‌تواند با چنین تسامحاتی بررسی شود؛ ازاین‌رو اعلام نظر در خصوص این بند نیز منوط به رفع ابهام در مصوبه شده است.

از آنجایی که بیش از نیمی از ایرادات شورا به متن معاهده به موضوع تعریف و ماهیت رفتار تروریستی مربوط می ­ شود، ابتدا نظر شورای نگهبان در خصوص این موارد مورد بررسی قرار خواهند گرفت و در قسمت ­ های بعدی این نوشتار به تحلیل سایر ایرادات پرداخته خواهد شد.

در بند «۴» نظریه شورای نگهبان، اطلاق جزء « ب » بند «۱» ماده (۲)‌ نسبت به موارد مشروع مانند اعمال دفاعی، خلاف شرع دانسته شده است. مطابق صدر بند «۱» این ماده «اگر هر فردی به هر وسیله، مستقیم یا غیرمستقیم،‌ به ­ طور غیرقانونی و عمدی وجوهی را به قصد آنکه تمام یا بخشی از آن برای انجام موارد زیر به مصرف برسد یا با آگاهی از این که قرار است جهت انجام موارد زیر صرف گردد، تهیه یا جمع ­ آوری نماید، در چهارچوب مفهوم این کنوانسیون مرتکب جرم شده است.» بدین معنا موضوع کلیدی این معاهده هرگونه تأمین منابع مالی برای انجام بعضی اقدامات خاص است که در ادامه معاهده معرفی شده ­‌ اند. از جمله این اقدامات موضوعی است که در جزء « ب » بند «۱» همین ماده پیش‌بینی شده و مطابق آن «هر فعلی که به قصد کشتن یا وارد آوردن جراحات شدید جسمانی به افراد غیرنظامی یا به هر فرد دیگری صورت گیرد که سهم فعالی در خصومت ­ ها طی منازعات مسلحانه نداشته باشد، چنانچه هدف چنین فعلی به ­ واسطه ماهیت یا محتوای آن،‌ ارعاب مردم یا وادار ساختن دولت یا سازمان بین ­المللی به انجام فعل یا ترک هرگونه فعلی باشد.» تروریستی شناخته شده و در نتیجه تأمین مالی آن نیز ممنوع شده است.

در این قسمت از معاهده عمل تروریستی به ­ صورت مطلق به نوعی از رفتارها که دارای خصوصیات مذکور باشند، تعریف شده است و نسبت به هدف و علت بروز این رفتارها تفاوتی قائل نشده است. این موضوع باعث می ­ شود تا رفتارهایی که در چارچوب اعمال دفاعی و در راستای مبارزه با اشغالگران و … انجام می ­‌ شود نیز، با توجه به این تعریف در قالب رفتارهای تروریستی قرار گیرند و برچسب تروریسم بر آن ­ ها بخورد.

این مسئله از نگاه فقهای شورای نگهبان مغایر با موازین شرعی است؛ چرا که مجرمانه خواندن بعضی از رفتارهای مشروع هم چون اعمال دفاعی و … از لحاظ شرعی قابل پذیرش نیست و از این رو تعریف مطلق رفتار تروریستی آن ­ گونه که در جزء « ب » بند «۱» ماده (۲) آمده است، خلاف شرع خواهد بود.

در بررسی نظر شورای نگهبان در خصوص این معاهده با این روبرو هستیم که تقریبا ۱۰ ماده دیگر این معاهده، مبنیاً بر همین ایراد مذکور در جزء « ب » بند «۱» ماده (۲) مخالف موازین شرعی تشخیص داده شده‌ ­ اند. این اصطلاح در ادبیات نظریات شورای نگهبان بدین معناست که در مواد دیگری هم که بر اساس تعریف تروریسم مندرج در قسمت مذکور ماده (۲) احکام دیگری بیان کرده‌ ­ اند،‌ بر اساس همان دلیل ذکر شده، حاوی ایراد خواهند بود و در نتیجه خلاف شرع تلقی خواهند شد.

بر همین اساس در بند «۵» نظریه شورای نگهبان، ماده (۴) معاهده که به تکلیف کشورها به جرم‌ ­ انگاری رفتارهای تروریستی ماده (۲) و ماده (۵) که مسئولیت اشخاص حقوقی در صورت ارتکاب آن رفتارهای مجرمانه را تعیین کرده است، خلاف شرع خواهند بود؛ چرا که با توجه به اینکه مجرمانه دانستن همه رفتارهای ماده (۲) مغایر با شرع دانسته شد، در نتیجه و مبنیاً بر ایراد مذکور، مفاد ماده (۴) و (۵) نیز خلاف شرع خواهد بود. این موضوع در خصوص ماده (۷) معاهده که تکالیف کشورها را در خصوص احراز صلاحیت در خصوص جرائم مندرج در ماده (۲) بیان کرده است، نیز صدق کرده و در نتیجه در بند (۷) نظر شورای نگهبان، این ماده نیز به این دلیل خلاف شرع دانسته شده است.

ماده (۸) که به تکلیف دولت ­ها به اتخاذ اقدامات مناسب برای شناسایی، ردیابی و مسدود کردن وجوهی که برای ارتکاب جرائم مندرج در ماده (۲) هزینه می ­ شود پرداخته است؛ ماده (۹) که تکلیف دولت ­‌ ها به تحقیق در خصوص جرایم مندرج در ماده (۲) در صورت حضور مرتکب در قلمرو آن  ها را بیان می ­‌ کند؛ ماده (۱۰) که بیانگر لزوم رسیدگی به جرائم مذکور در مراجع صالح داخلی، در صورت عدم استرداد مرتکب است؛ ماده (۱۱) که به شرایط استرداد مرتکبین جرائم تروریستی این معاهده اختصاص دارد؛ ماده (۱۲)‌ که کشورهای عضو را به همکاری و مساعدت حقوقی برای انجام تحقیقات و جمع ­‌ آوری مدارک در ارتباط با آن جرائم ملزم می ­‌ کند و ماده (۱۸) راهکارهای جلوگیری از ارتکاب جرایم مذکور در ماده (۲) را تعریف کرده‌ ­ اند،.

همه و همه با توجه به این که اساساً‌ تعریف مطلق رفتار تروریستی خلاف شرع دانسته شده است و این ­ ها به استناد آن تعریف دارای ایراد،‌ تکالیفی را بر کشورها وضع کرده‌ ­ اند،‌ در نتیجه مغایر با موازین شرعی تشخیص داده شده‌ ­ اند.

علاوه بر این ماده (۶) معاهده نیز مجدداً بر این تاکید کرده است که کشورها بایستی اطمینان حاصل کنند که اعمال کیفری در حیطه شمول این کنوانسیون تحت هیچ شرایطی با ملاحظات سیاسی،‌ فلسفی،‌ عقیدتی،‌ نژادی،‌ قومی، مذهبی و یا سایر ملاحظات مشابه قابل توجیه نباشند.

در واقع معاهده با این ماده مجدداً یادآور شده است که از نگاه این معاهده رفتار تروریستی،‌ به هیچ عنوان استثنابردار نیست؛ اما شورای نگهبان در بند «۶» نظریه خود بیان داشته است که این اطلاق،‌ چون شامل موارد مشروع نظیر دفاع مشروع و … می ­‌ گردد و دیگر رفتارهای گروه ­‌ های مقاومت و … نیز قابل استثنا شدن از این معاهده نخواهد بود.

علاوه بر ایرادات ۲۲ گانه شورای نگهبان که برخی از آنان را در بالا بررسی کردیم، ایراداتی مانند ترجمه غلط در متن ارسالی مجلس به شورای نگهبان وجود دارد جالب اینجاست که بدانید این لایحه با تنظیم وزارت امور خارجه و با ۳ امضای رئیس جمهور، وزیر خارجه و وزیر اقتصاد به مجلس ارسال شده است.

موضوع غلط ترجمه موضوع تازه ای نبوده و ۲ بار دیگر نیز در تاریخ این دولت تکرار شده است، مشخص نیست دولت این اشتباه را عمدی انجام داده یا سهوی؟، اگر عمدا دست به این اقدام زده تا بتواند فیلترهای نظارتی مجلس و شورای نگهبان را دور بزند که عملی مجرمانه صورت گرفته که قابل پیگیری در دستگاه قضایی است، و اگر هم سهوا این اشتباه صورت گرفته نشان می دهد دولتی که ادعای تخصص در مسائل خارجی دارد و دولت قبل را بارها از این لحاظ به سخره گرفته و وزیر امور خارجه و دبیرشورای عالی امنیت ملی سابق را سوژه کرده، چقدر اوضاع بدی دارد و تنها بلد است ژست تسلط بر امور گرفته و با ایجاد دوقطبی های مصنوعی امورش را پیش ببرد ( قبلا در دو مورد دیگر، یعنی ارسال لایحه پالرمو در سال جاری و ارسال متن ترجمه شده از جمع بندی برجام در سال ۹۴ به مجلس نیز موضوع ترجمه غلط تکرار شده بود ).

نکته بعدی تائید مجلس و به ویژه مرکز پژوهش های مجلس بر این غلط ترجمه ای است، آیا واقعا مرکز پژوهش های مجلس توانایی پژوهش و تجزیه و تحلیل مسائل کلی را دارد یا خیر؟، چه نمایندگانی عضو این مرکز هستند؟، آیا همانطور که در دفعات متعدد رئیس جمهور و دولت با مجلس لابی کرده و به راحتی خواسته های خود را اجرایی کرده اند این بار هم پای لابی در میان است؟، آیا اعضای مرکز پژوهش های مجلس در این متن تعمق و تفکر کرده اند یا با بررسی فرمالیته تأیید شده است؟ این ها سوالاتی است که دولت و مجلس باید جواب دهند زیرا پای نهاد نظارتی به نام شورای نگهبان در میان است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه