بیانیه مرکز پژوهش های بسیج دانشجویی گیلان پیرامون ۱۰۰ مسئله اولویت دار شهر رشت

مرکز پژوهش های بسیج دانشجوئی استان گیلان با صدور بیانیه ای تحلیلی خطاب به شهردار منتخب رشت، به تبیین و تحلیل وضعیت فعلی مجموعه مدیریت شهری رشت و فرصت ها و چالش های پیش روی آن پرداخته و در نهایت ۱۰۰ مسئله اصلی و اولویت دار شهر رشت را در افق یک ساله فهرست ارائه کرده است.

بیانیه مرکز پژوهش های بسیج دانشجویی گیلان پیرامون ۱۰۰ مسئله اولویت دار شهر رشت

۸دی: مرکز پژوهش های بسیج دانشجوئی استان گیلان با صدور بیانیه ای تحلیلی خطاب به شهردار منتخب رشت، به تبیین و تحلیل وضعیت فعلی مجموعه مدیریت شهری رشت و فرصت ها و چالش های پیش روی آن پرداخته و در نهایت ۱۰۰ مسئله اصلی و اولویت دار شهر رشت را در افق یک ساله فهرست ارائه کرده است. متن این بیانیه به شرح ذیل است:

 

 

 

«حامد عبداللهی» شهردار منتخب کلان شهر رشت؛ اکنون که پس از نزدیک به چهار ماه از استعفای شهردار سابق رشت و کش و قوسهای فراوان، با اعتماد شورای اسلامی شهر سکان مدیریت مرکز استان گیلان را به دست گرفتهاید، لازم دانسته که نکاتی را پیرامون بیمها و امیدهای آینده رشت به اطلاع شما و آحاد شهروندان برسانیم.

همانگونه که مستحضرید شناخت مسائل و اولویتبندی آنها گام نخست در فرآیند مدیریت و اصلاح هر سیستمی بوده که انحراف و ضعف در این مهم، فرصتها را مغفول و بلکه به تهدید تبدیل خواهد کرد. مسئلهای که به خوبی و مبتنی بر تحلیل درست شناخته نشود، حل نمیشود، و مسئلهای که حل نشود، چه بسا به بحران بینجامد. غلبه نگاه جناحی، سیاسی و غیرتخصصی نسبت به مسائل حوزه مدیریت شهری و شهرداری رشت منجر به اختلال در دستگاه محاسباتی تصمیمسازان و مدیران این مجموعه شده که در نتیجهی آن، شناسایی مسائل و اولویتبندی آنها دچار سطحینگری، فقدان جامعیت و سلیقهگرایی گردیده است.

کلانشهر رشت مرکز استان گیلان، پرجمعیت ترین شهر در سه استان شمالی ایران و بزرگترین سکونتگاه سواحل جنوبی دریای خزر محسوب میشود. قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال–جنوب ) NOSTRAC ) و جاده ابریشم و همجواری با کشورهای آسیای میانه از طریق مرزهای خاکی و آبی، بهرهمندی از فرودگاه بینالمللی، خط آهن تهران – قزوین – رشت – انزلی- آستارا که کشورهای شمال غرب استان را با مرکزیت رشت به پایتخت ایران متصل می کند و مجاورت با منطقه آزاد انزلی، بر اهمیت راهبردی رشت در زمینه تجارت افزوده است. علاوه بر این جاذبه های اکوتوریستی مانند دریا و سواحل آن، تالابها، رودخانهها و آببندها و جنگلهای انبوه در مناطق کوهپایهای و کوهستانی، میراث ملموس اعم از بناها، بافتها و محوطههای باستانی و میراث ناملموسی چون صنایع دستی، هنرهای فولکوریک و خوراکشناسی، رشت را از نظر گردشگران متمایز ساخته است.

همچنین پیوند نزدیک بین شهر رشت و روستاهای اطراف که به واسطهی موقعیت جلگهای و بهرهمندی از منابع آبهای سطحی و زیرزمینی، از خاک حاصلخیز برخوردارند، میتواند کشاورزی را به موتور محرک و مولد دو بخش تجارت و گردشگری رشت تبدیل نماید.

در وضعیت کنونی، چندین مسئلهی کلیدی و تاثیرگذار در مسائل حوزه مدیریت شهری رشت وجود داشته که هرگونه برنامهریزی و اقدام در جهت بهبود آینده شهر را به طور جدی تحت تاثیر خود قرار دادهاند. مسئلهی پسماند در استانهای شمالی کشور دیگر به یک بحران خاموش تبدیل شده که در این میان، سراوان به عنوان دفنگاه اصلی زبالهی شهر رشت و شهرهای اطراف سهم عمدهای را از این مسئله در استان گیلان به خود اختصاص داده، به گونه ای که به نمونه ای  عبرت آموز از مدیریت نادرست پسماند در کشور تبدیل گردیده است.

مسئله رودخانه های زرجوب و گوهررود که اولین مقصد فاضلابهای خانگی، بیمارستانی و صنعتی شهر رشت بوده و به دلیل عوارض زیست محیطی ناشی از آن، بهداشت
عمومی و امنی روانی و اقتصادی شهر را با چالش های جدی مواجه ساخته، نیز بر اهمیت بحران پسماند در رشت افزوده است. علاوه بر این تغییرات اخیر در شاخص های کلان اقتصادی و اقلیمی و آب و هوایی کشور، استان گیلان را با موج جدید مهاجرت از اقصی نقاط کشور روبرو ساخته که شهر رشت به دلیل تمرکز سیاسی و اقتصادی و بهرهمندی از ظرفیت های ارتباطی، انتخاب اول بسیاری از مهاجران می باشد.

این در حالی است که تراکم بالای جمعیتی و نیز ارزش بالای زمین در بافت مرکزی رشت، جمعیت را به سمت حاشیه شهر هدایت کرده که در نتیجه ی آن سکونتگاه های غیررسمی و نسقی در مناطقی خارج از طرح جامع توسعه شهر رشد یافته اند و رشت را در آستانهی توسعه ای نامتوازن و ناعادلانه قرار داده اند.

در مواقع بحرانی، همچون وقوع زلزله، سرعت عاملی موثر و حیاتی است و اگر بهترین تیم ها با مجهزترین و کارآزموده ترین نامیده شده، اقدام به امدادرسانی «زمان طلایی» نیروها نیز در صحنه حضور داشته باشند اما در یک فرصت معین که نکنند، پس از آن انجام هر کاری بیحاصل خواهد بود. رشت اکنون در یک زمان طلایی قرار گرفته است؛ به این معنی که پس از فرصت سوزی های گذشته، دیگر امکان آزمون و خطا پیرامون آینده و توسعه شهر رشت وجود ندارد.

مرکز پژوهشهای بسیج دانشجوئی استان گیلان معتقد است که عبور از این مرحله حساس در مسیر توسعه شهر رشت، در گر و اّتخاذ رویکردی کاملا علمی و تخصصی در شناخت مسائل و اولویتبندی آنها، فارغ از هرگونه جهتگیری سیاسی و سلیقه ای است. در همین راستا، این کانون تفکر، با بهره مندی از نظرات و دیدگاه های نخبگان مدیریت شهری در سه سطح نخبگان دانش، نخبگان نهادی و نخبگان حوزه عمومی به شناسایی ۱۰۰ مسئلهی دارای اولویت مجموعه ی مدیریت
شهری رشت در یک سال آتی پرداخته است.

آنچه در گزارش پیوست ارائه میگردد، یافته های یک پژوهش روشمند علمی مبتنی بر روشهای آینده پژوهی است که به منظور سادگی در بیان، نتایج حاصل از آن به ترتیب اولویت در قالب یک جدول فهرست گردیده تا برای طیف گسترده ای از مخاطبان و مردم قابل استفاده باشد. لازم به ذکر است، مسائل ۱۰۰ گانه رشت، در ۱۲ گروه موضوعی «سازمان شهرداری و مدیریت کلان شهری»، «عمران، بازآفرینی و زیرساخت شهری»، «شهرسازی و مدیریت شهری»، «برنامه ریزی، توسعه و آینده نگری شهری»، «اقتصادی، مالی و سرمایه گذاری شهری»، «محیط زیست و پسماند»، «حمل و نقل و ترافیک»، «گردشگری، دیپلماسی و ارتباطات بین الملل»، «حقوقی»، «خدمات شهری و شهروندی»، «ایمنی پدافند غیر عامل»، «ارتباطات و فناوری اطلاعات»طبقه بندی شده اند.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه