روحانی: روابط تجاری ایران و عراق ۲۰میلیارد دلار می‌شود

رئیس‌جمهور گفت: امروز روابط اقتصادی بین دو کشور به ۱۲میلیارد دلار می‌رسد که می‌توانیم با تلاش دوجانبه در آینده نزدیک به ۲۰میلیارد دلار برسانیم.

روحانی: روابط تجاری ایران و عراق ۲۰میلیارد دلار می‌شود

به گزارش ۸دی، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز شنبه در نشست خبری با “برهم صالح” رئیس‌جمهور عراق، ضمن تبریک به ملت عراق به خاطر برگزاری موفقیت آمیز انتخابات مجلس و تشکیل دولت جدید و انتخاب رئیس‌جمهور جدید، به روابط دیرینه مسئولان دو کشور اشاره کرد و گفت: همه مسئولان فعلی جمهوری عراق با مسئولان جمهوری اسلامی ایران یک همکاری بیش از ۳۰ ساله در مبارزه با استبداد در عراق و استقرار امنیت در آن کشور دارند.

وی با اشاره به نشست هیئت‌های عالیرتبه دو کشور اظهار داشت: در این نشست ضمن بررسی روابط دو کشور، دو طرف ضمن تاکید بر ادامه روند توسعه روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر این نکته نیز اذعان داشتند که ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه روابط وجود دارد که باید از آنها بهره گرفت.

رئیس‌جمهور گفت: ما امروز در زمینه روابط و تبادل برق، گاز، فراورده‌های نفتی و همچنین فعالیت‌های دو کشور در زمینه‌های کشف و استخراج نفت و اتصال راه‌آهن دو کشور از سمت غرب و جنوب، گفت‌وگو کردیم.

روحانی افزود: مقدمات اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره کاملا مهیا است. با اقدامات وزارت دارایی عراق، شرکت ایرانی می‌تواند کار خود را شروع کند و با تکمیل این ۳۵ کیلومتر خط‌آهن، روند انتقال محموله‌های تجاری و مسافر  میان دو کشور به ویژه در ایام اربعین تسهیل خواهد شد.

وی مسئله لایروبی در اروند رود و شط العرب را برای دو کشور حائز اهمیت برشمرد و تاکید کرد: این اقدام باعث آبادانی بیشتر خرمشهر، آبادان، بصره و فاو خواهد شد.

رئیس‌جمهور، مسئله محیط زیست را نیز از دیگر مسائل دارای حائز برای دو کشور خواند و افزود:  امروز بخشی از مردم ما در مرزهای غربی و جنوبی با مشکل ریزگردها مواجه‌اند و این مشکل و معضل با همکاری دو کشور باید حل و فصل شود.

روحانی با ابراز خرسندی از قول مساعد رئیس‌جمهور عراق گفت: رئیس‌جمهور عراق وعده دادند که شخصا این موضوع را پیگیری خواهند کرد و بی‌تردید همانطور که دو کشور با کمک یکدیگر موفق شدند، مردم را از رنج داعش نجات دهند، اکنون نیز با کمک یکدیگر می‌توانند مردم دو کشور را از رنج ریزگردها رهایی و نجات دهند.

وی ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان دو کشور را از دیگر موضوعات مورد توافق در نشست هیئت‌های عالیرتبه ایران و عراق ذکر کرد و اظهارداشت: در این منطقه آزاد تجاری می‌توانیم صنایع مشترک را ایجاد کنیم و این موضوع مهم مورد توافق دو کشور بود که کمیسیون مشترک می‌تواند اجرای آن را سریعا پیگیری کند.

رئیس‌جمهور در ادامه به همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور اشاره کرد و گفت : ایران و عراق، تقویت ثبات و امنیت منطقه را به نفع مردم منطقه می‌دانند و معتقدند که کشورهای منطقه بدون نیاز به مداخله خارجی و با گسترش همکاری‌های مشترک، قادرند امنیت و ثبات منطقه را تامین کنند.

 روحانی ابراز امیدواری کرد که با تلاش مشترک کشورهای منطقه و به ویژه دو کشور ایران و عراق، امنیت و ثبات منطقه تقویت شود و  جنگ ویرانگر و ظالمانه یمن پایان یابد و ثبات و امنیت در سوریه و کل منطقه ایجاد شود.

وی در پایان تاکید کرد که ما امنیت و توسعه عراق را امنیت و توسعه ایران می‌دانیم و معتقدیم روابط بسیار نزدیک دو ملت، باید روز به روز عمیق‌تر و همکاری‌های مشترک اقتصادی و سیاسی دو کشور دوست، بیش از پیش تقویت شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه