رییس کل دادگستری گیلان:

پرونده های وقف از پیچیده ترین امور در دستگاه قضا است/ اگر موقوفات در جهت کمبود ها حرکت کنند بسیاری از مشکلات حل می شود

رییس کل دادگستری گیلان رسیدگی به پرونده های وقف را از سخت ترین و پیچیده ترین امور در دستگاه قضایی خواند و گفت: برخی از پرونده های وقف دچار ابهاماتی در وقف نامه است که یا چهارچوب وقف دیده نشده یا شرایط وقف نامه رعایت نشده است.

پرونده های وقف از پیچیده ترین امور در دستگاه قضا است/ اگر موقوفات در جهت کمبود ها حرکت کنند بسیاری از مشکلات حل می شود

به گزارش خبرنگار هشت دی، احمد سیاوش پور پیش از ظهر امروز در همایش یاوران وقف استان گیلان در حرم مطهر خواهر امام رشت با بیان اینکه وقف کار بسیار ارزشمندی است، اظهار کرد: حفاظت از موقوفات از تکالیف شرعی هر فرد، به ویژه دستگاه قضا است.

وی تصریح کرد: مشارکت در امر خیر می تواند برای شکوفایی جامعه مفید باشد.

رییس کل دادگستری گیلان ضمن اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که وقف را صدقه جاریه خوانده اند، افزود: وقف در مکاتب الهی به ویژه در دین مبین اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است.

سیاوش پور با اشاره به ۳۶ قانون مدنی مختص به وقف در قوانین مدنی وضع شده در سال ۱۳۰۷ بیان کرد: این موارد شامل شرایط وقف، چهارچوب های وقف، چه اموالی را میتوان وقف کرد، وقف خاص و عام و … است که امروز نیز از این موارد در امر قضاوت استفاده می شود.

رییس کل دادگستری گیلان رسیدگی به پرونده های وقف را از سخت ترین و پیچیده ترین امور در دستگاه قضایی خواند و افزود: برخی از پرونده های وقف دچار ابهاماتی در وقف نامه است که یا چهارچوب وقف دیده نشده یا شرایط وقف نامه رعایت نشده است.

وی با بیان اینکه شرایط مهم در وقف و رسیدگی به امور آن از واجبات است، اذعان کرد: باید بستر این کار مهیا باشد تا واقف با اطمینان در این مسیر گام بردارد.

سیاوش پور با اشاره به موضوع دسته بندی موقوفات و استفاده از آن ها در مکان های مورد نیاز، گفت: اگر موقوفات در جهت کمبود ها حرکت کنند بسیاری از مشکلات حل می شود.

رییس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه امروز جنبه عمومی و اجتماعی وقف بسیار مورد توجه جامعه قرار گرفته است، افزود: اکنون نگاه، نگاه عدالت اجتماعی است و محدودیت ندارد و همینطور وسعت دید بالایی دارد پس هر اندازه بتوانیم باید تشویق کنیم.

سیاوش پور اثر گذاری وقف را در موضوعات معنوی و اقتصادی معرفی کرد و گفت: اگر واقف با حفظ حریم موقوفات، نذورات یا صدقات خود را بر اقشار جامعه در دهک های مختلف تحت پوشش بگیرد میتواند زندگی آرامش بخشی را برای آن ها حفظ کند.

وی با اشاره به وقف های ملی که با مشکل دچار است بیان کرد: بسیاری از مواقع واقف نیت خیر دارد اما به دلایلی چهارچوب های وقف در آن به خوبی رعایت نشده و وقف با مشکل دچار شده است.

تصاویر این خبر را از اینجا ببینید

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه