۱۵ چیز عجیب حساسیت زا

آلرژی مشکل شایعی است و افراد زیادی وجود دارند که به چیزی حساسیت دارند. اگرچه همه ی ما با آلرژی به مواد غذایی، حیوانات خانگی و گرد و غبار آشنا هستیم، اما آلرژی های نادری هم وجود دارد که کمتر کسی در مورد آن ها شنیده، به همین دلیل وقتی با واکنش آلرژیک ناشی از چنین موادی رو به رو می شوید نمی توانید علت مشکل را پیدا کنید. در ادامه به ۱۵ چیز عجیبی می پردازیم که نمی دانید می توانند حساسیت زا هستند.

۱۵ چیز عجیب حساسیت زا

به گزارش هشت دی،آلرژی مشکل شایعی است و افراد زیادی وجود دارند که به چیزی حساسیت دارند. اگرچه همه ی ما با آلرژی به مواد غذایی، حیوانات خانگی و گرد و غبار آشنا هستیم، اما آلرژی های نادری هم وجود دارد که کمتر کسی در مورد آن ها شنیده، به همین دلیل وقتی با واکنش آلرژیک ناشی از چنین موادی رو به رو می شوید نمی توانید علت مشکل را پیدا کنید. در ادامه به ۱۵ چیز عجیبی می پردازیم که نمی دانید می توانند حساسیت زا هستند.

۱- تلفن همراه و تبلت
در دنیایی مملوء از ابزارهای تکنولوژیک مثل گوشی هوشمند و تبلت، به سختی می توان زندگی بدون این وسایل را تصور کرد. اما بعضی افراد به فلزاتی مثل نیکل و کبالت حساسیت دارند، یعنی فلزاتی که در تولید بیشتر گوشی های جدید به کار می روند.

کسانی که آلرژی دارند، دچار خارش می شوند و روی دست ها، گوش ها و گونه های آن ها ضایعاتی پوستی ظاهر می شود. اگر هنگام کار با تلفن همراه تان این نشانه ها را دارید، برای گوشی خود یک کاور بخرید و سعی کنید کمتر با گوشی صحبت کنید. در صورت لزوم، در تماس های تلفنی از حالت اسپیکر استفاده کنید.

۲- دکمه ی شلوار
مشکل دکمه های شلوارها هم مانند تلفن های همراه، فلز نیکلی است که در تولید آن ها به کار می رود. کسانی که آلرژی دارند، در صورت تماس پوستی با نیکل، دچار خارش و التهاب و قرمزی پوست می شوند. اگر این نشانه ها را دارید، یک لایه لباس بین دکمه ها و پوست تان بگذارید (مثلا می توانید لباس تان را داخل شلوار بگذارید).

۳- گوشت
بعضی افراد بعد از خوردن حتی کمی گوشت، بینی شان می گیرد و دائماً عطسه می کنند، کل بدن شان می خارد و به آن ها حالت تهوع دست می دهد. اگر شما هم این نشانه ها را دارید احتمالا به گوشت حساسیت دارید. این آلرژی می تواند در هر سنی به وجود بیاید. در اغلب موارد این حساسیت بعد از نیش کنه ی تگزاسی یا لون استار به وجود می آید. این حشره ی کوچک در نواحی شرقی امریکا زندگی می کند.

۴- میوه های گرده ای
اگر هنگام خوردن میوه های گرده ای مثل سیب، کیوی، هلو و غیره یکباره احساس می کنید لب ها و گلویتان می سوزد، احتمالا به سندروم آلرژی دهانی مبتلا هستید که به سندرم مواد غذایی گرده ای هم مشهور است. بعضی میوه ها، سبزیجات و مغزهای خوراکی حاوی همان پروتئین هایی هستند که در ساختار گرده ها هم وجود دارد و از آنجایی که بعضی افراد به گرده ها حساسیت دارند، بعد از خوردن چنین مواد غذایی ای هم دچار واکنش آلرژیک می شوند. این آلرژی معمولا در بچه های کوچک دیده نمی شود و در دوران پیش از نوجوانی و نوجوانی به وجود می آید.

۵- نور خورشید
کسانی که به نور خورشید حساسیت دارند، وقتی در معرض آن قرار می گیرند دچار خارش و التهاب پوست می شوند. این حساسیت گاهی می تواند در اثر مصرف بعضی داروها به وجود بیایید و گاهی هم می تواند به دلیل یک بیماری پنهان باشد. اگر آلرژی تان بعد از مدتی رفع نشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

۶- آب
«کهیر آکواژنیک» نوعی بیماری نادر است که در اثر آن شخص مبتلا قادر به تحمل هیچگونه تماسی با آب نیست. حتی ذره ای آب هم می تواند باعث بروز ضایعات پوستی و کهیر در سراسر بدن شود. این آلرژی بیشتر از زنان رایج است تا مردان.

۷- ورزش
«حساسیت شدید ناشی از ورزش» نوعی بیماری نادر است که در اثر آن بدن قادر به شکافتن پروتئین های مواد غذایی نیست، بنابراین هنگام ورزش کردن دمای بدن تان بالا می رود، نفس نفس می زنید، دچار ضایعات پوستی و التهاب گلو و در بعضی موارد، آنژیو ادم (مشکل پوستی ای شبیه به کهیر) می شوید.

اما در چنین شرایطی چطور می توانیم سلامتی خود را حفظ کنیم؟ ورزش های سبک تر و آرامشبخش تری را انتخاب کنید، مثلا به جای ورزش های هوازی یوگا کار کنید. علاوه بر این، به ویژه قبل از ورزش، از خوردن مواد غذایی ای که حاوی پروتئین هستند پرهیز کنید.

۸- عرق
اگر در روزهای گرم و آفتابی، بعد از عرق کردن، ضایعات پوستی ای روی پوست تان ظاهر می شود، احتمالا به عرق خودتان حساسیت دارید. به این نوع آلرژی «کهیر کولینرژیک» گفته می شود که بعد از خنک شدن بدن از بین می رود.

۹- محصولات آرایشی و بهداشتی
مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی، کرم ها و لوسیدن ها ممکن است باعث واکنش آلرژیک شوند. این واکنش آلرژیک چند ساعت یا حتی چند روز بعد از استفاده از این محصولات رخ می دهد. اگر در مورد محتویات محصولات آرایشی و بهداشتی خود مطمئن نیستند، با یک متخصص آلرژی یا پوست درباره ی محصولات جایگرین مشورت بگیرید.

۱۰- شوینده های لباس
بعضی از مواد تشکیل دهنده ی شوینده های لباس می توانند باعث واکنش آلرژیک شوند. کسانی که دچار این آلرژی هستند بعد از پوشیدن لباس یا خوابیدن روی ملافه ای که با شوینده شسته شده، دچار خارش می شوند.

۱۱- مواد شوینده
مانند مورد قبل، این آلرژی در اثر بعضی مواد تشکیل دهنده ی مواد شوینده به وجود می آید و نشانه های آن ضایعات پوستی و قرمزی پوست در محل تماس پوست با ماده ی شوینده است.

۱۲- پشم
پارچه های پشمی برای بسیاری از ما خارش آور هستند. اما بعضی افراد به دلیل حساسیت به ماده ی لانولین، نمی توانند چیزهای پشمی را تحمل کنند. لانولین نوعی ماده ی طبیعی مومی شکل است که از بدن گوسفندان تولید می شود. از این ماده در تولید لوازم آرایشی هم استفاده می شود، بنابراین کسانی که به پشم آلرژی دارند همیشه باید به مواد تشکیل دهنده ی محصولات آرایشی هم دقت کنند و از محصولات حاوی این ماده دوری کنند.

۱۳- چرم
بیشتر مردم با چرم مشکلی ندارند اما کسانی هم هستند که به این ماده حساسیت دارند. اگر هنگام پوشیدن لباس های چرمی، دچار خارش و سوزش پوست می شوید، بهتر است از چرم های مصنوعی استفاده کنید.

۱۴- زیورآلات
پیش تر درباره ی آلرژی به نیکل گفته شد. از این فلز در تولید زیورآلات هم استفاده می شود. اگر هنگام استفاده از انگشتر، گردنبند و غیره دچار خارش و سوزش پوست می شوید، احتمالا به زیورآلات تان حساسیت دارید.

۱۵- کتاب
برای عشق کتاب ها در تمام دنیا هیچ بویی لذت بخش تر از بوی کتاب نو نیست. اما کسانی که دچار آلرژی هستند، این بو در آن ها باعث گرفتگی بینی و سر درد می شود. اگر به گرد و غبار کتاب ها حساسیت دارید، لازم نیست خواندن کتاب را کنار بگذارید و می توانید به جای کتاب های چاپی از دستگاه های کتاب خوان یا بوک ریدر و کتاب های الکترونیک استفاده کنید.

منبع: بهداشت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه