عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی اولویت نخست گیلان است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۲۸ درصد شاغلان گیلان در حوزه کشاورزی مشغول به فعالیت هستند گفت: صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی اولویت نخست استان گیلان است.

صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی اولویت نخست گیلان است

به گزارش هشت دی،صادق حسنی صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بودجه کشور باید بر اساس اولویت‌بندی تصویب شود اظهار کرد: امسال برای سال سوم بودجه را برای تصویب، دولت به مجلس شورای اسلامی فرستاد.

صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی اولویت نخست گیلان

وی با بیان اینکه سال گذشته با مشورت و همکاری نمایندگان مجلس ایراد بودجه شناسایی و برطرف شد گفت: مهم‌ترین ایراد بودجه عدم اولویت‌بندی در مسائل مختلف بود زیرا بودجه باید بر اساس اولویت‌بندی تصویب شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بودجه باید به سمت پیشرفت صادرات سوق داده شود تصریح کرد: اولویت اول ما در استان گیلان و در بخش کشاورزی صادرات و صنایع تبدیلی است که متأسفانه در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم و به همین دلیل در مجلس سعی کردیم بودجه را به سمت صادرات سوق دهیم که امیدواریم با این کار صادرات محصولات کشاورزی در استان افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه ۲۸ درصد شاغلان گیلان در حوزه کشاورزی مشغول به فعالیت هستند گفت: خود سازمان کشاورزی باید در امور برنامه‌ریزی این حوزه پیشتاز باشد و در صورت نیاز نمایندگان نیز جهت بررسی امور پیگیر مسائل این حوزه هستند.

 آب‌بندان مشکل کمبود آب کشاورزی را حل می‌کند

حسنی یکی از علل کمبود آب در استان را مصرف بی‌رویه دانست و افزود: ما در سال گذشته ۱۵ میلیارد مترمکعب بارندگی داشتیم که ۹ میلیارد آن هزینه و بقیه متأسفانه به هدر رفت و به همین دلیل کشاورزان ما با جیره‌بندی آب مواجه‌اند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از آب‌بندان یکی از راه‌های آبیاری در مزارع است گفت: در چند ماه اخیر نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش بارندگی داشتیم و در استان چیزی حدود ۲۰ هکتار آب‌بندان داریم و کشاورزان ما می‌توانند از این طریق به مزارع خود آب برسانند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه لایروبی و دیوارکشی آب‌بندان نیاز به اعتباری خاص ندارد بیان کرد: الآن فصل لایروبی و دیوارکشی آب‌بندان‌ها است که متأسفانه تاکنون کار خاصی به بهانه نبود اعتبار انجام‌نشده، درحالی‌که دیوارکشی و لایروبی آب‌بندان‌های ایجادشده نیاز به اعتبار ندارد.

وی لازمه از بین رفتن کمبود آب را استفاده صحیح از آب‌بندان‌ها دانست و افزود: در قضیه ترمیم آب‌بندان‌ها آب منطقه‌ای استان خوب عمل‌نکرده است درحالی‌که اگر از آب‌بندان به‌درستی استفاده شود کمبود آب ما به حداقل می‌رسد.

حسنی با بیان اینکه تاکنون از هفت سد لاستیکی، موفق به افتتاح یک سد شده‌ایم تصریح کرد: متأسفانه دولت با کمبود اعتبارات مواجه است به همین دلیل از هفت سد لاستیکی یک سد به بهره‌برداری رسیده است که با پیگیری نمایندگان مجلس در آینده‌ای نزدیک حداقل سه سد دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای حل مشکل سد لاستیکی نیاز به همکاری و پیگیری مجمع نمایندگان داریم گفت: برای حل هر مشکلی نیاز به پیگیری‌های مدوّن داریم در غیر این هیچ مشکلی حل نمی‌شود و خوشبختانه در کمیسیون کشاورزی نمایندگان بسیار پیگیر مسئله هستند.

حسنی با تأکید بر اینکه طبق ردیف و ماده ۱۰ و ۱۲، بیمه را مکلف به پرداخت پول به کشاورزان آسیب‌دیده کرده‌ایم تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات در بین کشاورزان عدم بیمه کردن مزارع است که متأسفانه تاکنون فقط ۱۵ درصد از کشاورزان زمین‌های خود را بیمه کرده‌اند که با توجه به اینکه بیمه را مکلف به پرداخت پول به مزارع آسیب‌دیده کرده‌ایم امیدوارم ۸۵ درصد دیگر هم مزارع خود را بیمه کنند.

غیبت بخش خصوصی علت اصلی عدم حل مشکل سراوان

وی یکی از مهم‌ترین علل حل نشدن زباله سراوان را عدم ورود بخش خصوصی دانست و افزود: در مورد دفن و تصفیه زباله سراوان چندین قرارداد بسته شد که متأسفانه به علل مختلف موفق به پرداخت قرارداد نشدیم به همین علت تا زمانی که بخش خصوصی در زمینه ورود نکند هیچ مشکلی در سروان حل نمی‌شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورا اسلامی با اذعان به اینکه مهم‌ترین مشکل ما در گیلان عدم پشتیبانی و حمایت از مدیر است بیان کرد: متأسفانه یک جوی در استان ایجادشده است که هر مدیری با یک شرکت خصوصی قرارداد امضا می‌کند میگویند از رانت استفاده‌شده درحالی‌که برای حل هر مشکلی باید از بخش خصوصی استفاده کرد.

لازمه حمایت از مدیر را ورود دستگاه‌های نظارتی است

حسنی لازمه حمایت از مدیر را ورود دستگاه‌های نظارتی دانست و افزود: ما باید در استان مدیران خود را آزاد بگذاریم در غیر این صورت پیشرفتی حاصل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بروکراسی اداری در استان دارای ایرادات زیادی است بیان کرد: ما نباید فکر کنیم سرمایه‌گذار فقط باید برای مدیران کار کنند قطعاً فردی که سرمایه‌گذاری می‌کند اول در فکر سود خودش است در این صورت هم باعث اشتغال می‌شویم وهم مشکلات ما حل خواهد شد‌.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه با افتتاح فاز دوم تصفیه‌خانه سنگر مشکل آلودگی آب در روستاهای رشت حل می‌کند تصریح کرد: فاز یک تصفیه آب در سنگر شروع به کار کرده و فاز دو ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که با پیگیری نمایندگان و قول مساعد دولت و ورود بخش خصوصی فاز دو این تصفیه‌خانه هم به‌زودی افتتاح خواهد شد که با افتتاح این تصفیه‌خانه مشکل آلودگی آب روستاهای رشت حل خواهد شد.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه