نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد:

مهم‌ترین آفت‌های چاپ و نشر؛ از قاچاق کتاب تا کمبود کاغذ

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از پایین بودن سرانه مطالعه در ایران موانع صنعت نشر و چاپ کتاب را برشمرد.

مهم‌ترین آفت‌های چاپ و نشر؛ از قاچاق کتاب تا کمبود کاغذ

به گزارش ۸دی، اصغر مسعودی، نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس یکی از آفت‌های صنعت چاپ و نشر کتاب را قاچاق این کالا دانست و گفت: در حال حاضر ناشران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند؛ نبود کاغذ، قاچاق کتاب، انتشارpdf کتاب‌ها در فضای مجازی و… صدمه‌های بسیاری به این حوزه وارد کرده است.

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پدیده قاچاق کتاب، افزود: متاسفانه قاچاق کتاب این روزها به یکی از آفت‌های مزمن در حوزه صنعت چاپ و نشر تبدیل شده؛ ممیزی و سانسور یکی از دلایل گسترش این پدیده است زیرا سختگیری‌های بسیار افراد را به خرید کتاب‌های قاچاق ترغیب می‌کند.

وزارت ارشاد در برخی موارد با سانسور کتاب‌ها راه را برای قاچاق آنها باز می‌کند

وی تاکید کرد: وزارت ارشاد در برخی موارد با سانسور کتاب‌ها راه را برای قاچاق آنها باز می‌کند چراکه متخلفان در این حوزه با ادعاهایی مبنی بر اینکه کتاب‌هایی که به صورت قاچاق فروخته می‌شود اصل است و ممیزی نخورده به خرید کتاب‌های قاچاق دامن می‌زنند در حالی که در بسیاری از موارد این ادعاها درست و به‌جا نیست.

وزارت فرهنگ با سختگیریهای نابه جا فعالیت قاچاقچیان کتاب را رونق نبخشد

مسعودی ادامه داد: بهتر است وزارت فرهنگ با سختگیریهای نابه جا فعالیت قاچاقچیان کتاب را رونق نبخشد البته نمی‌توان به این نکته نیز بی‌توجه بود؛ برخی کتاب‌ها به اصلاح نیاز دارند و این نیاز غیر قابل انکار است چراکه مسائل غیرقانونی و انحرافی را منتشر می‌کنند.

پایین بودن سرانه مطالعه در ایران در پی گرانی کتاب

وی با انتقاد از پایین بودن سرانه مطالعه در ایران، گفت: پایین بودن سرانه مطالعه در ایران علل مختلفی دارد که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن را می‌توان تیراژ پایین کتاب معرفی کرد متاسفانه هیچ یک از نهادهای مسئول دغدغه و نگرانی برای این مهم ندارند درحالیکه می‌توان تاثیر این بی‌توجهی‌ها را به راحتی در بطن جامعه دید.

نوسانات ارزی کشور ناشران را در تامین کاغذ به دردسر انداخته است

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: در ماه‌های اخیر نوسانات بازار ارز بر نابسامانی‌های حوزه کتاب تاثیر بسیار داشت ناشران در تهیه کاغذ موردنیاز خود با سختی‌ رو به رو شدند.  در صورتی که از فعالان این صنعت به درستی حمایت نشود نمی‌توان انتظار چندانی از آنها داشت اگر ناشران با کمبود منابع مالی یا ناتوانی در تهیه کاغذ مواجه باشند مسلما نمی‌توانند نیاز بازار را به خوبی تامین کنند.

وی پیشنهاد داد: وزارت ارشاد به ازای چاپ هر کتاب دو جلد آن را به منظور اهدا به کتابخانه‌های عمومی و مرکزی خریداری کند تا از این طریق افرادی که توان مالی مناسب برای خرید کتاب را ندارند از این ظرفیت بهره‌مند شوند و از سوی دیگر صنعت نشر و چاپ رونق پیدا کند.

گسترش تولید کاغذ داخلی یا تولید کاغذ از سنگ معدن؛ کاهش قیمت کتاب

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: گسترش تولید کاغذ داخلی یا تولید کاغذ از سنگ معدن می‌تواند تا حدود زیادی بر قیمت کتاب اثرگذار باشد در ماه‌های اخیر قیمت این کالا به دلیل افزایش نرخ ارز و گرانی کاغذ افزایش چشم‌گیری داشته و از آنجایی که مردم این روزها با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند نخستین محصولی که از سبد خانواده‌ها حذف می‌شود کتاب است.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مادامی که خانواده حتی برای خرید نان نیز با دشواری رو به رو است نمی‌تواند برای مطالعه و خرید کتاب دغدغه داشته باشد، اظهار کرد: می‌توان با نظارت‌های ویژه از ایجاد رانت در تخصیص ارز کاغذ و در نتیجه گرانی و کمیابی کتاب جلوگیری کنند.

منبع: خانه ملت

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه