دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو؛

۲۳ اثر ایرانی در فهرست یونسکو ثبت شد/ رشت شهر خلاق ثبت شده در یونسکو

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: ایران ۲۳ اثر ثبت‌شده جهانی در یونسکو دارد که از آن جمله می‌توان به میدان نقش‌جهان اصفهان، سازه‌های آبی شوشتر، پاسارگاد، پرسپولیس، کلیساهای ارمنی و … اشاره کرد اما کویر لوت تنها اثر طبیعی ثبت‌شده ایران در لیست میراث جهانی یونسکو است.

۲۳ اثر ایرانی در فهرست یونسکو ثبت شد/ رشت شهر خلاق ثبت شده در یونسکو

به گزارش ۸دی، حجت الله ایوبی با اشاره به اینکه هدف اصلی یونسکو کمک به صلح و امنیت در جهان است، به جام جم آنلاین گفت: سازمان یونسکو به منظور به حداقل رساندن جنگ و خشونت در جهان با استفاده از ابزار فرهنگ و آموزش تاسیس شده است، همچنین این سازمان از بدو تاسیس فعالیت های خود را بر پایه علم، آموزش و فرهنگ انجام می‌دهد. کشورهای زیادی در یونسکو عضو هستند و مسلما آن دسته از کشورهایی که در زمینه آموزش فعالترند و همچنین پیشینه فرهنگی مناسب تری داشته، در جایگاه مهم تر و بهتری در این سازمان قرار دارند.

وی ادامه داد: یونسکو جزء سازمان‌های خوش‌نام دنیا محسوب می‌شود و تجربه و تاریخ تأسیس این سازمان در عرصه فرهنگی بیانگر احترام و پایبندی به تمام فرهنگ‌هاست؛ زیرا زمانی که موضوع جهانی‌شدن فرهنگ آمریکا مطرح شد، یونسکو به ابتکار فرانسوی‌ها مسئله تنوع فرهنگی را به‌عنوان یک اصل پذیرفتند و در مجمع امور یونسکو تصویب کردند. همچنین در ادامه برای حفظ وزنده نگه‌داشتن خرده فرهنگ‌ها در دنیا برنامه‌های متعددی در کشورهای مختلف اجرا نمودند.

ایوبی اظهار داشت: این سازمان در عرصه آموزش نیز فعالیت‌ها و اقدامات فراوانی را اجرایی کرده است؛ کنوانسیون‌ها و معاهدات مختلفی توسط یونسکو مبنی بر گسترش عدالت، برابری، از بین بردن تبعیض و آموزش بخصوص در کشورهای محروم راه‌اندازی گردیده است.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو خاطرنشان کرد: در بحث فرهنگ و میراث فرهنگی بازهم یونسکو کارنامه قابل قبولی دارد چراکه حفظ میراث بشری یک اقدام بزرگی محسوب می‌شود که این سازمان آن را در اولویت کارهای خود قرار داده است. می‌دانیم در جریان جنگ‌ها علاوه بر تمام خسارت‌های جانی و مالی و روانی که مردم متحمل می‌شدند، یکسری خسارت‌ها نیز گریبان گیر میراث فرهنگی بشر می‌شد و یا حتی کشورهایی که در جنگ حضور نداشتند اما نسبت به میراث تاریخی کشور خود بی‌توجه بودند و هستند. حال کار شایسته‌ای که یونسکو در راستای حفظ و مراقبت از این میراث فرهنگی و تاریخی کشورها انجام می‌دهد، تلاش برای ثبت آثار مهم تاریخی و باستانی در حافظه جهانی است.

وی متذکر شد: اگر یونسکویی وجود نداشت بسیاری از کشورها به نادیده گرفتن و تخریب میراث باستانی، آیین‌ها، آثار، اشعار و بناهای تاریخی و حتی جنگل‌های خود ادامه می‌دادند. زیرا برخی از کشورها این منابع را به‌عنوان سرمایه ملی کشورشان قبول نداشتند. اما نکته حائز اهمیت در راستای این اقدام یونسکو این است که یک فضای مثبتی در دنیا ایجادشده تا کشورهای مختلف در خصوص حفظ و ثبت جهانی میراث فرهنگی خود با یکدیگر به رقابت بپردازند.

ایوبی «جنگل‌های هیرکانی» را یکی از مهم‌ترین پرونده‌های حال حاضر ایران برای ثبت جهانی در یونسکو دانست و گفت: در هفته‌های اخیر ارزیاب‌های سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد ( یونسکو ) برای ارزیابی شاخص‌های جنگل هیرکانی جهت ثبت جهانی به ایران آمدند. پروژه ثبت جنگل‌های هیرکانی با همکاری سه‌جانبه سازمان جنگل‌ها، محیط‌ زیست و سازمان میراث فرهنگی در حال انجام است و نتیجه نهایی یونسکو درباره این پرونده سال آینده اعلام خواهد شد.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو افزود: ایران ۲۳ اثر ثبت‌شده جهانی در یونسکو دارد که از آن جمله می‌توان به میدان نقش‌جهان اصفهان، سازه‌های آبی شوشتر، پاسارگاد، پرسپولیس، کلیساهای ارمنی و … اشاره کرد اما کویر لوت تنها اثر طبیعی ثبت‌شده ایران در لیست میراث جهانی یونسکو است.

وی ادامه داد: بسیاری افراد بر این باورند کمیسیون ملی یونسکو، سخنگوی سازمان اصلی یونسکو است درصورتی‌که ما سخنگوی ایران در سازمان اصلی یونسکو هستیم، و هیچ وابستگی به پاریس و یونسکو نداشته بنابراین کار کمیسیون ملی یونسکو این است که منافع و اهداف ایران و جمهوری اسلامی در این سازمان مهم را پیگیری می‌کنیم.

ایوبی جایگاه ایران را در میان کشورهای عضو یونسکو را مناسب دانست و گفت: ایران ۱۶ کرسی از سازمان یونسکو دریافت نموده که این کرسی‌ها در دانشگاه‌های مختلف فعال هستند. ایران دو شهر رشت و اصفهان را در یونسکو به‌عنوان شهر خلاق به ثبت رسانده است و در حال حاضر نیز درصدد هستیم تا شهرهای دیگری را به این لیست اضافه کنیم. همچنین مدتی است دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران راه‌اندازی شده و درواقع این دفتر منطقه‌ای یونسکوی کوچکی از یونسکوی اصلی است که تمام امور مربوط به این سازمان را در ایران، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان پیگیری می‌کند.

منبع: جام جم آنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه