گیلان سومین استان در آمار رسمی طلاق کشور است

استان البرز با سه ازدواج در مقابل یک طلاق، تهران و گیلان بیشترین میزان طلاق و استان‌های سیستان و بلوچستان با ۱۳ ازدواج در مقابل یک طلاق، ایلام با ۱۱ و خراسان جنوبی با ۹ کم ترین میزان طلاق را به ثبت رساندند.

گیلان سومین استان در آمار رسمی طلاق کشور است

به گزارش ۸دی نیوز، در مقابل هر ۱۰۰ ازدواج، ۲۰/۱ طلاق وجود دارد که این آمار نگران‌کننده است.آنقدر نگرا ن کننده که بهارستان نشین ها به فکر تشکیل وزارت ازدواج و طلاق بیافتند و سازمان بهزیستی نیز برای کاهش طلاق دست به کار شود.
آمارهای نگران کننده اما می گویند، در سال گذشته در هر ساعت به‌طور متوسط ۱۸ طلاق به ثبت رسیده است. آمار طلاق در دهه‌های قبل هم حاکی از افزایش نرخ طلاق در کشور است. به‌طور مثال، در سال ۱۳۶۵ در برابر هر ۳۴۰ هزار و ۳۴۲ ازدواج، ‌۳۵ هزار و ۲۱۱ طلاق در کشور ثبت شده است.
این آمار در سال ۱۳۷۵ به ۴۷۹ هزار و ۲۶۳ ازدواج در برابر ۳۷ هزار و ۸۱۷ طلاق و در سال ۱۳۸۱ به ۶۵۰هزار و ۹۶۰ ازدواج در برابر ۶۷هزار و ۲۵۶ طلاق رسید. بررسی رقم مطلق طلاق طی سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۱ هم نشان دهنده افزایش آمار طلاق طی سال‌های مورد بررسی است.
علاوه بر این، محاسبه شاخص‌های آماری نشان می‌دهد آمار طلاق که در سال ۱۳۶۵ با افزایش رو‌به‌رو بوده است، طی سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۷ به تدریج کاهش یافته و از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ این آمار افزایش مجدد را تجربه کرده است.

talagh
آخرین آمار رسمی از میزان طلاق هم حاکی از نرخ طلاق دو در هزار است و میزان کلی آن ۱۵۵ هزار و ۳۶۹ واقعه در کل کشور است. در این میان هم استان البرز با سه ازدواج در مقابل یک طلاق، تهران و گیلان بیشترین میزان طلاق و استان‌های سیستان و بلوچستان با ۱۳ ازدواج در مقابل یک طلاق، ایلام با ۱۱ و خراسان جنوبی با ۹ کم ترین میزان طلاق را به ثبت رساندند.
این آماره نگران کننده اما باعث شده بعد از بهارستان نشین ها که طرح وزارت طلاق وازدواج را داده بودند،دولتی ها نیز به فکر راه چاره ای بیافتند.
طرح کاهش طلاق، برنامه دولتی ها و سازمان بهزیستی برای کم کردن آمار طلاق در کشور است.این طرح که  به‌صورت آزمایشی در یزد در حالی اجرایی شدن است، زمانی آغاز به کار کرد  که در تازه‌ترین اظهارنظر مسئولان اداره ثبت استان یزد به‌طور میانگین به‌ازای هر ۳۰ ازدواج در استان یزد، سه طلاق در این استان ثبت می‌شود.
این یعنی ۱۰ درصد از ازدواج‌ها در یزد به طلاق ختم می‌شوند. ارائه این آمار درحالی است که در سال ۱۳۸۸ استان یزد با ۳۱/۲ درصد رشد طلاق، از نظر رشد طلاق و نه میزان طلاق، رتبه اول در کشور را تجربه کرد.
گفتنی است، مسئولان بهزیستی معتقدند اجرای موفقیت‌آمیز این طرح می‌تواند گامی در راستای کاهش آمار نگران‌کننده طلاق در کشور باشد.
آن‌طور که مجریان طرح بیان کردند، اساس این طرح بر مشاوره رایگان قبل از طلاق است. اگرچه تا به‌حال توضیح زیادی درباره روند اجرای طرح از سوی مسئولان بیان نشده، قرار است در پی اجرای موفقیت‌آمیز آن در استان یزد، طرح کاهش طلاق در تمامی کشور اجرا شود.
طرحی راز آلود که هنوز معلوم نیست چگونه قرار است در صورت موفقیت در یزد در سطح کشور اجرایی شود.
البته طرح‌های اینچنینی سال‌هاست که با همراهی قوه قضائیه و سازمان بهزیستی اجرا می‌شوند و اساس آن هم ارجاع پرونده‌های قوه قضائیه به مشاوران و مددکاران بهزیستی برای مشاوره پیش از طلاق است که می تواند خانواده ها را از کسستن باز دارد اما در هر حال هنوز معلوم نیست این طرح جدید چه ویژگی های خاصی به همراه خواهد داشت.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه