برداشت شن و ماسه درسیاهکل محدود خواهد شد/ مشکلات مزارع آبخور رودخانه شمرود برطرف می شود

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان: در سال های ۹۱ و ۹۳ دلیل اصلی مشکلات به وجود آمده برای کشاورزانی که از آب رودخانه شمرود برای مزارع خود استفاده می کنند را «مجوزهایی که در گذشته صادر شده است»، می داند.

برداشت شن و ماسه درسیاهکل محدود خواهد شد/ مشکلات مزارع آبخور رودخانه شمرود برطرف می شود

به گزارش ۸دی نیوز سیف‌الله آقابیگی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در گفتگوی اختصاصی با درسیاهکل در پاسخ به این سئوال که برخی از مزارع برنج استان گیلان، از جمله درسیاهکل با مشکل کمی آبی و یا بی آبی روبرو هستند و ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل نیز در گفتگو با خبرنگار درسیاهکل دلیل اصلی به وجود آمدن این مشکل را ضعف مدیریتی عنوان کرده است، چه کارهایی برای برطرف کردن این مشکل انجام داده اید، اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل تمدیدی که در نوبت بندی آب صورت گرفت، از تاریخ هفتم اردیبهشت ماه امسال به صورت یکسره همه مزارع استان گیلان از جمله رودخانه آب خور و سنتی آبخورها و آنهایی که تحت پوشش شبکه هستند، به لطف خداوند از آب مناسب بهره مند شده اند.

وی با بیان اینکه این آبدهی تا۲۶ اردیبهشت ادامه داشته است، گفت: آب دهی به مزارع از امروز (شنبه) به مدت سه روز قطع شد و به صورت مجدد آب گذاری خواهد شد تا کشاورزان بتوانند باقی مانده کارهای کشاورزی خود را انجام بدهند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان تأکید کرد: از همه کشاورزان عزیز می خواهم از این آب که برایشان گذاشته ایم، حداکثر بهره را ببرند.

آقابیگی در پاسخ به این سئوال که مزارع برنج در کنار رودخانه شمرود به دلیل برداشت های بی رویه از بستر این رودخانه هر ساله با مشکلات بی آبی مواجه هستند، چرا هیچ اقدام ملموسی برای برطرف شدن مشکل کشاورزان صورت نمی گیرد، اذعان کرد: متأسفانه در سنوات گذشته به دلایلی از جمله برداشت غیر اصولی شن و ماسه در پایین دست این رودخانه، مشکلاتی را برای کشاورزان این منطقه ایجاد کرده بودند.

وی با بیان اینکه دو راهکار در برنامه شرکت آب منطقه ای گیلان قرار گرفته است، گفت: در گام اول به صورت موقت آبگذاری کردیم تا کشاورزان بتوانند کشت و کار خود را آغاز کنند. اما کار اساسی از طریق احیای یک سر دهنه دائمی، ساماندهی رودخانه در شمرود و موشا انجام می شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان افزود: علاوه بر برنامه اول که ذکر شد، با محدودیت هایی که در برداشت بالا دست و پایین دست رودخانه انجام خواهیم داد، کاری می کنیم تا مشکلات آب زراعی کشاورزان این منطقه برای همیشه برطرف بشود.

آقابیگی در پاسخ به این سئوال که این محدودیتهای برداشت و برنامه های اجرایی شما برای آینده است، اما هم اکنون  کشاورزان با مشکل بی آبی دست و پنجه نرم می کنند، تصریح کرد: در حال حاضر دو دستگاه پمپ آب در روستای ازبرم مشغول کار است. برای اینکه تا پایان فصل کشت، مشکل آب کشاورزی نداشته باشیم،از هفته آینده به وسیله دستگاه های سنگین، دیواره رودخانه را به صورت اساسی ساماندهی خواهیم کرد.

وی در رابطه با برداشت شن و ماسه از رودخانه شمرود سیاهکل در آینده خاطرنشان کرد: برداشت شن و ماسه درسیاهکل محدود خواهد شد.

به گزارش درسیاهکل ، آقا بیگی در دی ماه ۱۳۹۱ در گفتگو با خبرنگار درسیاهکل اعلام کرده بود که به معادن شن اخطار میدهم که از قانون سرپیچی نکنند.

_درسیاهکل : برخی از معادن شن و ماسه در رودخانه ها مبادرت به برداشت سنگ می کنند، این کار تا حدی به پیش رفته است که سبب تخریب سردهنه های رودخانه ها که آب آن برای مصارف کشاورزی استفاده می شود شده است، آیا برای جلوگیری از اقدامات آنها تدابیری اندیشیده اید؟

آقابیگی: من هم با شما موافق هستم، در گذشته مجوزهایی برای بهره برداری از رودخانه ها صادر شده است که برخی از آنها فقط مبادرت به برداشت کرده اند و تمامی شرایط و مقررات حاکم بر قراردادها را رعایت نکرده اند و در جایگاه آب منطقه ای به آنها گوش زد می کنم ، حفظ ارازی و ابنیه اطراف رودخانه ها ، سردهنه های کشاورزی و کلیه موارد ذکر شده در قرارداد را حتما می بایست رعایت کنند.

وی تصریح کرد : تمامی مجوزهایی که آب منطقه ای گیلان صادر می کند ، این معادن را ملزم به ساماندهی عراضی اطراف رودخانه ها ، ساماندهی تمامی ابنیه و سازه های انحراف و تأمین آب ، به ویژه سهولت دسترسی کشاورزان کرده است و اعتقاد آب منطقه ای بر این است که تمامی اشخاص حقیقی ، حقوقی ، کارگاه های دانه بندی شن و ماسه و همه بهره برداران می بایست به شرایط مجوزهای صادر شده دقت کافی را داشته باشند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه