هویج چه خواصی دارد؟

متخصصان تغذیه به هویج بعنوان یک غذای سالم نگاه می کنند. هویج سرشار از مواد مغذی مانند ویتامینهای A ,C, K و B8 و همچنین اسید پانتوتنیک، آهن، منگنز، مس، پتاسیم و فولیت است.

هویج چه خواصی دارد؟

به گزارش ۸دی، بیشتر خواص هویج به میزان بالای بتا کارتون و فیبر موجود در آن بر میگردد. هویج را میتوان در تمام فصول سال پیدا کرده و آن را به صورت پخته یا خام مصرف کرد. همچنین می توان برای تهیه سالاد از آن استفاد کرد.

در اینجا ۵ خاصیت برتر هویج را به شما خواهیم گفت:

تقویت بینایی
اولین و بهترین خاصیت هویج تقویت بینایی است.هویج دارای مقادیر بالا ویتامین A است که بر بینایی تاثیر می گذارد. بعلاوه بتا کاروتن موجود در هویج از چشمان شما در مقابل آب سیاه و خالهای چشمی محافظت خواهد کرد.

پس خوردن هویج را از همین الان شروع کنید تا شاهد تاثیر آن بر روی بیناییتان باشد.

خاصیت ضد سرطانی
یکی دیگر از ویژگی های هویج خاصیت ضد سرطانی آن می باشد که این ویژگی به قدرت انتی اکسیدانی کاروتنهای موجود در آن بر می گردد که باعث کاهش رادیکالهای آزاد بدن می شود.

هویج همچنین سیستم ایمنی بدن را در مقابل بیماریها تقویت می کند.

مصرف روزانه هویج باعث کاهش سرطان ریه و پروستات می شود.

مقابله با بیماریهای قلبی عروقی
هویج برای بیماران قلبی و افراد دارای فشار خون بسیار مفید است. بتا کاروتن، الفا کاروتن و لوتین موجود در هویج از جمله انتی اکسیدانهای قوی به شمار میروند که با کلسترول جنگیده و خطر حملات قلبی را کاهش می دهند.

بعلاوه پتاسیم موجود در هویج باعث کاهش فشار در رگهای خونی شده و درد آرتروز را کاهش می دهد. که این به نوبه خود باعث افزایش جریان خون شده و استرس سیستم قلبی عروقی را کاهش می دهد.

بهبود سلامت عمومی
هویج برای سلامت عمومی بسیار مفید است. وقتی که هویج می خورید پلاکها و مواد ریز غذایی موجود در دهان شما از بین رفته و این خود باعث سلامت دهان و دندان شما می شود.

هویج باعث افزایش بزاق دهان می شود که اسیدیته دهان را تنظیم کرده و باعث جلوگیری از فساد دندان می شود. هویج همچنین دارای ویتامین C، و انتی اکسیدانهای قابل حل در آب است که باعث سلامت بافتهای بدن، لثه و دندان می شود.

حفاظت از کبد
هویج از کبد شما در مقابل مواد شیمیایی محافظت می کند. مقدار بالای ویتامین A موجود در هویج نقش بسیار مهمی در خارج کردن سم از بدن شما بازی کرده، صفرا و چربیهای اضافه کبد را نیز کاهش می دهد.

فیبر موجود درهویج همچنین باعث تمیز شدن کبد و روده شده و مواد زاید به راحتی از بدن دفع می شوند.

خوردن منظم و روزانه هویج باعث جلوگیری از التهاب و عفونت کبد شده که می تواند منجر به بیماریهایی مانند هپاتیت و کلستاسیس شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه