رئیس شورای اسلامی کار سراسر کشور؛

سرانجام «سبد کالای کارگران» در هاله‌ای از ابهام!/ دولت به معیشت کارمندان، کارگران و بیکاران توجه کند

رئیس شورای اسلامی کار سراسر کشور گفت: امروز علاوه بر کارگران، تولیدکنندگان نیز وضعیت مناسبی ندارند در این شرایط دولت مهم‌ترین نقش را در بهبود وضعیت دارد. دولت باید در این شرایط اضطراری از منابع ملی برای کمک‌رسانی به دو شریک اجتماعی استفاده کند. امروز نقش دولت بسیار تأثیرگذار بوده و می‌توان گفت تنها دولت است که می‌تواند با تصمیمات مناسب اوضاع آشفته اقتصادی را بهبود ببخشد.

سرانجام «سبد کالای کارگران» در هاله‌ای از ابهام!/ دولت به معیشت کارمندان، کارگران و بیکاران توجه کند

به گزارش ۸دی، اولیاء علی بیگی با اشاره به اینکه بیش از ۱۴ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور را کارگران تشکیل می‌دهند اظهار کرتد: بیش از ۵۰ درصد از جمعیت کشور را قشر کارگر به خود اختصاص داده، بنابراین توجه مسئولین به نیازها و دغدغه این قشر زحمتکش از جامعه یک موضوع اجتناب‌ناپذیر و مهم است.

وی در ادامه افزود: موضوع نوسانات ارز و تأثیرات منفی آن بر معیشت خانواده‌ها به‌ویژه خانواده‌های کارگری برای همگان آشکار است. متأسفانه شرایط اقتصادی موجود معیشت کارگران را با سختی‌های فراوانی روبه‌رو کرده است طبیعتاً دولت در این زمینه باید یکسری راهکارها را برای قشر کارگر در نظر بگیرد.

رئیس شورای اسلامی کار سراسر کشور تأکید کرد: معتقدیم خانواده‌های فاقد درآمد نیز کارگر محسوب می‌شوند، به عبارتی ساده‌تر چون شرایط کار برای آنان فراهم نشده در حال حاضر بیکار هستند، بنابراین باید آنها را موردتوجه ویژه و در اولویت خدمات‌رسانی قرارداد.

علی بیگی خاطرنشان کرد: رسالت و مسئولیت شورای عالی کار برای تعیین دستمزد کارگران بر اساس دو مؤلفه در نظر گرفته می‌شود؛ تورم و سبد معیشت خانوار کارگری. به همین دلیل وزارت کار به‌عنوان نماینده دولت باید در این موضوع ورود کند و بر مبنای قانون، نسبت به دستمزد کارگران بر اساس دو مؤلفه ذکرشده تصمیم‌گیری‌های جدید اتخاذ نماید.

به گفته وی، دولت، کارگر و کارفرما به‌عنوان سه ضلع اصلی در شورای عالی کار حضور دارند تا مسائل و مشکلات قشر کارگر را پیگیری و حل‌وفصل کنند، اما متأسفانه در اغلب موارد بخش کارگری بنا به مصالحی خاص نادیده گرفته‌شده و درنهایت می‌بینیم عقب‌افتادگی قابل‌تأملی در تعیین دستمزد کارگران تجربه‌شده است.

رئیس شورای اسلامی کار سراسر کشور اظهار داشت: امروزه مهم‌ترین مسئله در جامعه کارگری، حل معضلات مربوط به وضعیت معیشت آنها است؛ امروز نیز جلسه‌ای در این خصوص در شورای عالی کار برگزار خواهد شد، لذا شورای عالی کار باید تصمیمات خود را بر اساس چگونگی کمک‌رسانی مستقیم به سفره کارگران و معیشت آنان اتخاذ کنند.

علی بیگی نقش دولت را در بهبود شرایط امروزی کارگران بسیار پررنگ دانست و گفت: امروز علاوه بر کارگران، تولیدکنندگان نیز وضعیت مناسبی ندارند در این شرایط دولت مهم‌ترین نقش را در بهبود وضعیت دارد. دولت باید در این شرایط اضطراری از منابع ملی برای کمک‌رسانی به دو شریک اجتماعی استفاده کند. امروز نقش دولت بسیار تأثیرگذار بوده و می‌توان گفت تنها دولت است که می‌تواند با تصمیمات مناسب اوضاع آشفته اقتصادی را بهبود ببخشد.

وی کارگران را هنرمند معرفی کرد و در ادامه گفت: کارگران با حقوق یک‌میلیون و ۵۰۰ هزارتومانی خانواده خود را می‌چرخانند؛ بنابراین باید گفت کارگران هنرمندانه زندگی می‌کنند چون در این شرایط اقتصادی با این رقم زندگی را مدیریت کردن واقعاً هنر است.

به گفته رئیس شورای اسلامی کار سراسر کشور، امروزه کارگران و حقوق‌بگیران وضعیت مناسبی ندارد لذا شورای عالی کار موظف است فکری به حال این قشر زحمتکش جامعه کند. چون قابل‌پذیرش نیست یک کارگر با حقوق یک‌میلیون و ۵۰۰ هزارتومانی بتواند زندگی مناسبی داشته باشد.

این فعال کارگری تأکید کرد: در سال ۹۷ بر اساس نرخ تورم ۱۹ درصد افزایش دستمزد برای کارگران در نظر گرفته شد؛ اما باید از خودمان بپرسیم آیا امروز وضعیت تورم ۱۹ درصد است؟ بی‌شک این‌گونه نیست و باید با توجه به وضعیت کنونی کشور تصمیم جدیدی برای دستمزد کارگران اتخاذ شود. لذا در این خصوص نباید فقط کارفرما را مکلف کنیم، بلکه دولت هم باید در این زمینه ورود پیدا کند و خط فقر واقعی باید از سوی مسئولین دولت اعلام شود تا با این کار بتوانیم حمایت مناسبی در سفره و معیشت کارگران داشته باشیم.

علی بیگی، تصریح کرد: البته ناگفته نماند، باید حداقل دستمزد به‌گونه‌ای در نظر گرفته شود که حداقل هزینه معیشت یک خانواده کارگری را پوشش دهد، اما این افزایش نباید به‌اندازه‌ای باشد که در پی آن، تورم در جامعه بالابود چراکه این امر بازهم به ضرر قشر ضعیف جامعه است.

وی در خصوص توزیع بسته‌های حمایتی و سبد کالای کارگران گفت: متأسفانه در حال حاضر وضعیت این طرح نامشخص است و در رسانه‌ها مشاهده می‌کنیم که این طرح بیشتر برای کارمندان اجرایی شده تا کارگران؛ درصورتی‌که از دولت انتظار می‌رود کارگر و کارمند باید در کنار هم باشند و منابع ملی باید برای سه قشر کارمندان، کارگران و فاقد درامد پیش‌بینی شود.

رئیس شورای اسلامی کار سراسر کشور در پایان افزود: بر اساس قانون اساسی هر فرد ایرانی باید دارای شغل مناسب باشد بنابراین وظیفه دولت ایجاد اشتغال برای تمام افراد جامعه است. حال دولت نتوانسته این شرایط را فراهم کند پس باید به معیشت آنان توجه کند. دولت نسبت به کارگران و کارمندان باید مسئولیت‌پذیر باشد و این کار صحیحی نیست که تمام توجه‌ها به قشر کارمند شود چراکه این کارگران و افراد فاقد درامد هستند که وضعیت معیشت بسیار نامناسبی دارند.

منبع: جام جم آنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه