در برنامه پایش مطرح شد؛

کوچ دسته جمعی مدیران سایپا به شستا/ انتصاب خواهران همکاران به عنوان عضو هیئت مدیره +جدول

مرتضی لطفی مدیرعامل شستا گفت: ما در حال تعدای از افراد را داریم که مشمول ماده ۲۴۱ قانون تجارت می شوند، به این ترتیب که این افراد همزمان در دو جا عضو هیئت مدیره هستند.

کوچ دسته جمعی مدیران سایپا به شستا/ انتصاب خواهران همکاران به عنوان عضو هیئت مدیره +جدول

به گزارش ۸دی، مرتضی لطفی مدیرعمل شستا در گفتگوی تلفنی با برنامه پایش شب گذشته در مورد لیست هیئت مدیره شرکت ها گفت: ما در حال تعدای از افراد را داریم که مشمول ماده ۲۴۱ قانون تجارت می شوند، به این ترتیب که این افراد همزمان در دو جا عضو هیئت مدیره هستند. البته اکثر این افراد استعفا داده اند و فرآیند جایگزینی آنها در حال انجام است ولی انتخاب آنها و طرح در کمیته انتصابات طول می کشد.

وی در ادامه گفت: هیچکدام از این افراد از شرکت دومی که در آن عضو هستند حق عضویت نگرفته اند. بیش از ده نفر از خواهران همکاران را در هیئت مدیره شرکت ها منصوب کردیم.

لطفی اما در ادامه مصاحبه گفته خود در مورد عدم دریافت حق عضویت را نقض کرد و گفت: اعضای غیر موظف ماهی یک بار جلسه می گیرند و میزان حق جلسه آنها ماهانه یک تا یک میلیون دویست هزار تومان است. اینکه معاونین ما همزمان در شرکت های زیر مجموعه عضو هیئت مدیره هستند در جهت استفاده از توانمندی آنهاست.

مدیرعامل شستا از پاسخ به میزان پاداش دریافتی اعضای هیئت مدیره شرکت ها در آخر سال نیز طفره رفت.

دلاوری مجری برنامه پایش در واکنش به این اظهارات مدیرعامل شستا گفت: حداقل حضور در هیئت مدیره شرکت ها رزومه است ، من اصلا باور نمی کنم که کسی در هیئت مدیره یک شرکت شستا فقط بخاطر رضای خدا نشسته باشد . اگر بگوییم کادر سازی نکند، مهره چینی نکند، خواهش می کنم جوری حرف نزنید انگار دارید سر ما منت می گذارید.

مدیرعامل شستا در ادامه گفت: قطع به یقین کسی رایگان کاری نمی کند، اصلاحیه جدید اسامی هیئت مدیره شرکت ها را فردا در سایت وزارت کار اعلام می کنیم .

وی در پاسخ به اینکه آیا برای انتصاب کسی تحت فشار بوده اید گفت: بله تحت فشار بوده و هستم.

بعد از اظهارات مدیرعامل شستا کارشناس برنامه گفت: در پتروشیمی جم اعضای هیئت مدیره در سال ۹۶ جمعا ۱۸۶ میلیون تومان پاداش هیئت مدیره گرفتند، به عبارتی هر نفر در هر ماه ۱۵ میلیون تومان بغیر از حق جلسات گرفته است چطور آقای لطفی می گوید افراد بخاطر عضویت در هیئت مدیره پولی دریافت نمی کنند.

افشای اسامی مدیران چند شغله شرکت های زیرمجموعه وزارت کار

همچنین در این برنامه لیست اعضای هیئت مدیره منتشر شده از سوی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت ، و به تفکیک اسامی مدیران دو و سه شغله زیر مجموعه وزارت کار منتشر شد.

طبق تبصره ۲ ماده ۲۴۱ قانون تجارت هیچ فردی نمی‌تواند اصالتاً یا به نمایندگی از شخص حقوقی همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا مؤسسات عمومی غیردولتی است به سمت مدیرعامل یا عضو هیأت مدیره انتخاب شود. متخلف علاوه بر استرداد وجوه دریافتی به شرکت، به پرداخت جزای نقدی معادل وجوه مذکور محکوم می‌شود.‏

با افشای اسامی هیئت مدیره های زیرمجموعه وزارت کار مشخص شد اکثر اعضای هیئت مدیره این شرکت ها در دو یا چند جا عضو هیئت مدیره هستند. همچنین در بررسی این لیست مشخص شد که مدیران شستا خود نیز در زیر مجموعه ها حضور دارند. به طور مثال می توان به مهران کرامتی معان برنامه ریزی و توسعه شستا عضو هیئت مدیره شرکت خدمات ارتباطی رایتل است و یا اینکه محمد علی بنیادی مدیر روابط عمومی شستا عضو هیئت مدیره تهران بتن است.

۱۰۰ نفر با مدرک غیرمرتبط در شستا / مدیر روابط عمومی که مدیرعامل شرکت ایرانول شد

کارشناس این برنامه در ادامه گفت: در حال حاضر ۱۰۰ نفر در هیئت مدیره های شستا هستند که مدرک تحصیلی مرتبط با حوزه فعالیت خود ندارند، به طور مثال شخصی با مدرک ادبیات فارسی مدیرعامل یک شرکت سیمانی است. یا شخصی با مدرک علوم درایی در شرکت دامپروری و یا با مدرک شهرسازی در هیئت مدیره یکی از شرکت های دارویی مشغول فعالیت است .

دلاوری مجری برنامه نیز گفت چگونه می شود که شخصی که تمام رزومه و سابقه اش در زمینه روابط عمومی است مدیرعامل شرکت نفت ایرانول شده است.

کنترل هلدینگ دارویی شستا از واتیکان

در این برنامه تخلف جالبی از شرکت های زیر مجموعه شستا منتشر شد، سید طه هاشمی که از تیرماه سال جاری به عنوان سفیر ایران در واتیکان مشغول به فعالیت شده ، در هلدینگ دارویی شستا همزمان عضو موظف هیئت مدیره است و معلوم نیست چگونه از واتیکان مسئولیت خود را در این هلدینگ انجام می دهد.

در جدول زیر اسامی مدیران دو و سه شغله شاغل در شرکت های زیرمجموعه وزارت کار مشاهده می شود.

ژن های خوب زیر مجموعه وزارت کار را بشناسیم

در لیست منتشر شده از سوی این برنامه افشین غریب پور عضو هیئت مدیره سیمان یاسوج فرزند خداداد غریب پور مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری بانک ملی، سید ابراهیم سقایی فومنی عضو هیئت مدیره پتروشیمی غدیر خواهرزاده محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور، یعقوب موسوی جهان آباد مدیر عامل سیمان یاسوج از بستگان خداداد غریب پور و برادرزاده سید باقر موسوی نماینده مجلس پنجم و ششم به چشم می خورد.

همچنین طبق لیست منتشره در این برنامه امیر سامان اسفندیاری فرزند فرشاد اسفندیاری معاون نظارت بر شرکت های تاپیکو، مهدی راعی عضو هیئت مدیره پتروشیمی امیرکبیر برادر رضا راعی قائم مقام سازمان تامین اجتماعی، محمد علی شفیعی سیف آبادی عضو هیئت مدیره پتروشیمی غدیر داماد غلامحسین نوذری وزیر اسبق نفت، هادی وکیلی عضو هیئت مدیره دوده صنعتی پارس فرزند محمد علی وکیلی نماینده مجلس، سید مصطفی فیض عضو هیئت مدیره شرکت های شیمی بافت و سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی خواهرزاده محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق، سعید اله بداشتی عضو هیئت مدیره کارخانجات پارس الکتریک فرزند آیت الله ابوالحسن الله بداشتی برخی از ژن های خوب  زیر مجموعه وزارت کار هستند.

لیست زیر اسامی وابستگان به مقامات و سیاسیون را که در شرکت های زیر مجموعه وزارت کار مشغول هستند مشخص می کند. این در حالی است که بهمن ماه سال ۹۶ علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یک بخشنامه، به سازمان‌ها و نهادهای تابعه این وزارتخانه دستور داد تا از به‌کارگیری منسوبین به افراد سیاسی در سطوح مدیریتی شرکت‌ها و هلدینگ‌های تابعه، خودداری کنند، بخشنامه ای که گویا از طرف شستا و صندوق بازنشستگی به آن اهمیت داده نشده است.

تعارض منافع در هلدینگ تاپیکو/ ماجرای رئیس حراست دوشغله

 در این برنامه اشاره شد که در حال حاضر مدیران هلدینگ تاپیکو در زیر مجموعه های خود نیز عضو هیئت مدیره هستند و سمت دارند.

در این برنامه مطرح شد که مثلاً در حال حاضر یک فرد مدیر حراست هلدینگ تاپیکو است و همزمان در یکی از شرکت های زیر مجموعه خود مسئولیت دارد، سوالی که مطرح می شود این است که یک نفر باید باشد بر خود این فرد حراست کند . برخی مصادیق تعارض منافع که در این برنامه به آنها اشاره شد موارد زیر بودند.

۱-فرشاد اسفندیاری که در حال حاضر معاون نظارت بر هلدینگ های تاپیکو، سرپرست پتروشیمی فن آوران و عضو هیئت مدیره شرکت پتروشیمی بدر شرق می باشد.

۲- رضا توکلی بنیزی مدیر امور مجامع و مالکیت سهام تاپیکو است. وی تیرماه امسال به عنوان عضو هیئت مدیره شرکت های نفت ستاره خلیج فارس و  سرمایه‌گذاری ساختمان ایران منصوب شده است.

۳- سید نور اله میر اشرفی که سمت بازرس ارشد مدیرعامل تاپیکو را با خود یدک می کشد، ۱۹ فروردین ماه امسال مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره توسعه نفت و گاز آریا شد.

۴- محمدرضا پاشایی معاون مالی و تامین منابع هلدینگ تاپیکو در حال حاضر عضو هیئت مدیره دو شرکت دیگر است، وی عضو هیئت مدیره پتروشیمی نوری و شرکت افق تامین انرژی توس است، اولی زیر مجموعه هلدینگ تاپیکو و دومی زیر مجموعه صندوق بازنشستگی است.

۵- علیرضا بنی اسدی دیگر مدیر حاضر در هلدینگ تاپیکو که متولد ۶۷ است، فروردین ماه امسال همزمان با سمت خود در تاپیکو رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه نفت و گاز آریا شد.

۶- امیر مهدی صبائی، متولد سال ۱۳۶۶ در حال حاضر مدیر امور بورس و نظارت بر پرتفوی این هلدینگ است، وی همزمان هیئت مدیره شرکت های بورس کالای ایران و پتروشیمی تبریز است که هر دو از زیر مجموعه های تاپیکو است.

۷- حراست هلدینگ تاپیکو که خود باید پاسدار مجموعه باشد، دو شغله است. محمد علی موسوی مدیر حراست هلدینگ تاپیکو در حال حاضر رئیس حراست پتروشیمی آبادان است.

۸- علیرضا نادرپور ۳۱ ساله، مدیر نظارت بر تولید، عملیات و مهندسی شرکتهای پالایشگاهی و پتروشیمی هلدینگ تاپیکو است. وی همزمان عضو هیئت مدیره شرکت پالایش نفت آناهیتا نیز هست.

۹- حامد مسینه اصل مدیرنظارت برعملکرد طرح ها و پروژه ها هلدینگ تاپیکو، مهرماه امسال همزمان با پست اش در تاپیکو نائب رئیس هیئت مدیره پتروشیمی مرجان شد.

۱۰- افشین فتح اللهی معاون برنامه ریزی و توسعه این هلدینگ، همزمان عضو هیئت مدیره پتروشیمی مروارید است.

۱۱- عبدالله اسدزاده مدیرسرمایه گذاری و توسعه تایپکو شهریور امسال همزمان عضو هیئت مدیره گروه صنعت سلولزی تامین گستر نوین شده است.

۱۲- پیمان عاشوری بندری مدیر امور حقوقی و قراردادهای تاپیکو شهریور امسال همزمان به عنوان عضو هیئت مدیره گروه صنعت سلولزی تامین گستر نوین منصوب شد.

کوچ دسته جمعی مدیران سایپا به شستا

انتشار اسامی هیئت مدیره شرکت های زیر مجموعه شستا و صندوق بازنشستگی مانند تابیدن نوری بر تاریکخانه بخش مهمی از اقتصاد بود، “برنامه پایش” شب گذشته در بررسی لیست منتشر شده نکته جالبی از کوچ دسته جمعی مدیران یک خودروساز به شستا را مطرح کرد.

مرور لیست اسامی هیئت مدیره ها مشخص می کند که تعداد زیادی از مدیران سابق شرکت خودروسازی سایپا در دولت احمدی نژاد در حال حاضر به عنوان مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت های زیر مجموعه شستا به خصوص شرکت های پتروشیمی و شیمیایی مشغول فعالیت هستند.

۱-“امید تشت زر” از نزدیکان مهرداد بذرپاش و مدیر حوزه مدیرعامل سایپا در زمان او ، تشت زر با آمدن پوستین دوز مدیرعامل سایپا آذین شد و در زمان قالیباف به مترو تهران رفت، وی در حال حاضر عضو هیئت مدیره شرکت فیرمکو از زیر مجموعه های شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی است.

۲- “حمید رضوانی پور” دیگر مدیر دوره پوستین دوز که مدیر عاملی کارگزاری بیمه سایپا را بر عهده داشت، اکنون سرپرست شرکت سرمایه گذاری هامون کیش است.

۳- “داریوش ضیاء گورایی” مدیر برنامه ریزی سایپا، در حال حاضر عضو هیئت مدیره شرکت کربن ایران است، وی در کنار عضویت در شرکت کربن ایران معاون برنامه ریزی لجستیک شرکت بنیان توسعه صنعت خودرو ( بن رو) وابسته به سایپا است.

۴- “فرشاد اسفندیاری” معاون ۳ شغله هلدینگ تاپیکو، معاون طرح و برنامه ریزی زامیاد در زمان پوستین دوز و مدنی بود. اسفندیاری معاون نظارت بر امور شرکت های هلدینگ تاپیکو، مدیرعامل پتروشیمی فن آوران و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت بدر شرق چابهار است.

۵-“سید محسن شمس” که در حال حاضر مدیرعامل پتروشیمی شیمی بافت است، در زمان مدیریت احمد قلعه بانی بر سایپا به مدت ۸ سال مدیرعامل شرکت فنر سازی زر وابسته به این گروه خودروسازی بود.

۶- “محمد علی جبرئیلی” که در حال حاضر مدیر عامل شرکت تکین کو است، در زمان مدیر عاملی سعید مدنی بر سایپا مدیرعامل شرکت سایپا پرس بود.

۷- “امیر رضا نخعی” که تابستان امسال با حکم محمود مخدومی سرپرست شیمی تکس آریا شد، وی نیز در زمان سعید مدنی مدیرعامل سایپا آذین بود.

۸- “داوود کاغذگران” مدیرعامل سابق رایان سایپا ، اکنون علاوه بر عضویت در هیئت مدیره شرکت فیرمکو ، مدیر لیزینگ پارسیان است.

۹- “یزدان نادری” که مدیر عاملی شرکت مالیبل سایپا را بر عهده داشت هم اکنون عضو هیئت مدیره شرکت دوده صنعتی پارس است.

۱۰- “حسن عموزاده” که قائم مقام مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا بوده ، هم اکنون مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی است.

۱۱- “عباس حق نظر” قائم مقام پوستین دوز در سایپا نیز در حال حاضر عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی است.

این افراد تعدادی از مدیران گروه خودروسازی سایپا در دولت احمدی نژاد هستند که بعد از آغاز بکار دولت حسن روحانی به زیر مجموعه های شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی از زیرمجموعه های شستا کوچ کرده اند.

منبع: مشرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه