هشت دی گزارش می دهد:

افزایش تعداد نمایندگان ۲۰ استان کشور در مجلس یازدهم/ آیا تعداد نمایندگان گیلان افزایش می یابد؟!

استان گیلان ۱۳ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد این موضوع مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است زیرا معتقدند باوجود تراکم جمعیتی بالا یک نماینده از یک شهرستان دیگر نمی تواند مشکلات شهرستان های همجوار را حل کند، شاید دلیل عدم توسعه همگام و مناسب در برخی شهرستان های گیلان نیز همین باشد.

افزایش تعداد نمایندگان ۲۰ استان کشور در مجلس یازدهم/ آیا تعداد نمایندگان گیلان افزایش می یابد؟!

به گزارش ۸دی، موضوع افزایش تعداد نمایندگان مجلس از تعداد ۲۹۰ نماینده فعلی به ۳۳۰ نماینده، در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و به هیأت رئیسه مجلس ارائه شده است.

برخی حوزه‌های انتخابیه شاید جمعیت کمی داشته باشند اما وسعت بسیار زیادی دارند که این موضوع کار را برای نماینده آن حوزه انتخابیه دشوار می کند برخی شعب نیز علیرغم وسعت کم جمعیت زیادی دارند که این امر مستلزم افزایش باید تعداد نمایندگان آن حوزه در مجلس است.

اصغر سلیمی عضو هیات رئیسه کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس در این رابطه اظهار کرد: طرح افزایش تعداد نمایندگان چاپ شده و در اختیار نمایندگان قرار گرفته است تا پس از مطالعه، پیشنهادات خود را ارائه کنند.

وی افزود: از روز چاپ این طرح نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را به هیات رئیسه ارائه کنند و بعد از آن در نوبت قرار می‌گیرد و در صحن مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود.

** افزایش تعداد نمایندگان ۲۰ استان کشور در مجلس

سلیمی با بیان اینکه اکثر استان‌های کشور افزایش کرسی نماینده در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی خواهند داشت، ادامه داد: تعداد نمایندگان ۲۰ استان کشور افزایش خواهند داشت.

وی با بیان اینکه سیاست‌های کلی انتخابات بر عدالت انتخاباتی تاکید داشته است، بیان کرد: ملاک برای افزایش تعداد نمایندگان صرفا جمعیت یا وسعت جغرافیایی حوزه‌های انتخابیه نبوده است، بلکه هر دو موضوع ملاک قرار گرفته تا عدالت انتخاباتی محقق شود.

 استان گیلان با وجود تراکم جمعیتی بالا ۱۳ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد این در حالی است که شهرستان های «تالش، ماسال و رضوانشهر» با وجود جمعیت زیاد و وسعت جغرافیایی بالا فقط از یک نماینده برخوردار است.

۲ شهرستان دیگر استان یعنی شهرستان های «فومن و شفت» نیز از یک نماینده برخوردارند، همچنین شهرستان های «لاهیجان و سیاهکل» نیز یک کرسی را در مجلس شورای اسلامی از آن خود کرده اند.

این موضوع مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است زیرا معتقدند که یک نماینده از یک شهرستان دیگر نمی تواند مشکلات شهرستان های همجوار را حل کند. شاید  دلیل عدم توسعه همگام و مناسب در برخی شهرستان های گیلان نیز همین باشد، حال باید دید مجمع نمایندگان گیلان برای کسب کرسی های بیشتر در مجلس شورای اسلامی چه راهکاری را بر می گزیند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه