شیرابه‌های زباله سراوان موجب مرگ زودرس تالاب انزلی می‌شود

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با تاکید بر راه‌اندازی سریع‌تر سیستم تصفیه شیرابه‌های زباله سراوان گفت: شیرابه‌های زباله سراوان موجب مرگ زودرس تالاب انزلی می‌شود.

شیرابه‌های زباله سراوان موجب مرگ زودرس تالاب انزلی می‌شود

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فارس ، محمدرضا برجی امروز در رشت با اشاره به وضعیت تالاب انزلی اظهار کرد: تمام اکوسیستم‌های طبیعی در فرآیند طبیعی خود از یک وضعیت تبدیل به وضعیت دیگر می‌شود.

وی با بیان اینکه در تغییر وضعیت مذکور انسان تالاب انزلی را در معرض خشک شدن و مرگ زودرس تالاب قرار داده است، افزود: این امر به دلیل فرسایش در حوضه فرادست است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: حمل رسوبات توسط ۱۱ رودخانه فرسایش بالادست وارد تالاب انزلی می‌شود و در واقع حمل ریخت و پاش پسماندها و زباله‌ها توسط شهرها و روستاهای حاشیه به داخل تالاب‌ صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه زباله و پسماندها فرآیند رسوب‌گذاری در تالاب را تسریع می‌کنند، خاطرنشان کرد: این امر موجب خشک شدن زودرس تالاب شده است.

برجی کاهش عمق تالاب انزلی را اتفاق ناگواری خواند و تصریح کرد: به دلیل رسوب‌گذاری بالا میانگین عمق ۱۱ متر تالاب انزلی از حدود ۵۰ سال گذشته به کمتر از ۱٫۵ متر رسیده است.

وی بحث آلودگی فاضلاب‌ها را موجب از دست رفتن توان بالای تالاب دانست و خاطرنشان کرد: اجرای پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در بخش‌های مختلف است و تجربه‌ای که ژاپن در احیای تالاب‌ خود داشت به کارشناسان ایرانی انتقال داده می‌شود.

این مسئول یادآور شد: در کنار این پروژه باید اقدام‌های اجرایی انجام شود و در حوضه آبخیز باید فعالیت‌ها آغاز شود.

وی جلوگیری از دستور قطع درختان را یکی از اقدام‌های مهم عنوان کرد و یادآور شد: طرح‌های ساماندهی فاضلاب باید با جدیت انجام شود.

برجی راه‌اندازی سیستم تصفیه شیرابه‌های زباله سراوان را مورد تاکید قرار داد و گفت: این سیستم باید هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود زیرا موجب مرگ زودرس تالاب انزلی می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه