گزارش: هفته پایانی ۲۱۰ مدیر دولتی

تنها ۶‌روز تا اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان باقی مانده و دولت باید برای جایگزین کردن ۲۱۰‌مدیر بازنشسته تا ۲۶‌آبان‌ماه تصمیم جدی بگیرد.

گزارش: هفته پایانی ۲۱۰ مدیر دولتی

به گزارش ۸دی، از عنوانش مشخص بود که در صورت تصویب، حاشیه‌های زیادی به‌همراه خواهد داشت؛‌ اصلاحیه‌ای که به‌سراغ مسئولان تراز اول رفته و حتی رئیس فدراسیون فوتبال را نیز بی‌نصیب نگذاشته و حالا با تصویب نهایی آن در شورای نگهبان بسیاری از این مسئولان باید با صندلی‌های خود برای همیشه خداحافظی کنند.

 

دوم مردادماه، ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را به بحث گذاشتند و سرانجام اکثریت سبزنشینان خانه ملت اصلاحیه این قانون را تصویب و برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال کردند و این شورا بالاخره رأی به تصویب اصلاحیه آن داد و دو روز پیش رئیس مجلس آن را به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد.

حالا قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی ۲۵‌ شهریورماه سال جاری نهایی شد و بر اساس آن، تا ۲۶‌ آبان‌ماه بازنشستگان در پست‌های کلیدی، مانند استانداران، معاونان وزرا، شهرداران و غیره باید پست خود را برای حضور چهره‌های جوان‌تر خالی کنند. یعنی تا آخر هفته جاری آخرین مهلت مدیران بازنشسته اجرایی است که با صندلی‌هایشان خداحافظی کنند.

بر همین اساس اجرای این قانون، در برخی وزارتخانه‌ها منجر‌به خانه‌تکانی گسترده‌ای خواهد شد، ۱۸‌آبان‌ماه، آقای جمشید انصاری درباره اقدامات دولت برای اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از ۲۶‌آبان‌ماه و اینکه چه تعداد از مقامات مشمول حال این قانون می‌شوند، گفت: قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان از سال‌۱۳۹۵ تصویب شد و مطابق آن، به‌کارگیری بازنشستگان و کسانی که بازخرید شده بودند در دولت و سایر دستگاه‌ها جز در موارد استثنایی که در قانون مشخص شده بود؛ ممنوع شد.

معاون رییس‌جمهوری ادامه داد: در اصلاحیه قانون منع به‌‌کار‌گیری بازنشستگان که در تاریخ ۶ شهریورماه امسال در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۷‌شهریور‌ماه توسط رییس‌جمهوری به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد، تبصره یک این قانون اصلاح و شرایط به‌کارگیری بازنشستگان سخت‌تر شد.

 

وی گفت: با اصلاح قانون و اجرای این اصلاحیه از ۲۶‌آبان‌ماه، ۲۱۰‌نفر در زیر‌مجموعه دولت بازنشسته خواهند شد؛ پیش‌تر این امکان وجود داشت تا تمام مقامات موضوع ماده‌۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری را از بین بازنشستگان به کار بگیریم اما در این اصلاحیه؛ استانداران، سفرا و معاونان وزرا و تعدادی از ایثارگران حذف شدند و نمی‌توان نیروی بازنشسته در این مسوولیت‌ها استفاده کرد برای همین دولت برنامه‌ریزی لازم برای جایگزینی نیروهای مشمول را انجام داده و حتماً در مهلت قانونی مقرر این کار را انجام خواهد داد.

خداحافظی با ۸ معاونت وزیر نفت
بر اساس اطلاعاتی که تا این لحظه منتشر شده است در وزارت نفت از ۱۰معاونت وزیر نفت، هشت معاونت مشمول این قانون می‌شوند و باید محل کار خود را براساس مهلت قانونی تعیین شده ترک کنند. براساس این قانون، رکن‌الدین جوادی، معاون وزیر نفت در امور نظارت بر منابع هیدروکربوری، امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت، شجاع‌الدین بازرگانی، معاون امور حقوقی و مجلس وزیر نفت، حبیب‌الله بیطرف، معاون امور مهندسی پژوهش و فناوری وزیر نفت، علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، رضا نوروززاده، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و محمد‌مهدی رحمتی، معاون وزیر در امور برنامه‌ریزی، افرادی‌ هستند که باید صندلی خود را جهت حضور چهره‌های جوان‌تر ترک کنند.

انتصاب ۱۴‌ استاندار جدید در وزارت کشور
همچنین روز گذشته عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه همایش استانداران در جمع خبرنگاران، بیان کرد: ۱۴‌نفر از استانداران ما مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شوند که سخت بود با این ۱۴‌نفر خداحافظی کنیم، آن‌ها در این پنج سال زحمت کشیدند و با وزارت کشور همراهی کردند، به هر حال برای آنها آرزوی توفیق و خدمت بیشتر به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داریم.

وی تصریح کرد: ما هم‌اکنون آمادگی کامل داریم و روز یکشنبه استانداران جدید را به دولت معرفی می‌کنیم و اگر روند انتصاب طول بکشد، سرپرست منصوب می‌کنیم.

با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بی‌شک بدنه دولت کوچک‌تر و چابک‌تر هم خواهد شد، موضوعی که رئیس‌جمهور در ایام انتخابات نیز بر آن تاکید داشته و این می‌تواند بهترین فرصت برای دولت در این زمینه باشد.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه