لاریجانی: مذاکرات هسته‌ ای در زمان اوباما درخواست آمریکا بود/ ترامپ ناگهان زیر میز توافق زد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای در زمان اوباما درخواست خود آمریکایی‌ها بود، گفت: ترامپ ناگهان زیر میز توافق زد و تصور کرد با این برخورد می‌تواند ایران را به‌هم بریزد.

لاریجانی: مذاکرات هسته‌ ای در زمان اوباما درخواست آمریکا بود/ ترامپ ناگهان زیر میز توافق زد

به گزارش ۸دی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر شنبه، ۱۹ آبان ماه با سناتور فرناندو کالور دی ملو رئیس کمیته روابط خارجی و دفاع ملی مجلس برزیل و رئیس جمهور اسبق این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

لاریجانی در ابتدای این دیدار با اشاره به روابط تجاری نسبتا خوب ایران و برزیل ، گفت: برزیل در عرصه بین الملل جایگاه ویژه ای دارد از این رو حضور شما در ایران به توسعه روابط فیمابین کمک می کند.

وی در ادامه این دیدار شرایط بین المللی را به خاطر رفتارهای ترامپ دارای شرایط غیرمتعینی توصیف و اظهار کرد: اقدامات ترامپ اروپایی ها را به خاطر مسائل اقتصادی، روس ها را به خاطر پیمان موشکی‌شان و دنیا را به خاطر خروج از پیمان محیط زیست و توافقنامه هسته ای نگران کرده و صحنه غیرمتعینی را به وجود آورده که نیاز به تغییر شرایط از سوی کشورها دیده می شود.

لاریجانی با اشاره به تروریسم بین المللی بیان داشت: اگر پرونده تروریسم باز شود، اشتباه فاحش آمریکایی ها مشخص شده بود، داعش را ایجاد کردند که برایشان مشکل ساز شده، لذا مبارزه آنها در حوزه تروریسم صادقانه نیست.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که آمریکا در حوزه مسأله هسته ای ماجراجویانه برخورد کرده است، اظهار داشت: خود آمریکا درخواست مذاکرات هسته ای را داشت و اوباما در این زمینه ۲ نامه برای ایران نوشت که مذاکرات هم میان ایران و اعضای ۱+۵ صورت گرفت، بسیار زمان برد و در نهایت به تصویب شورای امنیت رسید.

لاریجانی در ادامه یادآور شد: با این حال ناگهان ترامپ زیر میز زد و اکنون مجددا از آمادگی خود برای مذاکره خبر می دهد در حالی که عملکرد او شبیه یک بازی است و تصور می کند می تواند با این برخورد شرایط ایران را به هم بریزد .

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه ترامپ تاریخ نخوانده و نیاز به مشاوره دارد، عنوان کرد: ایران کشوری نیست که بعد از جنگ جهانی در قرن بیستم به وجود آمده باشد، بلکه ایران ریشه چندهزار ساله دارد و مشکلات را در خود کشور حل می کند.

لاریجانی در ادامه از مواضع برزیل درباره عملکرد ایران در توافقنامه هسته ای تشکر کرد و گفت: ما مسیری را در عرصه بین الملل طی کردیم و به تعهد خود پایبندیم و اروپایی ها نیز تصریح کرده اند که چارچوب هایی برای روابط مالی و نفتی ایجاد می کنند که البته روند کُندی دارد.

رئیس قوه مقننه در ادامه یادآور شد: روابط تجاری جمهوری اسلامی با برزیل می تواند گسترش یابد و باید روی بخش های صنعتی و کشاورزی آن بیشتر کار شود.

وی در ادامه تسهیل همکاری های بانکی میان برزیل و ایران را مهم ارزیابی و اذعان کرد: لازم است برای تسهیل کار تجار ایرانی، روابط بانکی تسهیل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان از تلاش مجلس برزیل برای توسعه همکاری های پارلمانی تشکر و خاطرنشان کرد: اخیرا هیأتی پارلمانی از ایران به برزیل سفر کرده که امیدواریم در آینده این روابط بیشتر شود.

رئیس کمیته روابط خارجی برزیل: سکوت دربرابر زورگویان جایز نیست/ سکوت آمریکا دربرابر قتل خاشقجی به‌خاطر خرید ۱۴۰ میلیارد دلار تسلیحات ازسوی سعودی بود

فرناندو کالور دی ملو رئیس کمیته روابط خارجی و دفاع ملی مجلس برزیل نیز در این دیدار مسیرهای دو کشور برزیل و ایران را در عرصه بین الملل یکسان دانست و گفت: به دنبال افزایش روابط با ایران هستیم و به عنوان نماینده پارلمان کشورم حمایت کامل خود را از ایران اعلام می کنم.

رئیس جمهور سابق برزیل در ادامه با بیان اینکه ترامپ به قواعد بین المللی احترام نمی گذارد، عنوان کرد: برزیل در کنار کشورهایی همچون روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی عضوی از گروه بریکس و در کنار ایران است و خواستار روابط بیشتر با دولت جمهوری اسلامی در حوزه اقتصادی و تجاری هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه سیاسی باید با استفاده از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی روابط را تحکیم کنیم، اظهار داشت: نباید در برابر زورگویان ساکت بمانیم به خصوص که اقدامات ترامپ به روابط کل دنیا ضربه می زند و سازمان ملل نیز در چنین شرایطی باید جدی تر عمل کند.

کالور دی ملو در ادامه با بیان اینکه روابط میان مجالس برزیل و ایران باید افزایش یابد، گفت: باید تصمیمات مشترک بیشتری داشته باشیم تا ضمن تحکیم روابط، مشکلات مشترک نیز برطرف شود.

رئیس کمیته روابط خارجی و دفاع ملی مجلس برزیل ادامه داد: وقتی ترامپ، بولتون را به عنوان مشاور خود بر می گزیند گویی به فرد آتش گرفته ای گفته است تا آتش را خاموش کند و او کاری بیش از اینکه شرایط را بدتر کند انجام نمی دهد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه تحریم ها هیچ گاه مشکلی را حل نمی کند، عنوان کرد: کشور کوچکی مثل کوبا حدود ۶۰ سال است که مورد تحریم آمریکا واقع شده اما به کار خود ادامه می دهد.

کالور دی ملو در ادامه با اشاره به خروج آمریکا از برجام و از توافق پاریس گفت: خروج آنها از توافق پاریس در حالی صورت گرفت که این توافق برای کل دنیا و کره زمین مفید بود.

رئیس کمیته روابط خارجی و دفاع ملی مجلس برزیل در پایان خاطرنشان کرد: سکوت آمریکا در موضوع خاشقجی به خاطر ۱۴۰ میلیارد دلار خرید تسلیحاتی عربستان سعودی از آنها بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه