عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

مسئولان باید راه را بر خرید و فروش زیرزمینی کلیه ببندند

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، بابیان‌اینکه با فرهنگسازی برای اهدای عضو افراد مرگ مغزی شده می‌توان به نیاز بیماران برای پیوند پایان داد از مسئولان خواست تا مراقبت کنند که شرایطی برای خرید و فروش زیرزمینی کلیه ایجاد نشود.

مسئولان باید راه را بر خرید و فروش زیرزمینی کلیه ببندند

به گزارش ۸دی، محمد حسین قربانی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر اینکه آمار اهدای کلیه از دهنده زنده رو به کاهش رفته است، گفت: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، وجود تعداد زیادی از بیمارانی است که نیاز به پیوند اعضا دارند، هر چند در گذشته مشکلاتی از بُعد شرعی برای انجام این نوع عمل‌ها داشتیم، اما در پی صدور فتوای شفاف و قاطع مراجع عظام این مشکل برطرف شد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با توجه به اینکه در یک دهه قبل تعداد اهداکنندگان عضو بسیار محدود بود، اما با فرهنگسازی که در این زمینه صورت گرفت، بسیاری از مردم کارت اهدای عضو دریافت کرده‌اند که اقدامی صحیح در جهت نجات جان بیماران است.

فرهنگسازی برای اهدای عضو نباید منحصر به بخش دولتی باشد

وی یادآور شد: اینکه در شرایط کنونی آمار اهداکنندگان عضو کاهش یافته است با عملکرد مسئولان ارتباط دارد، چرا که این اقدام جدیدی است که در کشور صورت می‌گیرد، و این در حالی است که در گذشته زیر ساخت لازم در حوزه پزشکی نیز برای آن وجود نداشت که با پیشرفت فضای علمی کشور بستر لازم برای رفع موانعی که وجود داشت، فراهم شد.

قربانی بیان کرد: در گذشته روحیه مردم برای انجام عمل پیوند عضو آماده نبود، اما در شرایط کنونی تعداد زیادی از افراد به صورت داوطلبانه برای اهدای عضو پیشقدم می‌شوند و تداوم این روند نیز در گروی برگزاری سمینارها، فعالیت سازمان‌های مردم نهاد، استفاده از فضای مجازی و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه ملی، مطبوعات و سایر تریبون‌ها است.

سازمان‌های مردم نهاد در حمایت از بیماران پیوندی موفق‌تر از دولت عمل می‌کنند

وی اظهار کرد: قرار نیست فرهنگسازی برای اهدای داوطلبانه عضو نیز تنها از طریق دولت صورت بگیرد، بلکه سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند نقش موثرتری در این زمینه داشته باشند و با زبان خود مردم به بیان نتایج این اقدام خیرخواهانه بپردازند، چرا که بازتاب فعالیت این مجموعه‌ها گسترده‌‌تر از فضای دولتی در این زمینه است.

قربانی افزود: عمل پیوند اعضا راه تازه‌ای است که برای نجات انسان‌ها در پیش گرفته‍‌ایم و این امکان وجود دارد که از نظر کمیت با فراز و فرودهایی مواجه شود، با این حال مردم به خوبی از آن استقبال کرده و در این زمینه همکاری می‌کنند، ضمن اینکه باید آرزو کنیم این فرهنگ به گونه‌ای در جامعه نهادینه شود که بعد از این هیچ فردی به دلیل نبود عضو جان خود را از دست ندهد.

هیچ فردی نباید برای تامین معیشت خانواده ناچار به فروش کلیه شود

حاکمیت با برقراری عدالت اقتصادی مانع از تامین معیشت خانواده‌ای از طریق فروش کلیه شود

وی در مورد اظهارنظر برخی مبنی بر اینکه برخورد با خرید و فروش کلیه باعث کاهش آمار اهدای این عضو به بیماران شده است، خاطرنشان کرد: این اقدام خوبی نیست که فردی به دلیل مشکلات اقتصادی عضوی از بدن خود را در ازای دریافت مبلغی معامله کند، چرا که این اقدام هم از نظر قانونی و هم شرعی دارای اشکال است، بنابراین باید در ابتدا حاکمیت عدالت اقتصادی را در جامعه حاکم کند تا هیچ فردی به دلیل تامین معیشت خانواده‌اش ناچار به فروش کلیه خود نشود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: هم‌اکنون باید با فرهنگسازی سعی شود که نیاز این بخش از طریق اهدای عضو بیماران مرگ مغزی برطرف شود، ضمن اینکه این امری بلامانع است که نزدیکان بیمار نیز برای اهدای کلیه خود به بیمار اقدام کنند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: البته مسئولان باید تلاش کنند تا از ایجاد فضاهای زیرزمینی بدون رعایت ملزومات پزشکی برای فروش کلیه که در گذشته گزارش‌هایی از این نوع تخلفات به ما رسیده بود و خرید و فروش کلیه از طریق فضای مجازی ممانعت به عمل آید.

منبع: خانه ملت

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه