سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس:

خسارت تعطیلی پی‌درپی مدارس را دانش‌آموزان می‌دهند/ کیفیت آموزشی چه می‌شود؟

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه تعطیلات بیش از حد در ایران باعث شده بسیاری از سرفصل‌ها بدون آموزش باقی بمانند، گفت: خسارت تعطیلی پی‌درپی مدارس را دانش‌آموزان می‌دهند.

خسارت تعطیلی پی‌درپی مدارس را دانش‌آموزان می‌دهند/ کیفیت آموزشی چه می‌شود؟

به گزارش ۸دی، سیدحمایت میرزاده با انتقاد از تعطیلات پی در پی مدارس، گفت: حجم کتب درسی در ایران زیاد است و آموزش این کتاب‌ها باید در ۳۷ هفته انجام شود در حالی که ۲۵ درصد زمان آموزشی کشور به دلیل تعطیلات رسمی از دست می‌رود از سوی دیگر علاوه بر تعطیلات رسمی، مدارس به دلایلی متعددی مانند آلودگی، برودت هوا و… تعطیل می‌شوند می‌توان ادعا کرد این تعطیلات باعث می‌شود ۵۰ درصد زمان آموزشی کشور از بین رفته و دانش‌آموزان از رفتن به مدرسه باز بمانند.

تعطیلات بیش از حد در ایران؛ عدم تدریس بسیاری از سرفصل‌های کتب درسی

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود: تعطیلات بیش از حد در ایران باعث شده بسیاری از سرفصل‌ها بدون آموزش باقی بمانند و دانش‌آموز و معلم تحت فشارهای روحی قرار گیرد زیرا از یک سو این مطالب باید تدریس شود و از سوی دیگر زمان کافی برای این مهم وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر به دنبال تعطیلات هستیم باید حجم کتب درسی را متناسب با زمان آموزشی تدوین کنیم درغیر این صورت با توجه به تقویم آموزشی کنونی نمی‌توان این کتب را کامل تدریس کرد در سال‌های اخیر تعطیلی پی در پی مدارس به دغدغه‌ی جدیدی برای معلمان و دانش‌آموزان تبدیل شده است.

تعطیلات مدارس در روستاها نسبت به شهرها بیشتر است

این نماینده مردم در مجلس دهم بیان کرد: علاوه بر آلودگی یا برودت هوا بسیاری از مسیرهای روستایی به دلیل بدی آب و هوا در زمستان بسته می‌شود و معلم یا دانش‌آموز نمی‌تواند خود را به مدرسه برساند؛ در روستاها نسبت به شهرهای کلان به دلیل نبود زیرساخت و امکانات تعطیلات مدارس بیشتر است اما در صداو سیما خبری از این تعطیلات منتشر نمی‌شود.

کیفیت آموزش و پرورش به دلیل این تعطیلات کاسته خواهد شد؛ در صورتی که در روند آموزشی دانش‌آموزان وقفه‌ای ایجاد شود و بچه‌ها به مدرسه نروند بسیاری از مطالب آموزشی فراموش می‌شود و معلمان ناچارند برای یادآوری این مطالب زمان زیادی را صرف کنند

چگونه می‌توان در مدت زمانی محدود علاوه بر مطالب کتب درسی مهارت های زندگی را نیز به دانش‌آموزان آموخت؟

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس با انتقاد از اینکه برخی مسئولان محلی با بهانه‌های مختلف به مدرسه می‌روند و در نتیجه در این روزها نیز دانش آموزان از آموزش محروم خواهند ماند، اظهار کرد:  تعطیلی بیش از اندازه مدارس بر کیفیت آموزشی اثرات نامطلوبی دارد معلمان چگونه می‌توانند در مدت زمانی محدود علاوه بر مطالب کتب درسی مهارت های زندگی را نیز به دانش‌آموزان بیاموزند.

میرزاده معتقد است کیفیت آموزش و پرورش به دلیل این تعطیلات کاسته خواهد شد؛ در صورتی که در روند آموزشی دانش‌آموزان وقفه‌ای ایجاد شود و بچه‌ها به مدرسه نروند بسیاری از مطالب آموزشی فراموش می‌شود و معلمان ناچارند برای یادآوری این مطالب زمان زیادی را صرف کنند.

افزایش تعطیلات مدارس عمق یادگیری دانش‌آموزان را زیر سوال می‌برد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در تشریح آسیب تعطیلی بیش از اندازه مدارس در یادگیری دانش‌آموزان، گفت: هر چه مدارس بیشتر تعطیل شوند فرآیند تعلیم و آموزش به دانش‌آموزان فشرده تر خواهد شد.یعنی معلمان مجبورند مطالب را در مدت زمان کمتری به دانش‌آموزان تدریس کنند بنابراین در این حالت عمق یادگیری دانش‌آموزان زیر سوال می‌رود.

منبع: خانه ملت

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه