حجت الاسلام اشکوری در گفتگو با 8دی:

شهادت امام حسن سندی است بر تسلیم نشدن در برابر معاویه/ صلح امام یک تاکتیک بود

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه صلح امام حسن مجتبی (ع) یک تاکتیک بوده است، گفت: امام حسن(ع) به روش مبارزه خود ادامه دادند و به همین خاطر ایشان را شهید کردند.

شهادت امام حسن سندی است بر تسلیم نشدن در برابر معاویه/ صلح امام یک تاکتیک بود

حجت الاسلام سید کاظم میر حسینی اشکوری در گفت و گو با خبرنگار ۸دی با تسلیت رحلت پیامیرگرامی اسلام (ص)و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، اظهار کرد: برخی از کج اندیشان از صلح امام حسن مجتبی(ع) سواستفاده کردند و می گویند دین اسلام دین صلح و مدارا و تسامح وتساهل است.

 

وی افزود: اسلام هم دین صلح و مداراو هم دین برخورد و جهاد است.

 

این کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه تصریح کرد: در اصل پذیرش دین اسلام از روی زور وجبر نیست وقتی پیامبر(ص) دین اسلام را مطرح کردند هر کس دوست داشت پذیرفت و هر کس هم مخالف بود نپذیرفت، در امربه معروف و نهی از منکر اجباری نیست انسان اول باید با زبان و بعد از راه های مختلفی که هست و در نهایت اگر برخورد نیاز است باید با دستور حاکم شرع و قانون باشد.

 

اشکوری با اشاره به اینکه هرکس نمی تواند دیگران را در امر به معروف و نهی از منکر مورد برخورد قرار دهد، افزود: روش های مختلفی وجود دارد آخرین روش هم برخورد است ولی با اذن حاکم شرع، در عمل به دین و انجام واجبات و محرمات مانند خواندن نماز، روزه و حج و… خداوند سخت نگرفته است.

 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در بحث حقوق شخصی هم اسلام اهل مدارا است، تصریح کرد: اگر کسی حق شما را ضایع کرده شما مجازید او را ببخشید یا درخواست مجازات و شکایت کنید.

 

وی با تأکید بر اینکه اسلام می گوید با دشمن مخالف و نا آگاه مراعات کنید، اضافه کرد: انسان اول با او باید مدارا کند و گفتگو و مذاکره منعی ندارد، اما یک جا اسلام دستور برخورد داده است و آن با دشمن معاند است.

 

اشکوری ادامه داد: با دشمن مخالف فرق دارد چون دشمن مخالف هدفش مخالف است و نابودی شما و مملکت و نظام و ولایت نیست ولی دشمن معاند کسی است که اگر مخالف است به دنبال نابودی و از بین بردن جان و مال و نظام است.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه هیچکدام از امامان معصوم(ع) با دشمن معاند مخالفت نکردند، تصریح کرد: جنگ و جهاد پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام علی (ع) با دشمن معاند بود که نابودی اسلام را می خواستند.

 

وی با بیان اینکه این سؤال مطرح می شود که معاویه دشمن معاند بود و نابودی دین را می خواست یا خیر؟!، افزود: جواب بله است شکی نیست دشمن معاند بود و دین و اسلام و پیغمبر(ص) را قبول نداشت.

 

اشکوری گفت: ابتدا امام حسن مجتبی (ع) با معاویه آغاز به جنگ کرد اما وقتی دیدند یارانشان از او تبعیت نمی کنند دیگر چاره ای نداشتند، روایت داریم امام حسن (ع)نیروهایشان را جمع کردند اما عده ای نامه نوشته بودند که چقدر می دهید تا ما امام حسن(ع) را دست بسته تحویل بدهیم.

 

وی با تأکید بر اینکه امام حسن(ع) برای ماندگاری اسلام هیچ راهی جز صلح نداشتند، تصریح کرد: امام حسن(ع) تعهداتی از معاویه گرفتند باوجود و یقین به اینکه معاویه به تعهداتش عمل نمی کند، عین روایت است ایشان فرمودند معاویه من را دعوت به صلح کرده است و این صلح دروغ است و معاویه همه این تعهدات را زیر پا می گذارد.

 

اشکوری ادامه داد: فرمودند اگر آماده اید ما جنگ را ادامه دهیم اما یارانشان به تذکرات امام هیچ توجهی نکردند و امام فرمودند اگر نه! ما راهی نداریم و یارانشان گفتند ما از جنگ خسته شده ایم و زندگی می خواهیم.

 

کارشناس مذهبی با بیان اینکه صلح امام حسن مجتبی (ع) یک تاکتیک بوده است، اضافه کرد: امام حسن(ع) به روش مبارزه خود ادامه دادند و به همین خاطر ایشان را شهید کردند.

 

اشکوری با اشاره به اینکه معاویه زیر بار تعهدنامه نرفت، اظهار کرد: اگر آن حضرت تسلیم معاویه شده بود که آنها دست به قتل امام حسن(ع) نمی زدند و ایشان تاکتیک خود را عوض کرد و به روشنگری و هدایت مردم پرداخت، لذا ما هر جا با دشمن معاند مذاکره کردیم ضرر کردیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه