کارشناس فضای مجازی:

ترویج گسترده سبک زندگی غربی چالش بزرگ فرهنگی در جامعه ایرانی/ تصرف قلوب و جهت دهی به اذهان مردم از اهداف جنگ نرم است

کارشناس فضای مجازی، گفت: دشمن اگر در جنگ سخت به دنبال تصرف سرزمین ها است در جنگ نرم به دنبال تصرف قلوب و اذهان مردم آن سرزمین است تا با جهت دهی به اذهان بتواند به اهدافش برسد.

ترویج گسترده سبک زندگی غربی چالش بزرگ فرهنگی در جامعه ایرانی/ تصرف قلوب و جهت دهی به اذهان مردم از اهداف جنگ نرم است

به گزارش خبرنگار ۸دی، سجاد ستوده کارشناس فضای مجازی شامگاه یکشنبه در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با اشاره به اهمیت و اهداف جنگ نرم، اظهار کرد: امروز تهدیدات نرم راهکاری برای مقابله با جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی در تضاد جدی با منافع غرب است، گفت: شاهد آن بودیم که غربی ها از همان روزهای اول پیروزی انقلاب و حتی قبل از آن به مقابله جدی با نظام جمهوری اسلامی پرداختند.

کارشناس فضای مجازی، گفت: تجزیه نقاط مختلف کشور، ترور شخصیت های مهم انقلاب، تحریم های شدید نظامی و اقتصادی از جمله حمله نظامی عراق به ایران از مصادیق جنگ سخت دشمن در مقابله با ایران اسلامی است که شیوه های مختلفی را امتحان کرده اما به اهدافش نرسیده است.

ستوده ادامه داد: بعد از پایان جنگ و فروپاشی شوروی و سال های بعد از آن شاهد موفقیت مدل خاصی از حمله به کشورهای مختلف در دنیا در قالب انقلاب های رنگی در عرصه جنگ نرم و همچنین شاهد تغییراتی در نوع مقابله با جمهوری اسلامی در قالب جنگ نرم بودیم.

 

** در جنگ نرم دشمن به دنبال سلب هویت ملی و فرهنگ ملی هر کشور است

وی با اشاره به ویژگی جنگ نرم گفت: این نوع جنگ در عین حال که کمترین هزینه را برای مقابله با امنیت ملی یک کشور دارد در عین حال پیچیده وخطرناک است.

این کارشناس فضای مجازی تغییر نظام حاکم سیاسی را اهداف بلندمدت هر دو جنگ نرم و سخت عنوان کرد و افزود: در جنگ نرم دشمن به دنبال سلب هویت ملی و فرهنگ ملی هر کشور است.

 

** تصرف قلوب و جهت دهی به اذهان مردم از اهداف جنگ نرم است

 

وی تصریح کرد: اگر در جنگ سخت به دنبال تصرف سرزمین ها است در جنگ نرم به دنبال تصرف قلوب و اذهان مردم آن سرزمین است تا با جهت دهی به اذهان بتواند به اهدافش برسد.

وی افزود: در جنگ سرد گام اول نظامی ها هستند اما در جنگ نرم مخاطبین مختلفی را از نخبگان و عموم مردم تا رهبران جامعه را هدف قرار می دهد و به واسطه ابزار های اختصاصی اش عامه مردم را در سنین و ابعاد مختلف مورد هجمه قرار می دهد.

کارشناس قضای مجازی بیان کرد: پشتوانه جنگ نرم قدرت نرم است و ابزار اِعمال قدرت نرم رسانه است اگر در جنگ سخت موشک و توپ و تانک ابزارش بود در جنگ نرم از ابزار رسانه مانند رادیو، تلویزیون، فیلم مطبوعات، فضای مجازی و از جمله گِیم و بازی و انیمیش و شبکه های اجتماعی سود می برد.

 

** سواد رسانه، گام اصلی مبارزه با هجمه های جنگ نرم است

وی گفت: این ابزارها به واسطه تکنیکشان مورد عمل قرار می گیرد و با مدیریت ذهن وقلب و جهت دهی آن مدیریت ادراکات را انجام می دهند و به آن سمتی می برند که خودشان می خواهند.

کارشناس فضای مجازی گام اصلی مبارزه با این هجمه را سواد رسانه عنوان کرد و گفت: خیلی از آن فضایی که دشمن الان از آن استفاده می کند به واسطه تکنیک های اقناعی در شبکه های مختلف ماهواره ای انجام می شود.

 

** ترویج شایعات موشک اصلی دشمن در جنگ نرم

 

وی با تأکید بر اینکه ترویج شایعات موشک اصلی دشمن در جنگ نرم است، تصریح کرد: هنر یکی از مؤلفه های قدرت جنگ نرم است.

 

** تولیدات رسانه ای بیشترین اثر را در تهدیدات جنگ نرم دارد

ستوده گفت: تولیدات رسانه ای به ویژه محصولات تصویری مانند فیلم و سریال بیشترین اثر را در حوزه تهدیدات جنگ نرم دارد و شاهد هستیم که فرهنگ آمریکایی در قالب تولیدات هالیوود ترویج می شود.

 

** رسانه از بمب اتم هم مؤثرتر است

وی ادامه داد: امروزه رسانه از بمب اتم هم مؤثرتر است و تمام کشورهای دنیا از آن استفاده می کند.

 

** استفاده دشمن از فیلم و سریال برای ترویج سبک زندگی غربی

کارشناس فضای مجازی ادامه داد: شاهد هستیم که دشمن با استفاده از تولیدات تصویری در سریال، سینما و فیلم فرهنگ خودش را به جامعه ما القا می کند.

وی با بیان اینکه هرجا که توانستیم محتوای خوب دینی و بومی خودمان را با کیفیت و کمیت خوب تولید کنیم در دنیا دیده می شود، گفت: بسیاری از سریال های ما در کشورهای دیگر استقبال شده است، تولیداتی که مسائل بومی و دینی ما در آن مطرح می شود.

 

** زبان امروز، زبان هنر است، هنر حتی در سیاست نیز اثر گذار است

ستوده با تأکید بر اینکه زبان امروز، زبان هنر است، گفت: هنر حتی در سیاست نیز اثر گذار است،  می بینید که ترامپ برای القا حرفش در توییت نیز از نمادهای یک سریال استفاده می کند.

 

** ترویج گسترده سبک زندگی غربی یک چالش بزرگ فرهنگی در جامعه ایرانی است

وی در پاسخ به این سؤال که “مهم ترین چالش های فرهنگی جامعه ما چیست؟!”، گفت: با یک چالش بزرگ روبرو هستیم موضوعی که چالش های دیگر را نیز در پی خود می آورد و آن ترویج گسترده سبک زندگی غربی است.

ستوده افزود: این در حالی است که هیچ برنامه تقابل و مقابله ای به شکل منظم، دسته بندی شده و برنامه ریزی شده در برخورد با آن نداریم.

 

** ۲ اثر عمده ترویج سبک زندگی غربی در جامعه ایرانی

کارشناس فضای مجازی با اشاره به دو نتیجه عمده ترویج سبک زندگی غربی در جامعه ایرانی، یکی از نتایج آن را ترویج سکولارزیم پنهان اما عملی در ابعاد زندگی دانست به نحوی که دم از دین می زنیم اما می بینیم که درعمل رفتارمان در اجتماع، در اقتصاد و… اینگونه نیست.

وی گفت: نتیجه دوم این چالش بزرگ کم شدن باورها و آموزه های بومی و اصیل فرهنگی ما است.

کارشناس فضای مجازی با تأکید بر اینکه جنگ نرم فقط مسائل دینی ما را تحت الشعاع قرار نداده و خیلی از باورهای اصیل بومی و فرهنگی ما دارد از بین می رود، تصریح کرد: نخبگان جامعه، رسانه به خصوص صداوسیما باید برای مقابله با آن راهکار ایجاد کنند و در کف جامعه از سطح مهدکودک تا مدرسه آورده شود.

وی بیان کرد: الان از کودک ما به واسطه عروسکی که در دست دارد تا جوان و پیر ما در ابعاد مختلف تحت الشعاع ترویج این سبک زندگی است.

ستوده در ادامه با اهمیت تعامل مردم و حاکمیت، گفت: در این ۴۰ سال مردم بارها و بارها از امتحانات بزرگ سربلند بیرون آمده اند.

وی افزود: مردم همواره پای کار انقلاب بوده اند و هر آن چیزی که در حوزه جنگ نرم باعث شود مردم پای کار نباشند باید برطرف شود.

این کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: باید نیازهای مردم برطرف شود، خواسته هایشان شنیده شده و حل شود تا نظام اسلامی در کنار همین مردم به اهداف خودش برسد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه