واکنش شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی گیلان از برگزاری همایش اخیر اصلاح طلبان باحضور سریع القلم+متن بیانیه

شاید دوستان انجمن اسلامی یادشان رفته باشد که امام بزرگمان در ابتدای حرکت عظیم انقلاب اسلامی فرمودند: امریکا از انگلیس بدتر ، انگلیس از امریکا بدتر؛ شوروی از هر دو بدتر همه از هم بدتر همه از هم پلیدترند لکن امروز سروکار ما با امریکا است”.

واکنش شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی گیلان از برگزاری همایش اخیر اصلاح طلبان باحضور سریع القلم+متن بیانیه

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی ۸دی نیوز، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های استان گیلان در انتقاد از برگزاری همایش “بررسی توسعه و رشد همه جانبه  و متوازن ایران ، زمینه ها و موانع تحقق آن” در رشت با حضور محمود سریع القلم بیانیه ای صادر کرد که مشروح آن در ذیل آمده است:

به نام خدا

یکی دوسالی است که عده ای تحت عنوان” نقشه راه توسعه و پیشرفت کشور” دکتر محمود سریع القلم مشاور پیشین دکتر حسن روحانی را در نقاط مختلف کشور به جمع نخبگان اصلاح طلب و ملی گرا برده و نحوه رسیدن به توسعه و پیشرفت را از زبان ایشان می شنوند. در این راستا اینبار قرعه فال به نام برگزیدگان سن سال دار اصلاح طلب و ملی گرای گیلان افتاد تا در تاریخ ۲۲/۲/۹۳ با دعوت بنیاد اندیشه و توسعه گیلان که ظاهرا هنوز مجوزی ندارد، همایشی تحت عنوان “بررسی توسعه و رشد همه جانبه و متوازن ایران، زمینه ها و موانع تحقق آن” و با سخنرانی دکتر محمود سریع القلم و میدان داری عده ای از اساتید دانشگاه گیلان که در جریان فتنه ۸۸  درس خود را پس داده اند؛ برگزار شد. بهر حال کار نداریم که چگونه ؛ چرا و یهویی و با کدام مجوز همایشی  با این حجم نقل و انتقال از سراسر استان آن هم در سالن بانک صادرات برگزار شد . اصلا به ما چه ربطی دارد؟ چرا همش دلواپس می شویم؟ ما باید سرمان به همان دویدن دنبال مجوز گرفتن همایش ها گرم باشد. اما اگر حق طبیعی نقد داریم، هرچند که کم سواد هستیم؛ اما نژادی نیستیم، شناسنامه هم داریم: شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های استان گیلان

آقای دکتر سریع القلم در این همایش به مانند سایر برنامه ها و مصاحبه های قبلی در زمینه توسعه ایران به مباحثی اشاره کردند که از نگاه ما دانشجویان جوان جای بحث دارد، البته نه بحث سیاسی بلکه فنی و علمی . ای کاش این همایش که با همکاری انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه گیلان برگزار شد در داخل دانشگاه بود تا ما هم بهره می بردیم. شاید این هم به ما ربطی ندارد!

آقای دکتر سریع القلم در یکی از مصاحبه های خود دیدگاهش در مورد انقلاب و انقلابی بودن را اینگونه توضیح می دهند: “من یک فرد انقلابی هستم یعنی یک فردی است که معقول رفتار می کند، به فکر کشورش هست، از ماشینش آشغال بیرون پرت نمی کند، دوبله پارک نمی کند، اگر ماشینش به یک ماشین پارک شده برخورد کرد حتما شماره تلفنش را روی برف پاک کن آن ماشین می گذارد و می رود به دلیل این که می خواهد درست رفتار کند، می خواهد منطقی رفتار کند، راستگو باشد، وظایف خود را به خوبی انجام دهد و به کسی که با او تفاوت فکری دارد، احترام بگذارد.”۱

به نظر می رسد این رفتار ها زیاد هم به انقلابی بودن و علت اصلی انقلاب اسلامی ربطی نداشته باشد، هرچند یکی از اهداف انقلاب تعلیم و ترویج فرهنگ تمدن ساز اسلامی است اما این امری زمان بر است. زیرا که فرهنگ یک شبه و با یک انقلاب زیرو رو نمی شود. فرهنگ درست مقوله ای دراز مدت است که با برنامه ریزی و همت همه یک ملت ساخته می شود و بسیار تقلیل گرایانه و کم لطفی است که جوهر انقلاب اسلامی را بخاطر این مسائل بدانیم و گرنه جناب محمد رضا پهلوی در راستای مدرنیزاسیون ایران و توسعه آن اگر کمی دیگر وقت می داشت از آنجایی که ید طولایی در استفاده از تجربیات جهانی داشت با بهره گیری از مستشاران نروژی، سوئیسی و المانی حداقل تعدادی از رفتار های شما به عنوان یک فرد انقلابی را در میان مردمان ایران نهادینه می ساخت.

دوستان باسواد بومی و هم استانی مساله فرهنگ نادرست و هزاران نادرست دیگر که نیاز به افاده روشنفکری و از روخواندن نظریه های لیبرالی ندارد. آیا ما واقعا عرضه نظریه پردازی با توجه به ظرفیت های بومی و اسلامی نداریم؟ ایا واقعا مشکلات ما با بین المللی شدن حل می شود که آقای دکتر می فرمایند: علت‌العلل مسائل و مشکلات ایران را این می‌دانم که کشور ما در سطح مدیریتی، فکری و اجتماعی یک کشور بین‌المللی نیست؛ تا زمانی که بین‌المللی نشویم بسیاری از مسائل ما حل نخواهد شد. .. . به نظر من ۹۵ درصد تمام کشورهای جهان به یک اصول مشترک و اهداف مشترک رسیده‌اند و اکنون این مواضع مشترک مورد اجماع جهانی است و اگر هنوز به ایران نرسیده است به دلیل فقدان شناخت ما از تحولات بین‌المللی است.

چندین سال است که رهبر این کشور به مانند یک دانشگاهی ریز به ریز لوازمی را که در راه رسیدن به قله های اول جهانی است را، لیست می کنند. کدامین از شماها که دغدغه توسعه دارید برای این راهبردها فکر کردید و قدمی برداشتید . آیا تمدن سازی اسلامی کلان تر و عمیق تر از بحث نخ نما شده توسعه نیست که آقای دکتر زمامداران دیکتاتور و شکم باره دوبی را الگوی توسعه ما معرفی می نمایند: “اما همین شیخ محمد اهل دوبی دارای فکر و اندیشه ای بسیار جهانی است.” چرا همواره چشم به دست دیگران داریم؟ کدام یک از دولت ها به مولفه های تمدن سازی که رهبر تاکید دارند عمل می کنند که اکنون ادعا داریم با الگوی بومی نمی شود توسعه یافت. هنگامی که ایشان می فرمایند: هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامی، ایجاد یک تمدن نوین اسلامی است؛ .. این تمدن نوین دو بخش دارد: یک بخش، بخش ابزاری است؛ یک بخش دیگر، بخش متنی و اصلی و اساسی است. به هر دو بخش باید رسید. آن بخش ابزاری چیست؟ بخش ابزاری عبارت است از همین ارزشهائی که ما امروز به عنوان پیشرفت کشور مطرح میکنیم: علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسی و نظامی، اعتبار بین‌المللی، تبلیغ و ابزارهای تبلیغ؛ اینها همه بخش ابزاری تمدن است؛ وسیله است. البته ما در این بخش در کشور پیشرفت خوبی داشته‌ایم. کارهای زیاد و خوبی شده است؛ هم در زمینه‌ی سیاست، هم در زمینه‌ی مسائل علمی، هم در زمینه‌ی مسائل اجتماعی، هم در زمینه‌ی اختراعات.. در بخش ابزاری، علی‌رغم فشارها و تهدیدها و تحریمها و این چیزها، پیشرفت کشور خوب بوده است.اما بخش حقیقی، آن چیزهائی است که متن زندگی ما را تشکیل میدهد؛ که همان سبک زندگی است که عرض کردیم. این، بخش حقیقی و اصلی تمدن است؛ مثل مسئله‌ی خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسئله‌ی خط، مسئله‌ی زبان، مسئله‌ی کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌ای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ اینها آن بخشهای اصلی تمدن است، که متن زندگی انسان است. (بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی‌۱۳۹۱/۰۷/۲۳)

آقای دکتر معتقدند، “در کشور ما هنوز صحبت از غرب است این در حالی است که غربی در کار نیست؛ غرب به لحاظ اقتصادی به سمت یک اقلیت در جهان حرکت می‌کند. ما شناخت درستی از غرب نداریم. این در حالی است که درک ما از جهان فعلی به دوران جنگ سرد باز می‌گردد و این به خاطر عدم شناخت دستگاه‌های اجرایی، عموم جامعه و به ویژه رسانه‌هاست.”.. کسانی که فقط بولتن می‌خوانند فقط از جهان پیرامون یکسری تصورات دارند بنابراین این رویکرد موجب می‌شود که آنها اطلاعات دقیقی از جهان نداشته باشند. همین امر موجب می‌شود که بر اساس ذهنیت و تصورات خود درباره تحولات جهان امروز پیش‌داوری کنند” نمیدانیم منظورتان از بولتن خواندن چیست اما ما که متهم به کم سوادی هستیم این را هم  به آن اضافه می کنیم . فقط چند سوال پیش امده است ؛ جسارتا کدام دولت ها بودند که فقط طی ۱۵ سال گذشته به افغانستان و عراق و لیبی حمله نظامی کردند و میلبیون ها انسان را کشته و اواره نمودند ؟ چه کسانی به تروریست ها پول و اسلحه می دهند که جگر سرباز سوری را جلوی دوربین بخورد؟ شاید غربی های کره مریخ این کارها را انجام می دهند؟ یا شاید هم اینقدر باید تغییر کنیم تا ندانیم کدام طرفمان غرب است کدام شرق؟ ما که نه اما شاید دوستان انجمن اسلامی یادشان رفته باشد که امام بزرگمان در ابتدای حرکت عظیم انقلاب اسلامی در نطق تاریخی خود برابر تصویب کاپیتولاسیون ۴ ابان ۱۳۴۳ فرمودند: امریکا از انگلیس بدتر ، انگلیس از امریکا بدتر؛ شوروی از هر دو بدتر همه از هم بدتر همه از هم پلیدترند لکن امروز سروکار ما  با امریکا است”  این سخنان کسی است که بولتن نمی خواند بلکه استعمارگری امریکا را با تمام وجود درک می کرد حق توحش گرفتن انها از ایرانیان را می دید. اکنون شما به ما می گویید که درک درستی از غرب نداریم ؟ آقای دکتر هر روز صدای سرفه های ناشی از سلاح های شیمیایی که غرب ها به  صدام دادند، بلندتر می شود. اقایان سینه چاک توسعه کشور شما می شنوید؟

دکتر سریع القلم در جایی در تاکید بر میزان سن سیاست مداران می فرمایند: ” وقتی وزیران اتحادیه اروپا از ماشین‌های خود پیاده می‌شوند، نمی‌توانید میان آنها فرد زیر ۶۰ سال پیدا کنید. افرادی مانند هیلاری کلینتون یا داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، از نظر سخن گفتن، احاطه بر مسائل بین‌المللی و دانش، تحسین جهانیان را برانگیخته‌اند. این افراد حقوقدان هستند و بر دانشی که دارند بر مسائل کاملا احاطه دارند.”  البته تجویز های انچنینی برای کسی که می گوید علوم انسانی کشور مربوط به ۵۰ سال گذشته است بعید نیست چرا که باید مخاطبان مسن تر از همان سن علوم انسانی کشور را به وجد آورد. به نظر می رسد دولت یازدهم هم از همین توصیه ها الگو گرفته است. بهرحال جای بسی تشکر است که با سوادان بین المللی را شناختیم ! خانم کلینتون که تکلیفش روشن است جناب داوود اوغلو هم که مشاهده کردیم چگونه تحسین جهانیان را برانگیخت و سیاست ” صفر کردن مشکلات با همسایگان” را به آدم کشی در سوریه تبدیل نمود جای بسی خوشبختی است که اینان حقوقدان بودند نه سرهنگ!

دکتر در جایی دیگر می فرمایند: “مرتب در رسانه‌ها گفته می‌شود که جهان در حال فروپاشی است در حالی که اطلاعاتی که من در این مقاله ارائه کردم نشان می‌دهد اطلاعاتی که درباره فروپاشی جهان یا دیگر کشورها در رسانه‌ها ارائه می‌شود بیشتر همان ذهنیت ماست. معتقدم جهان در حال انتقال بزرگ است نه فروپاشی؛ بنابراین ما باید به جهان امروز نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم تا توسعه پیدا کنیم…. تصور می کنند که جهان در حال فروپاشی است، در حالی که اطلاعاتی که من ارائه کردم نشان می دهد جهان در حال انتقال بزرگ است و شهروندان در اکثر کشورهای دنیا که شامل آفریقا هم می شود، امروز از زندگی بهتری برخوردار هستند.” مشخص نیست این اطلاعات از کجا گرفته می شود البته اگر از شرکت کنندگان در کنفرانس داووس که تلاش دارد به اقتصاد سرمایه داری غرب تنفس مصنوعی برساند؛ گرفته شده باشد، حتما درست است. اما اگر همانگونه که دکتر تاکید دارند بر واقعیت های جهانی نگاهی کنیم، روند دیگری را متوجه می شویم و با کمال تعجب بدهکارترین کشورهای جهان را همانهایی می بینیم که عده ای با سواد به ما می گویند از آنها یاد بگیرید.  راستی کدام کشور بود که دعوای دولت وکنگره  بر سر بدهی های سرسام آورش ؛ عنقریب به shut down کردن دولت فدرال می انجامید؟ حال شما توصیه می کنید که ما اصول مشترک جهانی تعریف شده این دولت های ورشکسته را دنبال کنیم؟ آقایان روشنفکر شما نظرتان چیست؟ شاید خوب است مثل کبک سرمان را زیر برف کرده و تظاهرات تکراری مردم به فلاکت نشسته دولت های پا به رکاب صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را نبینیم؟ بله ما هم معتقدیم که کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا و چین پیشرفت کرده اند اما به نظر شما الگوی توسعه بومی نداشته اند؟ پس این حجم عظیم تحقیق و متون در ارتباط با علت های پیشرفت این کشورها چیست؟ اگر تماما الگوی جهانشمول وغربی را پیاده کرده اند پس چرا کشورهای سینه چاک این الگوها در غرب و شرق به جایی نرسیدند؟ آقای دکتر به دانشجویانشان حتما تدریس می کنند که منطقه گرایی نو که حاصل آن پیشرف مناطقی چون آ سه ان است حداقل یکی از ویژگی ها و محرکه های آن پاسخی به جهان شدن و جلوگیری از زیان های آن با استفاده از ظرفیت های بومی و منطقه ای است.

آقای دکتر در مواردی مختلف به مخاطبان اینگونه می گویند که:” ما تصور می کنیم یک جزیره خاصی هستیم که در این منظومه جهانی زندگی می کنیم در حالی که سرنوشت ما به شدت به این منظومه گره خورده…  اولین نکته این است که فهم مسایل، برنامه ریزی و سیاستگذاری در ایران مستقل از تجربه کشورهای دیگر و مستقل از فهم جهانی نیست. به عبارت دیگر اینگونه نیست که تصور کنیم کشور خاصی هستیم و باید برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های خاصی انجام دهیم. می توانیم از کشورهای دیگر بسیار بیاموزیم. ما هم در همین منظومه جهانی زندگی می کنیم.” ایشان به گونه ای القا می کنند که جمهوری اسلامی دور ایران دیوار کشیده و حاضر با تعامل با دنیا نیست ، همه با هم تعامل دارند و دنیا گل و بلبل است . واقعیت های جهانی چیست؟  طی ۳۵ سال گذشته به دلیل اینکه ما فقط با آنچه که دیکتاتوری سرمایه داری غرب می گفت مخالفت کردیم مورد انواع توطئه ها ، هجوم نظامی، ترور، تحریم و.. قرار گرفیتم . در چند سال گذشته سرمایه مردم ایران در بانک های جهانی به خاطر نخواستن یک کشور ضبط شده است حتی داروهای بیماران ایرانی را تحریم کردند.  با این وجود شما از شراکت و تعامل همراه با حسن ظن با این استعمارگران سخن می گویید و انقلاب را متهم می کنید که: “در سال دوم انقلاب در ایران، روند بسیار قوی در جهان برای گسترش روابط و همگرایی شروع شد. اما در ایران روند بیشتر درون گرایی و فاصله گرفتن از جهان و مبارزه با فکر جهانی شدن بود. به هر حال این روند خطی تاریخی ما بود که کشور به اینجا رسیده و بایستی با همت و تلاش بیشتر اهمیت بین المللی و جهانی شدن را نه تنها در جامعه؛ بلکه در مجموعه حاکمیت متوجه کنیم.” آقایان با انصاف  این با واقعیت ها مطابقت دارد؟

جناب دکتر در جایی ادعایی عجیب می نمایند: ” ایران باید برای ایفای نقش فعال در روابط بین الملل و تقلیل مشکلات اقتصادی  از مدیریت اختلافات منطقه ای به سمت  حل و فصل اختلافات منطقه ای حرکت کند.” آیا جمهوری اسلامی ایران است که اختلافات در این منطقه را مدیریت می کند؟ و یا دشمنان این منطقه و ولد نامشروعشان رژیم صهیونیستی که شما حتی یکبار آن را مانع توسعه و پیشرفت ایران و کشورهای منطقه ندانستید. در حالی که می گویید:” این مانع جدی عربستان است؛ به عنوان کسی که تحولات دنیا را به صورت روزانه دنبال می‌کنم غرب را در مقابل ایران نمی‌بینم. بلکه انرژی تقابل با ایران در منطقه خاورمیانه متمرکز شده است. بنابراین لازم است برای مقابله با فعالیت‌های این کشور یک راهکار موثر طراحی شود تا این انرژی منفی مهار شود” نه جناب دکتر عربستان برای ما مانعی نیست بلکه این حکومتگران امریکایی و اسرائیلی عربستان هستند که دشمن پیشرفت اسلام ناب محمدی هستند.

در پایان به شما دوستان اصلاح طلب هم استانی توصیه می کنیم که از این به بعد این گونه همایش ها را در دانشگاه برگزار نمایید تا فرصت نقد هم باقی بماند و اگر هم مایلید در جایی دیگر برگزار نمایید حداقل دعوت عمومی داشته باشید و صراحتا اعلام می کنیم که ما حاضریم در هر نقطه و با هر فردی که شما مشخص نمایید با تناسب مناظره و مباحثه داشته باشیم.

۱-تمامی سخنان دکتر محمود سریع القلم از سایت ایشان اخذ شده است.

۹۳/۰۲/۲۴

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
بابا پنجعلی
الکی میگه
محسن پور
بره بیانیه ره خیلی چیپ بنوشتید. چقدر من و [...]به [...]و [...]بگفتیم بیانیه ره قوی بنویسید ولی بازم سبک و بد بنوشتید. بره از تجربه بچه های علوم سیاسیه استفاده بوکونید تا بیانیه ره خوب بنویسید. مو خودم شماها ره[...] از اول خودم دانستم شماها نتانید از پس ایطو کارها بر بیاید. انگار کس به کس نیه به اینجاها هم نفوذ بکرده
قدسیان
احسنت بر شورای تبیین مواضع... کجا بودید تا به حال؟!
رضا
جناب سریع القلم اسرائیل و عربستان را دو مانع بزرگ توسعه ایران دانستند. [...] بجای کینه ورزی و ایجاد مشکل برای دولت با برگزاری همایش های چون دلواپسیم سر عقل بیاید و به مردم ایران بپیوندند و در راستای اهداف مردم و خدمت به نظام گام بردارد. امیدوارم روزی برسد که امثال پروفسور سریع القلم که فرنگی ها ارزوی داشتن چنین فردی را دارند بتوانند دغدغه هایشان را راحت مطرح کنند و افکار و برنامه های ایشان توسط مسئولان نیز برای پیشرفت کشور اجرایی شود. بقول جناب سریع القلم امیدوارم ایران بین المللی شود
دیوونه
سلام [...] بیانیه تی کاره؟
طاها
سؤال: آیا بسیج دانشجویی حاضر در تمامی برنامه ها،وقتی و فرصتی به اصلاح طلبان برای مباحثه و مناظره بدهند.بعید می دانم.در ضمن اینکه این برنامه یک سخنرانی بود در مورد موضوع(به تعبیر شما نخ نمای)توسعه و بنایی بر مناظره نبود.برای دعوت عمومی هم مکانی با ظرفیت وامکانات متناسب را طلب میکند که با توجه به حضور بسیاری در بیرون سالن گویای آن بود که همین مکان جزء بزرگترین سالن های استان است هم چنین ظرفیتی نداشت.
پویا
بعضی دوستان (امثال 8دی ها) نمیخوان و تاب و تحمل دیدن پیروزی جریان فعلی در انتخابات و اقبال مردم به سمت آنان رو ندارن. فقط می خوان بکوبن طرف مقابل رو. حالا واسشون فرقی نداره حرفش چی باشه. حتی اگه حرف درست هم بزنه به جرم اصولگرا نبودن باید با خاک یکسان بشه! واقعا که براتون متاسفم. اسم خودتونم میذارید رسانه انتقاد پذیر و آزاد!!!
پویا
بسیج دانشجویی هم که اوضاعش معلومه. [...]بعدشم ادعاشون میشه راه ما راه خداییه و ما پیرو ولایت هستیم. رهبری اینقدر به وحدت و اتحاد تاکید دارن. شماها کدومتون به این صحبت عمل کردید؟! کدومتون اومدید پای کار کمک به دولت؟ حالا دولت کمک نخواست.حداقل مانع تراشی نکنید.
در حاشیه