درخواست دانشجویان ایرانی خارج از کشور از روحانی

۴ هزار نفر از دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در خارج از کشور در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار برقراری مجدد ارز دانشجویی به نرخ دولتی شدند.

درخواست دانشجویان ایرانی خارج از کشور از روحانی

به گزارش هشت دی، حدود ۴ هزار نفر از دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در خارج از کشور در نامه‌ای به حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور خواستار برقراری مجدد ارز دانشجویی به نرخ دولتی شدند.

در بخشی از این نامه آمده است:

رئیس‌ جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای دکتر حسن روحانی

موضوع: درخواست پیگیری برقراری مجدد ارز دانشجویی به نرخ دولتی

با سلام و احترام

این نامه از جانب جمع کثیری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و علوم پزشکی شاغل به تحصیل در دانشگاههای معتبر جهان تهیه و تقدیم می‌شود. دانشجویانی که سالها برنامه‌ریزی، تلاش و هزینه کردند تا با تحصیل دانش روز دنیا نه تنها روح جستجوگر خود را پاسخ دهند، بلکه در پیشرفت و اعتلای آینده کشورمان نقش به سزایی داشته باشند.

همانطور که مستحضر است، از اواسط سال گذشته نرخ ارز دچار تغییرات و رشد بسیار زیادی شد و این امر سبب شد تا علیرغم مصاحبه‌های متعدد جنابعالی و وزیر محترم علوم مبنی بر عدم نگرانی نسبت به نرخ ارز ، تخصیص ارز به نیازهای کشور و البته ارز دانشجویی، بانک مرکزی در یک تصمیم ضربتی طی بخشنامه ای که به تصویب هیئت وزیران رسیده بود، موارد ۴۵ گانه تأمین ارز بابت مصارف ارزی خدماتی را ابلاغ کند که در تبصره بند سوم آن تخصیص ارز دانشجویی را برخلاف قانون تا نیمه اول سال جاری مشخص نمود و عملا منجر به حذف ارز دانشجویی شد.

ارز دانشجویی ‌ای که تنها حمایتی بود که دولت محترم از ما جوانان جویای علم خود می‌کرد که بسیاری از سختی‌ها را به جان خریده و با برنامه‌ریزی چندین ساله، خود را در مسیر کسب علم قرار دادهایم؛ و متاسفانه دولت محترم با انتخاب راحت‌ترین روش و حذف ارز دولتی، ما دانشجویان را در مقابل چالشی بزرگ در خصوص ادامه تحصیل قرار داده است و ما را در تامین هزینه‌های سنگین زندگی و پرداخت شهریه رها و سرگردان کرده است. این درحالی‌است که انتظار می‌رفت دولت محترم در شرایط سخت با تدبیر حکیمانه خود یاری‌گر ما باشد.

از آن تاریخ تاکنون شاهد صدور بخشنامه‌هایی از جانب وزارت علوم، وزارت بهداشت و بانک مرکزی هستیم که تنها حاصل آن بلاتکلیفی بیشتر و ارائه راهکارهای غیرمنطقی بود تا آنجا که مصاحبه‌های وزیر محترم علوم و برخی نمایندگان مجلس و اعضای محترم کمیسیون آموزش مجلس هم نشان دهنده سردرگمی دولت در این خصوص است. و این مطلب قابل هضمی نیست برای دانشجویان در این سطح که برای اغنای روحیه پرسش‌گری و اعتلای خود و کشورشان حاضر به تحمل سختی‌های مختلف و ترک وطن برای مدتی چند ساله شدند.

رئیس‌جمهور محترم

بسیاری از دانشجویان کنونی در یکی دو سال گذشته با دلار نرخ ۳۵۰۰ تومانی برنامه‌ریزی لازم و دوران تحصیل خود را شروع کردند و این افزایش غیر منطقی نرخ ارز و ارجاع ایشان به بازارهای ناپایدار آزاد و یا ETS، دانشجویان و خانواده هایشان را در شرایط وخیم روحی و روانی قرار داده است. خانواده‌هایی که برخلاف تصور عوام از خانواده مرفه جامعه نبوده و تنها به علت اعتقاد بر اینکه کسب علم را ارزشمندتر از ثروت اندوزی می انگاشتند، با توکل به خدا و خرج دارائیشان در این مسیر گام نهادند. بسیاری از این خانواده‌ها کارمندان حقوق بگیر دولتی هستند که سال‌ها برای این کشور زحمت کشیده‌اند تا بتوانند فرزندان مفیدی را به این جامعه تقدیم کنند.

جناب آقای رئیس‌ جمهور، با توجه به تجربه شخصیتان مطمئنا مستحضر هستید که گذراندن زندگی در این شرایط رابطه‌ تنگاتنگ با نرخ ارز دارد و اداره زندگی در غربت با این نرخ نامطمئن ارز بسیار فلج کننده است و موجب میگردد هرچه تا کنون رشتهایم را به ناچار پنبه کنیم و با کوهی از خسارت و سرخوردگی به کشور باز گردیم.

رئیس‌ محترم جمهور، در طول چند ماه گذشته دائما با مصاحبه‌های مختلف از سوی وزیر محترم علوم و معاونانشان مواجه بودیم که بارها اعلام می‌داشتند که دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور نگران ارز نباشند. در مصاحبه ۸ تیرماه ۹۷، وزیر محترم علوم مجدداً متذکر شدند ،”میزان ارز پرداختی به دانشجویان خارج از کشور کاهش نمی‌یابد” و حتی در مصاحبه مورخه ۱۲ شهریورماه ۹۷ اعلام می دارند ،” قطعًاً دانشجویانی که روال تحصیل آنها درست و از طریق مراکز مورد تأیید وزارت علوم انجام گرفته، نباید نگران تأمین ارز موردنیاز خود باشند.” حتی در مصاحبه مورخه ۱۷ شهریور ماه سال ۹۷ اظهار داشتند ،”نظر وزارت علوم این است که حوزه علم و فناوری جزء هزینه های ضروری بوده، وزارت علوم و دانشگاه ها باید در مجموعههای ضروری برای ارز قرار گیرند و بانک مرکزی باید کمک کند.”

علیرغم مصاحبه‌های گذشته مسئولین وزارت محترم علوم که نشان دهنده تصدی ایشان بر امر ارز دانشجویی است و این موضوع را با کمک بانک مرکزی انجام می‌داده است، به یکباره وزیر محترم علوم در مصاحبه‌ای در ۱۷ مهرماه ۹۷ اعلام می‌دارد که “وزارت علوم دیگر مسئولیتی در تهیه ارز برای دانشجویان ندارد”. و گویی با خالی کردن شانه از بار این مسئولیت سعی در رهایی از نگاه های پرسشگرانه و خواسته دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج و انتقال آن به سمت بانک مرکزی می باشد.

لذا سوال اینجاست که به طور مشخص متولی ارز دانشجویی کیست؟ اگر وزارت علوم متولی نیست، اطمینان بخشی‌هایشان نسبت به تامین ارز دانشجویی تا قبل از مصاحبه ۱۷ مهر ایشان با چه پشتوانه‌ای بوده است؟

و اگر وزارت علوم متولی ارز دانشجویی هست، چرا از بار مسئولیت آن شانه خالی می‌کند و به زبان ساده توپ را به زمین بانک مرکزی می اندازد؟

ارائه راه کارهای مناسب، منطقی و عملی

رئیس‌ جمهور محترم، در مقابل پیگیری‌های صورت گرفته و حتی در مصاحبه‌های تلویزیونی مسئولین، به راحتی راه حل‌هایی از قبیل بازگشت و انتقال به داخل مطرح می‌شود که بیشتر به یک حرف نسنجیده و شوخی شباهت دارد؛ و آنقدر عجیب است که در وهله اول انسان از پاسخگویی به آن وا میماند؛ که گویی برخی وظیفه دارند جوانان این مرز و بوم را ناامید، بی هدف و سرخورده نمایند.

لازم است مجددا یادآور شویم، در این خصوص مسئولین با نیرویی جوان، علمی، نخبه، پویا، تحلیلگر روبرو می‌باشند که هر پاسخی برایش قابل قبول نبوده، لذا تقاضا می‌شود مسئولین محترم راهکارهایی بررسی شده، منطقی و عملی پیش رویمان قرار دهند و در پیشنهاداتشان سوالات زیر را پاسخ دهند:

آیا ما دانشجویان در این سطح یک شبه و بدون هیچ بررسی تصمیم به گام نهادن در این مسیر دشوار گرفته‌ایم، که یک شبه با پیشنهادی غیر شفاف و غیر کارشناسی، تصمیم به تخریب مسیر کنونی بگیریم؟

دانشجویی که در دوره های تحصیلات تکمیلی و علوم پزشکی در حال تحصیل در دانشگاههایی با رتبه بالای جهانی است ،چگونه و با چه شرایطی به دانشگاهی متناسب آن در داخل منتقل شود؟

آیا دانشگاه‌های داخل تنوع رشته های مختلف، اساتید خبره متناسب و ظرفیت علمی مشابه در دنیا را دارند و یا صرفا با انتقال دانشجو به داخل و دریافت وجهی نجومی حتی بیش از هزینه های خارج از کشور از او، میخواهند صرفا مدرکی به او بدهند و صورت مساله را پاک کنند؟

آیا در این میان دولت ضررهای علمی وارده را در نظر گرفته و برای عدم رخ دادن آن تضمینی می‌دهد؟

آیا برای طرح ارائه شده، ساز و کار عملی و بررسی شده‌ای وجود دارد و یا بیشتر در شرایط کنونی به یک سعی و خطایی شبیه است که ضرر و زیان آن متوجه دانشجویان و در نهایت کشور عزیزمان میشود؟

آیا دولت محترم آگاهی لازم نسبت به تبعات روحی و روانی این گونه تصمیمات عجیب برای این قشر از جامعه علمی کشور را دارد؟

آیا این تصمیمات جوانان را به سمت دام‌های پهن شده دشمنان در خارج از کشور سوق نمی‌دهد؟ دشمنان این خاک که همواره در تلاش جهت فتنه انگیزی و نابودی خاک و دین ما هستند و قطعا از این شرایط در جهت نابودی ما از این فرصت استفاده خواهند نمود تا بیشترین ضربه را به ما وارد نمایند.

رئیس‌جمهور محترم

حضرتعالی خود تحصیل کرده دانشگاه گلاسکو اسکاتلند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا هستید. این در حالی است که در بهترین دانشگاه ایران مدرک کارشناسی خود را اخذ نمودید ولی این را بر خود مسلم دانستید که مسیر رشد و شکوفایی و چه بسا آینده کشور – که خود در حال حاضر رییس جمهور آن می باشید – در گرو ادامه تحصیل شما در دانشگاهی است که به نیازهای علمی شما پاسخ دهد. چیزی که تماما در اختیار انتخاب شما بود و نه بالاجبار شما را اعزام نمودند و نه به داخل منتقل نمودند.

همانطور که مستحضرید بسیاری از نخبگان کشور که در حال حاضر در حال خدمت در این کشور هستند، فارغ التحصیل دانشگاه‌های معتبر جهانی هستند. و کشور عزیزمان سالیان درازی پیش رو دارد تا آموزش کشور به نحوی رشد پیدا کند که تولید علم در این کشور آغاز شود. ما از شما به عنوان یک انسان روشنفکر و متفکر نه صرفا ریاست جمهوری انتظار داریم یکی از اولین اولیت خود را به کسب علم و دانش بدهید نه آخرین آن را. حال که متخاصمان و حاکمان غرب با نگاه ددمنشانه خود قصد تحریم اقتصادی و سیاسی ما را کردند، نگذارید با حذف ارز دانشجویی به نرخ دولتی با تخریب چرخه ورود علوم روز به کشور دچار خود تحریمی علمی نیز شویم.

سخن آخر

ما دانشجویان تحصیلات تکمیلی و علوم پزشکی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های معتبر در خارج از کشور، امیدواریم همانگونه که جنابعالی در مراسم آغاز سال تحصیلی خطاب به جامعه علمی فرمودند که ،”در برابر مشکلات و شرایط جدید نباید تسلیم شرایط شویم، و باید به یکدیگر امید بدهیم و کمک کنیم.” درخواست داریم تا ابتداً دولت محترم خود عملگر این سخن به واقع صحیح بوده و به وعده‌های خود عمل کرده و با تخصیص ارز دانشجویی با نرخ دولتی کما فی السابق امید را در دل ما زنده‌ کرده و ما را در گرداب مشکلات مالی تنها نگذاشته و در راستای حمایت از نیروی علمی‌اش گام برداشته، و به ما نیروهای جوان‌تحصیل کرده هم به صورت عملی یاد دهند تا در شرایط سخت پشتیبان کشورشان باشند و در هر حال به عهد خود وفادار بمانند.

همه ما واقف بر سیاست های خصمانه دولت آمریکا در قبال کشور عزیزمان هستیم و اطمینان داریم به یاری خدا کشورمان از این گردنه حساس اخیر هم به سلامت عبور خواهد کرد؛ منتهی همانطور که معاونت محترم ریاست جمهوری فرمودند ،”امید و اعتماد مردم بزرگترین سرمایه نظام است.” لذا توقعمان اینست که دولتمان به نحوی عمل نماید تا جامعه نخبه کشور از اعتماد به وعده‌ها و توصیه‌های دولتمردان‌شان پشیمان نشوند که در غیر آن تبعات بسیار خطرناکی برای آینده علم و فناوری کشور پدید خواهد آمد.

در پایان اعلام می‌داریم دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور نه تنها نماینده جامعه علمی بلکه نماینده مردم ایران در خارج از مرز و بوم نیز میباشند؛ و سربلندی ایشان سربلندی کشور عزیزمان و سرافکندگی و خدشه دار شدن عزت نفسشان، مخرب عزت ملی در نگاه جهانی است؛ لذا عاجزانه تقاضامندیم تا به مشکل به وجود آمده در خصوص ارز دانشجویی که در حال حاضر شاهرگ حیاتی است برای دانشجویانی که با تکیه و اعتماد به دولت خود گام در مسیری سخت نهادند، به صورت ویژه رسیدگی نمایید؛ که هر روز تاخیر برایمان پیامدهای مالی، روحی و علمی جبران ناپذیری دارد. در حال حاضر این موضوع به صورت یک معضل می‌باشد که در مسیر تبدیل به یک بحران قرار دارد. لذا انتظار می‌رود تا جنابعالی با تدبیر خود، در راستای حل این معضل گام بردارید.

پیشاپیش از حسن توجه جنابتان کمال تشکر را داریم و سرفرازی و سربلندی ایران عزیزمان در سراسر جهان را از خداوند مننان طلب نموده و در کنار هم برای آن تلاش خواهیم نمود.

با تشکر

جمعی از دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی و علوم پزشکی

شاغل به تحصیل در دانشگاه های معتبر جهان

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه