جایگاه گیلان در کشت آفتابگردان احیاء می‌شود

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی گیلان گفت‌:‌ کشت گیاه آفتابگردان با بهره‌گیری از ارقام روغنی جدید مجدداً در استان گیلان رونق پیدا می‌کند.

جایگاه گیلان در کشت آفتابگردان احیاء می‌شود

به گزارش هشت دی،ابراهیم اکبرزاده  اظهار داشت:‌ جهاد کشاورزی گیلان در راستای سیاست‌های جدید خود در زمینه کشت دانه‌های روغنی قصد دارد با بهره‌گیری از ارقام جدید و کشت آفتاب‌گردان این استان را در این حوزه مجدداً به دوران طلایی گذشته بازگرداند.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد:‌ گیلان در سنوات گذشته جایگاه ویژه‌ای در کشت آفتابگردان داشت به همین علت در سفری که مشاور وزیر جهاد کشاورزی به استان داشت کشت ارقام جدید این گیاه و احیاء جایگاه سابق گیلان در تولید آفتابگردان مورد تأکید قرار گرفت.

اکبرزاده از ارقام و بذرهای جدید آفتابگردان سخن گفت و افزود:‌ در سال‌های اخیر ارقام جدید و پربازده آفتابگردان در بسیاری از کشورهای عمده تولید کننده دانه‌های روغنی دنیا مورد استفاده قرار گرفت و برخی از رقم‌های پربازده آن نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی به داخل کشورمان وارد شد.

وی مناطقی که برای تولید و کاشت آفتابگران در گیلان مناسب هستند را متذکر شد و تصریح کرد:‌ مناطق واقع در بالادست شهرستان‌هایی نظیر رودبار و سیاهکل برای شروع کشت بهاره آفتابگران بسیار مناسب و مستعد هستند و جهاد کشاورزی گیلان نیز برنامه‌های ویژه‌ای برای آنان دارد.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی گیلان بادام زمینی را نیز در ردیف دانه‌های روغنی پرطرفدار در دنیا دانست و ابراز داشت:‌ بادام زمینی گرچه در گیلان عمدتاً به صورت آجیلی مصرف می‌شود اما در دنیا برای مصارف گوناگون سرمایه‌گذاری‌های خوبی روی آن انجام می‌دهند.

اکبرزاده از وجود حدود ۳ هزار هکتار اراضی مختص کشت بادام‌ زمینی در گیلان خبر داد و بیان داشت:‌ جهاد کشاورزی گیلان برای توسعه کشت بادام زمینی در نقاط و شهرستان‌های مختلف استان و استفاده از بذرها و ارقام جدید برنامه جامع و گسترده‌ای را در حال اجرا دارد.

وی با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم جهت ورود ارقام جدید بذر بادام زمینی به داخل کشور انجام شده است افزود:‌ جهاد کشاورزی استان گیلان نیز در همین راستا ارقام جدیدی را وارد کشور کرده است تا پس از انجام مراحل تحقیقاتی زمینه‌های تکثیر آن فراهم شود.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی گیلان از بررسی سنجش میزان سازگاری ارقام جدید بادام زمینی در این استان سخن گفت و اظهار داشت:‌ علاوه بر این موارد جهاد کشاورزی گیلان سعی دارد با تغییر رویکردهای فعلی زمینه استحصال روغن را از بادام زمینی تولید شده در استان فراهم کند.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه