۵۰ هزار تن ماهی گرمابی امسال در گیلان تولید می‌شود

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به پیش‌بینی تولید نزدیک به ۵۰ هزار تن ماهی گرم‌آبی در این استان‌ گفت: گیلان مقام سوم کشور را در پرورش ماهیان گرم‌آبی دارد.

۵۰ هزار تن ماهی گرمابی امسال در گیلان تولید می‌شود

به گزارش هشت دی،اسحاق شعبانی  اظهار داشت:‌ گیلان به علت موقعیت جغرافیایی و آب‌ و هوایی خود موقعیت ویژه‌ای در تولید ماهیان گرم‌آبی در کشور دارد به طوری‌که پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۵۰ هزار تن ماهی گرم‌آبی در این استان تولید ‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان به آغاز فصل برداشت ماهیان گرم‌آبی در این استان اشاره کرد و بیان داشت:‌ برداشت ماهیان گرم‌آبی به طور معمول از دهه سوم شهریورماه هر سال آغاز می‌شود و این روند برداشت با اوج‌گیری در سه ماه نخست پاییز حدود ۷ ماه به طول می‌انجامد.

شعبانی از تولید حدود ۵۰ هزار تن ماهی گرم‌آبی در گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد:‌ استان گیلان موقعیت و جایگاه بسیار ویژه‌ای در عرصه تولید و پرورش ماهیان گرم‌آبی دارد و از این حیث پس از استان‌هایی نظیر خوزستان و مازندران در مقام سوم کشور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه امسال شرایط برداشت ماهیان گرم‌آبی در گیلان کمی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است بیان داشت:‌ این تغییرات به علت افزایش حدود ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت انواع ماهیان گرم‌آبی در بازار مصرف و متعاقب آن شروع زودتر از موعد فصل برداشت به وجود آمده است.

مدیرکل شیلات استان گیلان افزایش قیمت ماهیان گرم‌آبی در بازار مصرف را دلیل بسیار خوبی برای تسریع در امر برداشت دانست و گفت: با توجه به شرایط بسیار خوب بازار پیش‌بینی‌ می‌شود امسال سود مناسبی پرورش دهندگان ماهیان گرم‌آبی استان گیلان شود.

شعبانی شهرستان رشت را بزرگ‌ترین شهر آبزی‌پروری کشور اعلام کرد و در همین مورد تصریح کرد:‌ بیش از ۱۸ هزار تن از کل ماهی گرم‌آبی تولید شده استان گیلان در شهرستان رشت به عمل می‌آید علاوه بر این‌ها رشت در پرورش انواع بچه‌ماهیان گرم‌آبی نیز پیشتاز است.

وی با تأکید بر اینکه بیشترین ماهی گرم‌آبی استان گیلان و کل کشور در شهرستان رشت تولید می‌شود اظهار داشت:‌ رشت مرکز تکثیر ماهیان گرم‌آبی کشور است و علاوه بر این شهرستان‌های واقع در غرب استان نیز در امر پرورش ماهی گرم‌آبی مشارکت خوبی دارند.

مدیرکل شیلات گیلان از صادرات ماهیان گرم‌آبی استان به سایر استان‌ها و چند کشور خارجی سخن گفت و عنوان کرد:‌ انواع ماهی‌های گرمابی برداشت شده در گیلان علاوه بر مصرف در سایر استان‌ها به کشورهای عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود.

شعبانی دیگر شهرستان‌هایی که در تولید ماهیان گرم‌آبی فعالیت می‌کنند را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت:‌ علاوه بر شهرستان رشت،‌‌ شهرستان‌هایی نظیر صومعه‌سرا، فومن و شفت نیز از جمله مهم‌ترین مراکز عمده پرورش ماهیان گرمابی در گیلان هستند.

کپور، فتوفاک، آمور و سرگنده از جمله ماهیان گرمابی پرورشی در استان گیلان است.

گیلان ۵ هزار و ۷۰۰ مزرعه پرورش ماهیان گرمابی با ۱۲ هزار هکتار مساحت دارد که با راه‌ندازی این مزارع برای حدود ۴ هزار نفر بطور مستقیم و ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر بطور غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه