امسال بر مدیریت پسماند متمرکز شده ایم

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: ساماندهی مدیریت پسماند در همه شهرستانهای گیلان از اولویت کاری سازمان محیط زیست گیلان است.

امسال بر مدیریت پسماند متمرکز شده ایم

به گزارش ۸دی نیوز، محمدرضا برجی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه گیلان، گفت: امسال اداره کل حفاظت زیست گیلان بر مدیریت پسماندها متمرکز شده است تا آلودگی های کمتری به محیط زیست گیلان و رودخانه های استان وارد شود.

وی با بیان اینکه پسماندهای خانگی و همچنین مصرف بی رویه از کود و سم شیمیایی می تواند صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست و اکوسیستم های ارزشمند استان وارد کند، تصریح کرد: تفکیک زباله از مبدا و همچنین مدیریت بر مصرف سموم در مزارع برنج از جمله اقداماتی است که در جهت نجات رودخانه های استان باید انجام شود.

برجی عملکرد شهرداری های استان را در جهت ارتقای فرهنگ تفکیک زباله از مبدا را ضعیف عنوان کرد و خواستار مدیریت استفاده از مبارزه غیر شیمیایی با آفات کشاورزی شد.

به گزارش ایسنا، استان گیلان یکی از مهم ترین قطب های کشاورزی کشور است. سالانه ۳۱۷ هزار باغدار و شالیکار گیلانی در ۴۰۵ هزار هکتار زمین کشاورزی، حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی تولید می کنند.

این کشاورزان مانند کشاورزان دیگر استانها از زمان کاشت تا به ثمر نشستن محصولاتشان با حدود ۳۰ تا ۴۰ نوع آفت و بیماری گیاهی غالب درگیرند. آفاتی که براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی گیلان، مبارزه و کنترل آنها، بطور جدی با اجرای طرح تلفیقی مبارزه با آفات و با محوریت مبارزه غیرشیمیایی از سال ۷۴، در دستور کار کارشناسان این نهاد قرار گرفته است.

طرح تلفیقی فرآیندی است که در آن از شیوه های کنترل زراعی– مکانیکی و بیولوژیکی و در صورت نتیجه نگرفتن از مبارزه شیمیایی البته بصورت کنترل شده برای مبارزه با آفات استفاده می شود.

بررسی ها نشان می دهد صرفه جویی در مصرف سموم، کاهش هزینه های تولید، جلوگیری از خروج سرمایه های ملی، تولید مواد غذایی سالم و به دور از آلودگی های شیمیایی و حفظ محیط زیست، از مهم ترین فواید مبارزه غیرشیمیایی با آفات کشاورزی است.

علیرضا شعبان نژاد رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در این مورد به خبرنگار ایسنا گفت: مصرف سالانه سموم کشاورزی گیلان در سال۷۴ ( آغاز اجرای طرح تلفیقی مبارزه با آفات) حدود ۸ هزار تن بود این درحالی است که هم اکنون این میزان با مدیریت مصرف و مبارزه غیرشیمیایی با آفات به حدود هزار تن کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: پارسال مبارزه غیرشیمیایی در ۳۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان به این سازمان ابلاغ شده بود که توانستیم این رقم را به سطح ۳۱ هزار و ۴۰۰ هکتار هم برسانیم.

وی با بیان اینکه برای از بین بردن آفات در شالیزارها، باغ های چای و مرکبات گیلان از حشراتی همچون زنبور تریکوگراما و سوسک کریپ تولوموس استفاده می شود گفت: در باغهای زیتون هم با استفاده از تله های فرمونی، هرس کردن شاخه های آسیب دیده و شخم زدن پای درختان، آفات و بیماریهای گیاهی کنترل می شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان افزود: درحال حاضر در ۱۲.۵ درصد شالیزارها، ۱۰ درصد باغ های چای و ۱۱ درصد از باغ های مرکبات گیلان، از شیوه غیرشیمیایی برای نابودی آفات استفاده می شود که این رقم درخصوص باغهای زیتون به حدود ۹۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل گرانی کود مصرف کود شیمیایی در استان کاهش یافته است، تاکید کرد: لازم است تا استفاده های حداقلی استفاده از کودها در مزارع انجام شود و از مصرف های بی رویه پرهیز شود در غیر این صورت شاهد افت محصول در مزارع خواهیم بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
خورشید سرخ
اقا برجی شما که یکی از اعضای محترم هیئت مدیره مدیریت پسماند شهرداریهای تابع گیلان هستید من بعنوان یک شهروند از حضرتعالی یک سوال دارم چرا بعداز 12 سال مدیریت ضعیف مدیریت عامل محترم این نهاد یاد شده هنوز از وی استفاده میشه لازم بذکر است که اگر 8 دی بخواهد مدارکی بر دال براین که این مدیر محترم چیکار کرده و کجا بوده چی کرده دارم
در حاشیه