اختصاص۴۰ میلیون دلار برای تبلیغات علیه ایران، روسیه و چین

وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۴۰ میلیون دلار به نبرد تبلیغاتی با سه کشور ایران، روسیه و چین اختصاص داد.

اختصاص۴۰ میلیون دلار برای تبلیغات علیه ایران، روسیه و چین

به گزارش هشت دی،وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد این کشور ۴۰ میلیون دلار به نبرد تبلیغاتی با سه کشور ایران، روسیه و چین اختصاص داده است.

«رابرت پالادینو»، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران تصریح کرد این رقم را برای حمایت از طرح‌هایی اختصاص داده که به مقابله با «پروپاگاندا و اخبار ساختگی» منتشر شده از سوی کشورهای خارجی بپردازند.

مقام آمریکایی گفت این بودجه را «مرکز تعاملات جهانی» (Global Engagement Centre) در پایان ماه سپتامبر در راستای این هدف اختصاص داده است.

مرکز تعاملات جهانی نام مرکزی است که زیر نظر وزارت خارجه آمریکا فعالیت می‌کند و آوریل سال ۲۰۱۶ برای آنچه مقابله با «پروپاگاندا (هجمه‌های تبلیغاتی) و اطلاعات نادرست از سوی گروه‌های تروریستی و کشورهای خارجی» خوانده شده، تأسیس شد.

پالادینو گفت: «در پایان ماه سپتامبر، مرکز تعامل جهانی ۴۰ میلیون دلار برای حمایت از طرح‌هایی جهت مبارزه با هجمه‌های تبلیغاتی و اطلاعات نادرست منتشر شده از سوی کشورهای خارجی اختصاص داد.»

این مقام آمریکایی اضافه کرد: «این بودجه صرف حمایت از مجموعه‌ای از اقدامات جهت مقابله با هجمه‌های تبلیغاتی و اطلاعات ساختگی منتشر شده از سوی ایران، روسیه و چین خواهد شد.»

دولت آمریکا در ماهای گذشته بارها ایران، روسیه و چین را به تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات آمریکا متهم کرده است. هر سه کشور این ادعاها را رد کرده‌اند.

ادعاهای واشنگتن در حالی مطرح شده که دولت آمریکا قبلاً هم بودجه‌ای برای هجمه رسانه‌ای و فضاسازی تبلیغاتی علیه ایران در نظر گرفته بود.

خبرگزاری فارس تیرماه سال جاری گزارش داده بود در لایحه پیشنهادی بودجه وزارت خارجه آمریکا که به تأیید کمیته بودجه سنا رسیده بود ردیف بودجه مشخصی برای مقابله با نفوذ رسانه‌ای ایران از طریق فضاسازی تبلیغاتی در نظر گرفته شده است.

یکی از ارگان‌هایی که قرار شده بود در این زمینه با وزارت خارجه آمریکا همکاری کند «شورای مدیران خبررسانی» (BBG) بود که بازوی اصلی پروپاگاندای رسانه‌ای دولت آمریکا به شمار می‌آید.

در بخشی از گزارش کمیته بودجه سنا، آمده است: «وزیر خارجه باید با مشورت با سران دیگر آژانس‌های فدرال مربوطه، از جمله بی. بی. جی، برنامه‌های ضدنفوذ ایران را که بودجه آن در این لایحه تأمین شده، هماهنگ کند.»

این گزارش می‌افزاید: «این برنامه‌ها باید: (۱) با اظهارات غلط حکومت ایران علیه ایالات متحده و دیگر کشورهای دموکراتیک مقابله کند؛ (۲) حمایت این حکومت از گروه‌های نیابتی تروریستی را تشریح کند؛ و (۳) آثار حمایت از این گروه‌های نیابتی بر وضعیت مردم سوریه، یمن و دیگر مناطقی که آن‌ها فعال هستند را ارزیابی و تشریح کند.»

در متن لایحه بودجه هم ذیل عنوان «برنامه‌های دیپلماتیک»، بودجه مشخصی برای «برنامه‌های دموکراسی برای ایران» در نظر گرفته و مسئولیت این برنامه‌ها به دستیار وزیر خارجه در امور آسیای نزدیک محول شده است.

بی. بی. جی هرچند با عنوان یک آژانس مستقل دولتی توصیف شده، اما بودجه مستقیم خود را از دولت آمریکا دریافت می‌کند و عملکرد آن تحت نظارت کنگره آمریکا قرار دارد. رسانه‌هایی چون «صدای آمریکا» و «رادیو فردا» تحت مدیریت این نهاد فعالیت می‌کنند.

«مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه و از اعضای کمیته بودجه آمریکا پس از تصویب لایحه بودجه وزارت خارجه آمریکا در این کمیته، در بیانیه‌ای تایید کرد که این دو رسانه مأموریت مقابله با نفوذ و اثرگذاری ایران را بر عهده دارند و برای این کار بودجه دریافت می‌کنند.

او در این بیانیه نوشته از تخصیص بودجه به «صدای آمریکای فارسی» و «رادیو فردا» با هدف «هماهنگی برنامه‌های مقابله با نفوذ ایران» حمایت کرده است.

بر اساس اسناد دولت آمریکا، در لایحه پیشنهادی دولت، ۶۶۱.۱ میلیون دلار برای بی. بی. جی بودجه درخواست شده بود، که نهایتا در کمیته بودجه سنا رقم ۵۶۵.۳ میلیون دلار به تصویب رسیده است.

این بودجه در مقایسه با سال ۲۰۱۸، بیش از ۲۰ میلیون دلار کاهش یافته، اما این کاهش عمدتا مربوط به بخش‌های فنی بی. بی. جی است. در بودجه پیشنهادی دولت آمریکا برای سال ۲۰۱۹، «پیشبرد نفوذ آمریکا» یکی از اهداف بی. بی. جی عنوان شده است.

«جنگ سرد» و رویارویی «ایدئولوژیک»

در بخش‌ دیگری از گزارش کمیته بودجه سنا، از ایران در کنار روسیه و چین به عنوان رقبایی که علیه آمریکا جنگ سرد به راه انداخته‌اند یاد و از پیشنهاد دولت آمریکا برای کاهش بودجه امور خارجی و دیپلماتیک این کشور انتقاد شده است.

در این گزارش، با بیان اینکه اروپا، آمریکای لاتین و آسیا در معرض «تغییرات ایدئولوژیک» قرار دارند، عنوان شده که دیپلمات‌ها «خط مقدم دفاع آمریکا در خارج از کشور هستند.»

گزارش سنا می‌افزاید: «روسیه، جمهوری خلق چین، ایران و دیگر رقبای غیرلیبرال، علیه ایالات متحده جنگ سرد به راه انداخته‌اند. هدف راهبردی این جنگ، ایجاد مناطق نفوذ و چیرگی برای خود، به قیمت تهدید منافع ایالات متحده است. این هدف صرفا از طریق از بین بردن نظم بین‌الملل تحت رهبری آمریکا که پس از جنگ دوم جهانی از ویرانه‌های اروپا و آسیا برآمد، ممکن می‌شود.»

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه