دفتر ایده و خلاقیت مرکز علمی‌کاربردی جهاددانشگاهی رشت افتتاح شد

رئیس پارک علم و فناوری گیلان گفت: دانشگاه‌های علمی کاربردی ظرفیت‌ بسیار خوبی دارند چراکه جوانان زیادی با ایده‌های نو در این مراکز وجود دارند که با شناسایی آنان گام خوبی می‌توانیم در راستای پیشرفت علمی و اقتصادی برداریم.

دفتر ایده و خلاقیت مرکز علمی‌کاربردی جهاددانشگاهی رشت افتتاح شد

به گزارش ۸دی نیوز، دکتر مجید متقی‌طلب، رئیس پارک علم و فناوری گیلان امروز، ۲۲ اردیبهشت‌ماه در مراسم افتتاح مرکز ایده و خلاقیت جهاددانشگاهی که در مرکز علمی کاربردی این نهاد  در رشت برگزار شد، اظهار کرد: امروزه یکی از مشکلاتی که در ارتباط با فناوری در هر کشوری مطرح است، تجاری‌سازی ایده‌های فناورانه می‌باشد، وقتی صاحبان علم و فناوری ورود می‌کنند، به دلیل مشکلات توقف می‌کنند و به سختی پیشرفت حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه مراکز رشد و پارک‌ها یک راهکار برای حل مشکل هستند، افزود: پارک علم و فناوری پلی بین مراکز تحقیقاتی و تولیدی هستند که افراد صاحب ایده‌های خلاقانه را به سرمایه‌گذاران معرفی می‌کنند، در مجموع مراکز رشد ایجاد شده‌اند تا دستاوردهای پژوهشی را سامان‌دهی کنند.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان گفت: دانشگاه‌های علمی کاربردی ظرفیت‌ بسیار خوبی دارند چراکه جوانان زیادی با ایده‌های نو در این مراکز وجود دارند که با شناسایی آنان گام خوبی می‌توانیم در راستای پیشرفت علمی و اقتصادی برداریم، محدودیت در ارائه طرح‌ها وجود ندارد اما فقط باید دارای توجیه علمی درست و توجیه اقتصادی داشته باشد و همچنین افراد لزوما باید مرتبط با رشته تحصیلی خود طرحی را ارائه دهند.

دکتر متقی‌طلب بیان کرد: اقداماتی نظیر تامین اعتبار، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای رابطین در مراکز جهت تشخیص ایده برتر با ماست.

در ادامه حسین فرختار، رئیس مرکز علمی‌کاربردی جهاددانشگاهی رشت اظهار کرد: دانشجویان به دلیل جوانی از توانمندی بالایی در خلق ایده و طرح برخوردارند که باید از این ایده‌ها نهایت بهره را گرفت.

وی با بیان اینکه هدف از ایجاد این دفتر در جهاددانشگاهی گیلان جذب ایده‌های دانشجویان است، افزود: ایده‌ای برتر است که قابلیت پاسخگویی به سوالاتی نظیر چالش‌های پیش روی ما چیست، مخاطبین ما چه کسانی هستند، چه راهکار جدید و ایده نویی را می‌خواهیم دنبال کنیم، را داشته باشد.

رئیس مرکز علمی کاربردی رشت بیان کرد: لازمه اجرایی این طرح این است که کارگاه‌های آموزشی برگزار کنیم تا در آن مبانی خلاقیت و ایده‌های نوآوری مطرح شود؛ همچنین اصل کار تیمی است چراکه حاصل تفکر جمعی و تعامل اطلاعات و تضارب آنها رشد نبوغ علمی است.

فرختار با بیان اینکه ایده‌ها باید متناسب با توانایی‌ها باشد، گفت: هر طرحی نیاز به یک حامی دارد تا از حالت ایده به اجرا برسد لذا این امر باعث می‌شود تا نیاز به ارتباط با صاحبان تولید داشته باشیم؛ همچنین نیاز به یک تیم داوری متخصص داریم تا طرح‌ها را شناسایی و بررسی کند.

وی ادامه داد: با برگزاری مسابقات، همایش‌ها و حتی ایجاد نمایشگاه‌ها عرصه را برای دیده ‌شدن طرح‌ها و ایده‌های دانشجویان فراهم کنیم.

در ادامه دکتر فاطمه بلالایی، مسئول کانون خلاقیت و شکوفایی پارک علم و فناوری گیلان اظهار کرد: سالانه از هر ۳ هزار ایده‌ای که در جهان ارائه می‌شود، ۳۰۰ ایده به ثبت می‌رسد و ۱۲۵ مورد به عنوان کار تحقیقاتی مطرح می شود که ۴ مورد به فاز پایلوت می‌رسد و ۲ مورد به طرح صنعتی پر سود تبدیل می‌شود.

دکتر بلالایی افزود: حوزه فناوری را می‌توان به سه فاز پژوهشی، توسعه محصول و توسعه بازار تقسیم کرد، مرکز تحقیقات برای اینکه طرحی را به بازار برساند با مشکلات متعددی مواجه است، که نقش پارک‌ها همان پل ارتباطی است که می‌تواند صاحبان ایده را هدایت و حمایت کند و نیازهای فناوران را تامین می‌کند تا به دستاورد مناسب برسد.

وی با اشاره به اینکه ۳ مرکز رشد در استان گیلان و همچنین ۴ مرکز رشد اقماری در شهرستان‌های استان داریم، گفت: رویکرد پارک این است از زمانیکه دستاورد پژوهشی به جامعه کمک می کند را مورد حمایت قرار دهد و به افراد مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز کمک بلاعوض می‌کند تا ایده اولیه خود را عملی و سپس به مرکز رشد معرفی کند./ ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه