ایران نمی‌تواند به دنیا تکیه کند و باید به دنبال تضمین‌های بومی باشد

رئیس سابق تیم بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی با المانیتور در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و دیدارهای اخیر خود با مقامات ایرانی مصاحبه‌ای انجام داد.

ایران نمی‌تواند به دنیا تکیه کند و باید به دنبال تضمین‌های بومی باشد
به گزارش ۸دی نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی المانیتور ، “هانس بلیکس” که در ماه مارس با جواد ظریف وزیر خارجه و علی اکبر ولایتی مشاور سیاست خارجی رهبر معظم انقلاب دیدار کرد، در مصاحبه اختصاصی با المانیتور درباره این دیدارها و جنبه های مختلف مسئله هسته ای صحبت کرد.
بلیکس با اشاره به دیدارهای خود با ظریف و ولایتی گفت که این گفتگوها حول مسئله مذاکرات هسته ای با گروه پنج بعلاوه یک با تاکید بر انتظارات، مشکلات و چارچوب مذاکره قرار داشته است.
بلیکس درباره مذاکرات هسته‌ای و روند آن  ابراز خوش بینی کرد و گفت ،خوشحال است که می بیند برآورد غرب از احتمال موفقیت مذاکرات از پنجاه- پنجاه به شصت – چهل رسیده است.
او در عین حال که معتقد است دولت های ایران و آمریکا با اراده قوی به سمت توافق پیش می روند ، اما تاکید می کند که موانع و کارشکنی‌های بسیاری در این مسیر وجود دارد.البته به نظر او مزیت بزرگ برای اوباما این است که مردم آمریکا از جنگ خسته شده‌اند.
بلیکس تاکید کرد که غنی‌سازی مسئله کلیدی در مذاکرات خواهد بود اما باید در بافت تجربیات تاریخی ایران به آن نگاه شود.
او گفت که تجربه ایران از بدعهدی غرب در ارسال سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران (قبل از انقلاب) به این کشور نشان داد که نمی تواند به دنیا تکیه کند و باید به دنبال تضمین‌های بومی باشد.
بلیکس درباره مذاکرات هسته ای نیز گفت که یک رویکرد جدید مذاکره باید در پیش گرفته شود.الان این رویه وجود دارد که “اگر من به شما این امتیاز را بدهم ، شما باید فلان امتیاز را به من بدهید…” این رویه را  همه مذاکراه کنندگان  در واشنگتن ، تل آویو و تهران دنبال می‌کنند. من فکر می کنم که  این رویه غیرعاقلانه است. برخی اوقات ، کمی سخاوتمندی ممکن است نتایج زیادی در بر داشته باشد. وی به بحث در محافل غربی درباره ماهیت محدویت‌هایی که باید بر برنامه غنی‌سازی ایران وضع شود ، اشاره کرد .
بلیکس به سه نکته اشاره کرد: اول ، او تاکید کرد که برآوردهای متفاوت از “نیازهای عملی” وجود دارد. اما باید به احساس ایران از نیازهایش توجه شود. دوم، بلیکس می‌گوید که نقش و اهمیت تحقیق و توسعه نباید دستکم گرفته شود. من مقاومت ایران در برابر هرگونه محدودیت در این زمینه را کاملاً درک می‌کنم. من طرفدار علوم هسته‌ای و توسعه صنعت برق هسته‌ای هستم. خوب است که ایران یک صنعت ایمن و موثر هسته‌ای داشته باشد. سوم، بلیکس تاکید کرد که این مسئله را که برخی می گویند ایران باید با سانتریفوژهای قدیمی کار کند ، درک نمی کند.
وی درباره مسئله فعالیتهای گذشته هسته ای ایران نیز گفت: خوب است که درباره گذشته شفاف سازی شود اما مهمتر از آن ، اتفاقات آینده است.تضمین آینده مهمتر است…
بلیکس خواستار امضای پروتکل الحاقی توسط تهران شد.
بلیکس با اشاره به مسئله موشک‌های بالستیک ایران و این که برخی می گویند باید در مذاکرات هسته ای گنجانده شود  ایده گنجاندن این موضوعات را در مذاکرات رد کرد و گفت: موشک بخشی از توافق پاییز گذشته نبود و بنابراین نباید در مذاکرات کنونی نیز وارد شود.
وی همچنین به تفسیرهای امنیتی در ایران اشاره کرد و گفت: وقتی آمریکا ناوهای هواپیمابر خود را به خلیج فارس می‌فرستد ، چگونه انتظار دارد ایران این حرکت را یک تهدید تلقی نکند؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه