رئیس مرکز آمار: بانک مرکزی نمی‌تواند ارائه دهنده آمار باشد

رئیس مرکز آمار ایران گفت: این مرکز در ارائه آمار رشد اقتصادی و تورم با بانک مرکزی اختلاف دارد و باید بپذیریم که بانک مرکزی نمی‌تواند ارائه دهنده آمار باشد.

رئیس مرکز آمار: بانک مرکزی نمی‌تواند ارائه دهنده آمار باشد

به گزارش ۸دی، امیدعلی پارسا صبح امروز در چهارمین همایش روز آمار و برنامه‌ریزی در دانشگاه گیلان اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی نسخه‌ای برای توسعه کشور است.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه امروز تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند اقدامات اجرایی است عنوان داشت: صنعت تولید آمار در جهان باید آمار را به طور استاندارد منتشر کند تا آمار کشورهای مختلف با هم قابل مقایسه باشد‌.

پارسا با تاکید بر لزوم رصد نظام‌های آماری جهان خاطرنشان کرد: تا قبل از جنگ جهانی دوم هر مجموعه‌ای بر حسب نیازهای خود آمار تولید می‌کرد اما بعد از آن یک مرجع واحد هدایت و راهبری فعالیت‌های آماری در تمام کشورها ایجاد شد.

وی با اعلام اینکه قبل از جنگ جهانی دوم بیش از ۸۰ درصد از آمار تورم‌های کشورها توسط بانک‌های مرکزی ارائه می‌شد تصریح کرد: در حال حاضر تنها ۵ کشور مانند گذشته آمار تورمشان توسط بانک‌های مرکزی اعلام می‌شود‌‌‌.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه در کشور ایران دو مرجع هزینه صرف می‌کنند تا آمار تورم یا رشد اقتصادی کشور را اعلام کنند ابراز داشت: این اقدام فقط سبب تخریب سرمایه‌های اجتماعی کشور می‌شود‌.

پارسا با بیان اینکه حداکثر ۳۵ درصد آمارهای مورد نیازهای استانداران و ۱۵ درصد آمارهای مورد نیاز فرمانداران توسط نهادهای آماری در کشور تولید می‌شود افزود: وجود دو نهاد برای ارائه آمار در ایران سبب بروز دوباره‌کاری می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم وجود تنها یک نهاد آماری برای ارائه آمار در کشور خاطرنشان کرد: مرکز آمار ایران در ارائه آمار رشد اقتصادی و تورم با بانک مرکزی اختلاف دارد و باید بپذیریم که بانک مرکزی نمی‌تواند ارائه دهنده آمار باشد.

رئیس مرکز آمار ایران شورای عالی آمار و مرکز آمار ایران را قلب نظام ملی آماری ایران دانست و عنوان داشت: مراکزی مانند بانک مرکزی باید تحت تصمیم‌گیری‌های این مجموعه عمل کنند.

پارسا آمار را یک داده عمومی دانست که تمام مردم می‌توانند از آن استفاده کنند و ابراز داشت: حکومت‌ها به نیابت از مردم آمار را تولید کرده و سپس آن را در اختیار عموم قرار می دهند.

وی وجود دو مرکز ارائه آمار را یک تئوری غلط دانست و اظهار داشت: اگر قرار باشد که دو مرجع برای ارائه آمار داشته باشیم پس باید برای گردش مالی کشور هم چند بانک مرکزی ایجاد کنیم که این امر تحقق ناپذیر است.

رئیس مرکز آمار ایران با اعلام اینکه در حال حاضر در کشور ما هر نهادی جداگانه آمار تولید می‌کند خاطرنشان کرد: این وضعیت سبب شده است تا مرکز آمار ایران به عنوان مرجع آماری شناخته نشود.

پارسا با اعلام اینکه نهادهای کشور سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ نیاز آماری دارند تصریح کرد: ۴۸ درصد از سرشماری کشور در سال ۹۵ به صورت اینترنتی توسط مردم انجام شد که این امر شایسته تقدیر است‌.

وی با بیان اینکه تمام قانون‌های آماری موجود در کشور باید تجمیع شده و در قالب یک بسته قانونی جامع ارائه شود خاطرنشان کرد: امیدواریم تا خرداد سال آینده این امر محقق شود.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه بخشنامه‌ای از سوی دولت به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده تا آمار مورد نیاز مرکز آمار را در اختیارش بگذارند افزود: این امر به دلیل محافظه‌کاری و مقاومت برخی مدیران با کندی پیش می‌رود.

پارسا با اعلام اینکه اگر بدبینانه نگاه کنیم برخی مدیران از بروز اشتباهات و تخلفات آماری خود می‌ترسند که آمار مورد نیاز را در اختیار مرکز آمار ایران قرار نمی‌دهند گفت: مرکز آمار اطلاعات شخصی مردم را در اختیار قضات دستگاه قضایی قرار نداده و نمی‌دهد.

وی وجود مدیران بروکرات و اقتدارگرا را مانع توسعه کشور دانست و تصریح کرد: برخی مدیران دنبال کاغذبازی هستند تا اگر روزی به سازمان بازرسی احضار شدند نجوای “انا مظلوم” بگیرند‌.

رئیس مرکز آمار ایران شبهه‌افکنی در آمارهای رسمی کشور را نوعی ظلم و ستم به جمهوری اسلامی و همچنین تخریب سرمایه اجتماعی کشور دانست و افزود: نرخ نقطه به نقطه تورم گیلان در مهرماه امسال ۳۰.۶ درصد است.

پارسا معدل تغییرات قیمت در ۲۴ ماه گذشته در گیلان را ۱۱.۶ درصد دانست و خاطرنشان کرد: برای بررسی عملکرد آماری دولت، باید آمار عملکرد آن در مدت یکسال را بررسی کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم توجه به حوزه آمار اظهار داشت: ضرورت و اهمیت توجه به آمار قابل انکار نیست.

محمدعلی محمدی با بیان اینکه وجود آمار صحیح لازمه توسعه کشور است عنوان داشت: حوزه آمار از جمله حوزه‌هایی است که حتی در تمدن باستانی ایران سابقه دارد.

وی با بیان اینکه براساس مستندات کشف شده، مجموعه‌ای از افراد در دوران ایران باستان نیز وظیفه تهیه آمار را بر عهده داشتند گفت: برگزاری همایش روز آمار نشان از اهمیت بالای این مسئله دارد.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه