عضو کمیسیون عمران مجلس:

سهم زیادی از غلات وارداتی به بندرانزلی ‌بدون دلیل در انبارها دپو می‌شود

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس گفت:‌ سهم زیادی از غلات وارداتی به بندرانزلی ‌بدون هیچ دلیل قانونی و تنها به علت عدم تمکین تجار از پرداخت مبالغ رشوه در انبارها دپو می‌شود.

سهم زیادی از غلات وارداتی به بندرانزلی ‌بدون دلیل در انبارها دپو می‌شود

به گزارش ۸دی، حسن خسته‌ بند اظهار داشت:‌ سهم بسیار زیادی از غلات وارداتی به بندرانزلی به علل نامشخص و کاملاً غیرقانونی توسط برخی افراد ذی‌نفوذ و تنها به دلیل عدم تمکین تجار و واردکنندگان به پرداخت مبالغ رشوه مورد نظر آن‌ها ماه‌ها در انبارها دپو می‌شود.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس با بیان اینکه پدیده رشوه‌خواری در بخش واردات کالاهای این بندر لانه کرده است عنوان کرد:‌ رشوه‌خواری تنها به سطح برخی ادارات و دستگاه‌های اجرایی گیلان ختم نمی‌شود بلکه هم‌اکنون با رشد این پدیده سرنوشت بندر استراتژیک انزلی نیز به خطر افتاده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس رشد پدیده رشوه‌خواری در بندرانزلی را مورد تأکید قرار داد و گفت:‌ گسترش این پدیده موجب شده بسیاری از واردکنندگان غلات برای حفظ سرمایه‌های خود و فرار از آزار و اذیت‌های برخی افراد فاسد صاحب نفوذ،‌‌ از بندرانزلی به سمت بندر امیرآباد مازندران کوچ کنند

خسته‌بند با تأکید بر اینکه همه مسئولان ذیربط از عمق فساد نهادینه شده در این بندر باخبرند ابراز داشت:‌ عمق این فاجعه زمانی کاملاً مشخص می‌شود که غلات واردشده به بندرانزلی،‌ برای گرفتن رشوه از تجار توسط افراد بانفوذ و صاحب مسئولیت به هر دلیلی در انبارها خوابانده می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس به سرنوشت وارد کنندگان و سرمایه‌های برباد رفته آنان اشاره کرد و بیان داشت:‌ در صورت عدم تمکین و نپرداختن رشوه مورد نظر توسط واردکنندگان و تجار،‌ غلات وارد شده آنان آنقدر در انبارها می‌ماند تا به کلی فاسد و از چرخه مصرف خارج شود.

وی به برخی از عواقب تن ندادن تجار به خواسته نامشروع رشوه‌خواران اشاره کرد و افزود:‌ اگر واردکنندگان مبلغ مورد نظر را نپردازد کالا و غلاتشان از استاندارد خارج‌ می‌شود در نتیجه علاوه بر دادن کرایه انبار، به جهت افت کیفیت محصول متحمل ضرر و زیان‌های هنگفتی می‌شو‌ند.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس به آلودگی غلات وارداتی در انبارها به علت سنگ‌اندازی برخی صاحب منصبان فاسد در این بندر اشاره کرد و گفت:‌ به جهت شدت آلودگی‌ها،‌ برای تاجر دو راه بیشتر نمی‌ماند یا باید غلات فاسد شده را برگرداند و یا اینکه نسبت به نابود کردن آن اقدام کند.

خسته‌بند بر باد رفتن کل سرمایه واردکنندگان را به عنوان حقیقتی تلخ مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت:‌ این سرنوشت دردناک افراد و آن دسته از تاجرانی است که به خواسته رشوه‌خواران تن نداده‌اند در نتیجه تمام غلات وارداتی آن‌ها به علت عدم پرداخت مبالغ رشوه نابود می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن گریز به آن روی دیگر این ماجرای تلخ از مناسبات تنگاتنگ برخی واردکنندگان و اعطای رشوه‌های کلان سخن گفت و افزود:‌ ‌کسانی که به هر نحو مبالغ رشوه را پرداخت می‌کنند فرآیند واردات و ترخیص کالاهای آنان در بندرانزلی بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود.

وی به مسئله کوچ تجار و واردکنندگان غله از بندرانزلی به سمت بندر امیرآباد مازندران خبر داد و اظهار داشت:‌ تجار برای فرار از وضعیت موجود و برای حفظ سرمایه‌های خود از بندرانزلی به سمت مازندران عزیمت می‌کنند تا در یک فضای آرام،‌ سالم و بدون تشنج به کار و حرفه خود بپردازند.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس عدم ورود بار و کالا توسط تاجران را برای آینده این بندر خطرناک عنوان کرد و افزود:‌ با ادامه این روند علاوه بر از بین رفتن زمینه بسیاری از فرصت‌های شغلی در بندرانزلی،‌ پدیده رکود نیز به شدت آینده این بندر را در معرض خطر و تهدید جدی قرار داده است.

خسته‌بند با بیان اینکه همه از پایدار بودن باند رشوه خواری در بندرانزلی مطلع و آگاه هستند تصریح کرد:‌ وقتی پای صحبت این مسئولان بنشینید همه آن‌ها در برابر این وضعیت در حال توجیه کردن خود و انکار وجود فساد هستند در حالی‌که درد دل تاجران فراری از مسائلی دیگر حکایت می‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس به چالشی که واردکنندگان کالاها و غلات در بندرانزلی با آن مواجهند نیز اشاره کرد و گفت:‌ به علت برخی مسائل پشت پرده کسی جرأت لو دادن رشوه‌گیرندگان را ندارد زیرا در صورت گزارش موارد تخلف اجازه ورود و ادامه فعالیت در این بندر را برای همیشه از دست می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه میزان واردات غلات به بندرانزلی روز به روز در حال کاهش پیدا کردن است اظهار داشت:‌ واردکنندگان عمده غلات به علت آزار و اذیت‌ها و فساد موجود به ستوه آمده‌اند و به جای ادامه فعالیت خود در بندرانزلی به استان مازندران و بندر امیرآباد مهاجرت می‌کنند.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس عدم نظارت کافی و تنبیه نکردن عوامل اخلال‌گر را عامل رشد پدیده رشوه‌خواری اعلام کرد و گفت:‌ در حال حاضر در برخی از دستگاه‌ها دادن رشوه نه به عنوان یک رشوه بلکه به مثابه یک حق تلقی می‌شود و مدیر مربوطه به راحتی این مسئله را برای خود توجیه می‌‌کند.

خسته‌بند اشد مجازات مدیران فاسدی که تحت هر عنوانی اقدام به اخذ رشوه می‌کنند را خواستار شد و تصریح کرد:‌ اگر یک سیستم نظارتی قوی ضمن عمل به وظایف قانونی خود تمامی حوزه‌ها و روزنه‌های نفوذ فساد را به خوبی رصد کند ریشه رشوه‌خواری خشکانده خواهد شد.

وی ضمن بیان یکی از ناکارآمدی‌های دستگاه‌های نظارتی و متولی امر مبارزه با مفاسد ‌عنوان کرد: د‌ر حال حاضر اگر کسی که به وی پیشنهاد پرداخت رشوه شده عاملان اصلی را به دستگاه‌های نظارتی معرفی و گزارش کند توسط همان دستگاه مورد تنبیه و بازخواست قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس این نحوه رویکرد دستگاه‌های نظارتی را عامل تشدید پدیده رشوه‌خواری اعلام کرد و افزود: در کشورمان به جای تشویق و تقدیر از افرادی که خیانت و فساد مدیر یا مجموعه‌ای را گزارش می‌کنند علیه آنان لقب‌های ناخوشایندی به کار برده می‌شود.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس عدم برخورد با ‌این دسته از مفاسد را زمینه‌ساز شکل‌گیری فسادهای کلان در سطح کشور دانست و ابراز داشت: ‌چالش مؤسسات مالی و اعتباری،‌ واردات بدون ضابطه خودرو و بسیاری از انحرافات دیگر از عدم مقابله ریشه‌ای با عوامل فساد نشأت می‌گیرد.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه