محصول چای گیلان به علت کم توجهی سنوات گذشته مورد بی مهری قرار گرفت و بسیاری از چایکاران چایکاری را رها کرده بودند

نماینده رودسر و املش گفت: اگر خواهان احیای صنعت چای هستیم باید امکاناتش را هم فراهم کنیم که یکی از این امکانات داشتن یک انبار مناسب است.

محصول چای گیلان به علت کم توجهی سنوات گذشته مورد بی مهری قرار گرفت و بسیاری از چایکاران چایکاری را رها کرده بودند

به گزارش ۸دی نیوز، نماینده رودسر و املش گفت: اگر خواهان احیای صنعت چای هستیم باید امکاناتش را هم فراهم کنیم که یکی از این امکانات داشتن یک انبار مناسب است.

محمدمهدی رهبری املشی  اظهار کرد: محصول چای گیلان به علت کم توجهی سنوات گذشته مورد بی مهری قرار گرفت و بسیاری از چایکاران چایکاری را رها کرده بودند.

وی افزود: شرایط به گونه ای تغییر یافته بود که چایکاری دیگر صرفه اقتصادی نداشت و کشاورزان  نمی توانستند معیشت خود را تامین کنند لذا بدلیل مشکلات مالی برای اینکه خود کارگر باشند تمام کارها خود برعهده می گرفتند و به روش سنتی کشت می کردند.

نماینده رودسر و املش با اشاره به اینکه خوشبختانه امسال توجه بیشتری به این محصول شده است، گفت: قیمتها به طور نسبی افزایش خوبی گرفت، و ۵۰ درصد قیمت برگ سبز افزایش یافت و همچنین دیگر اقدام خوب دولت این بود که برای بهزراعی باغات چای ردیف اعتباری مشخصی حدود ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفت که سپس در مجلس به ۶۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: این اقدام دولت باعث شد تا اکثر چایکاران انگیزه یابند و به احیای باغات چای خود بپردازند، موقعیتی برای چایکاران فراهم شده که می توانند با بهزراعی باغات، در سنوات آینده شاهد رونق چای باشیم.

رهبری املشی در خصوص تذکری که هفته اخیر در خصوص وضعیت انبار چای شهر املش در مجلس بیان کرده بود، گفت: اموال، داراییها و انبار سازمان چای که در تهران و شهرستان ها بود به نهادهای دیگر واگذار شده بود، بدین ترتیب انباری که در املش بود نیز مطابق مصوبه هیئت دولت به مصلی تبدیل شده بود.

وی ادامه داد: البته مردم هم بدلیل رکود وضعیت چای و شرایط نامساعد مالی توان ساخت مصلی را نداشتند و منتظر کمک‌های دولتی بودند، به همین دلیل دولت به جای اینکه از محل درآمد بودجه ای و اعتباری خود برای احداث مصلی اعتباری اختصاص دهد، تصمیم گرفت تا اموال سازمان چای را در اختیار ستاد نماز جمعه قرار دهد.

نماینده مردم رودسر واملش بیان کرد: در نقاط دیگر املش نیز اکثر انبارها یا فروخته شده اند یا بلاتکلیفند، در صورتی که اگر خواهان احیای صنعت چای هستیم باید امکاناتش را هم فراهم کنیم که یکی از این امکانات داشتن یک انبار مناسب است. شهر املش که مرکز تولید چای است به یک انبار مناسب نیاز دارد، درصورتی که اگر انبار مذکور مجداد به سازمان چای واگذار نشود باید از نو ساخته شود. لذا تذکرم به دولت این بود که این مصوبه لغو شود و به سازمان چای تحویل  داده شود اما جایگزین آن می توانند جهت احداث مصلی، اعتباری تخصیص دهند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه یادآور شد: قیمت تضمینی هر کیلو برگ سبز چای درجه یک هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت هر کیلو چای درجه ۲، هزار تومان است./ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه