هشت دی گزارش می دهد:

خدمات رسانی ۱۶ موکب گیلانی به زائران اربعین حسینی/ حضور پرشور زائران آذربایجانی در مرز آستارا/ زیارت خانم مسیحی به نیابت از مادر + تصاویر

در ایام اربعین ۱۶ موکب گیلانی به خدمات رسانی به زوّار اباعبدالله الحسین (ع) می پردازند که از این میان ۱۴ موکب در شهرهای نجف اشرف و کربلای معلی برپا شده است و دو موکب دیگر نیز در خروجی شهر مهران و ورودی مرز آستارا دایر شده است.

خدمات رسانی ۱۶ موکب گیلانی به زائران اربعین حسینی/ حضور پرشور زائران آذربایجانی در مرز آستارا/ زیارت خانم مسیحی به نیابت از مادر + تصاویر

به گزارش ۸دی، زیارت اربعین از اعمال مهم و ویژه شیعیان است این سنت از قدیم الایام در میان شیعیان مرسوم بوده است و علمای شیعه هم به این امر اهتمام ویژه ورزیده اند اما نکته قابل تأمل این است که هر ساله علاوه بر شیعیان، عاشقان  امام حسین (ع) با هر دین و آیینی در ایام اربعین به صورت پیاده به سوی کربلا می روند گویی که اربعین حسینی تجلی بزرگترین تجمع بشری تاریخ حیات انسان شده است.

با وجود تمام هجمه‌های فرهنگی و رسانه‌ای باز هم هرسال بر کثرت شرکت‌کنندگان در این مراسم باشکوه افزوده می‌شود‌.

در استان گیلان نیز نهادهای فرهنگی با همکاری مردمی که برای حسین (ع) سر از پا نمی شناسند به سهم خود در هر چه باشکوه برگزار شدن این مراسم می کوشند.

 

** خدمات رسانی ۱۶ موکب گیلانی به زائران در ایام اربعین/ حضور پرشور زائران آذربایجانی در مرز آستارا

همه ساله بر حضور زائران اباعبدالله الحسین(ع) از کشور آذربایجان و حوزه قفقاز در مرز آستارا برای ورود به کشورمان ایران افزوده می شود.

سرهنگ پاسدار عباس بایرامی پس از بازدید از موکب‌های استقبال از زائران خارجی اربعین سرور و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین (ع) در پایانه مرزی آستارا و امامزادگان ابراهیم (ع) و قاسم (ع) این شهرستان، اظهار کرد: آستارا نقطه ای از خاک عتبات عالیات است و این اغراق نیست، بلکه منطق می گوید:«هر جا سفره اباعبدالله پهن شود، آنجا متعلق به شخص امام حسین (ع) است» و این توفیق نصیب مردم این شهرستان شده است.

وی با تأکید بر اینکه نیمی از مأموریت اربعین حسینی در استان گیلان به دوش آستارا می باشد، افزود: در سال ۹۶ بالغ بر ۲۲ هزار نفر زائر اربعین از استان گیلان به عتبات عالیات را داشتیم و علاوه بر این رقم، “آستارا” افتخار بدرقه و پذیرایی از حدود ۹ هزار نفر زائر خارجی را بر عهده داشت.

سرهنگ بایرامی با اشاره به اینکه کمک هایی هم از شهرستان تالش در این زمینه وجود دارد، خاطرنشان کرد: ارادت مردم شهرستان آستارا به اباعبدالله الحسین (ع)، سبب شده است تا نقش بسزایی را در این استقبال بر عهده بگیرند.

وی به برخی اقدامات سپاه در ستاد استقبال اشاره کرد و گفت: سپاه در خدمت همه بخش هاست و به عنوان یک عنصر تشکیلاتی جدا عمل نمی کند و در آستارا هم با استفاده از همه توان حضور دارد.

بایرامی در بخش دیگر سخنان خود از فعالیت ۱۴ موکب ها برپا شده توسط گیلانیان در شهرهای نجف اشرف و کربلای معلی سخن گفت و توضیح داد: گیلان دو موکب دیگر در خروجی شهر مهران و ورودی مرز آستارا دایر کرده است.

وی اضافه کرد: ستاد استقبال از زائران اربعین خارجی در گیلان با همه قوا تا پایان کنگره اربعین و بازگشت همه زائران به کشورهایشان فعال خواهد بود.

 

** آماده سازی موکب امام رضا(ع) در شهر مرزی آستارا

 

موکب امام رضا(ع) آستارا به همت فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در این شهرستان، ویژه پذیرایی از زائرین اربعین حسینی از کشور های منطقه قفقاز به پا گردیده است.

 

 

** استقبال از زائران اربعین حسینی آذربایجان و حوزه قفقاز در مرز آستارا

استقبال از زائران اربعین حسینی جمهوری آذربایجان و حوزه قفقاز با همت سپاه قدس گیلان در شهر مرزی آستارا و با موکب های برپا شده در مسیر زوار امام حسین(ع) برای خدمت رسانی به این زائران انجام می شود.

 

 

** اجرای طرح «نائب الشهید» توسط زوّار گیلانی

 

حجت الاسلام سعید مهدوی دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گیلان در نشست خبری اعلام برنامه های فرهنگی کاروان های گیلانی در اربعین امسال با اشاره به حرکت کاروان “قافله عاشقی” توسط جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان گیلان به مراسم پیاده‌روی اربعین، گفت: در حال حاضر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بر لزوم انجام امورات فرهنگی و نرم‌افزاری در پیاده‌روی اربعین دارد.

وی افزود: برپایی دسته عزاداری زوار گیلانی در شام اربعین در کربلای معلی از جمله برنامه‌های فرهنگی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گیلان در کشور عراق است.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گیلان با بیان اینکه سال گذشته ۲ هزار نفر از زوار در دسته عزاداری گیلانیان در کشور عراق شرکت کردند، افزود: برگزاری مراسم منسجم عزاداری در صحن حرم حضرت علی(ع) در تاریخ ۴ آبان از جمله برنامه‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ایام اربعین است.

مهدوی تهیه پیشانی‌بندهایی با جمله “لبیک یابن‌الزهرا” را از جمله فعالیت‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گیلان در ایام اربعین دانست و گفت: طرح “نائب‌الشهید” که در گذشته در گیلان انجام می‌شد امسال به صورت ملی انجام می‌شود.

 

 

وی با اعلام اینکه زوّار اربعین می‌توانند با شرکت در طرح “نائب‌الشهید” پوستر و عکس شهید گیلانی مورد نظر خود را دریافت و روی کوله‌پشتی‌های خود نصب کنند گفت: این امر در راستای گرامیداشت جانفشانی‌های شهدا انجام می‌شود.

مسئول نمایندگی آستان قدس رضوی در گیلان، افزود: امسال بسته‌هایی شامل نمک و نبات متبرک آستان قدس رضوی در پیاده‌روی اربعین به زوار غیر ایرانی و به‌ویژه مردم کشور عراق اهداء می‌شود.

 

** پویش مردمی پاک ترین مسیر

در  پویش مردمی پاک ترین مسیر از زایرین خواسته می شود از ریختن زباله روی زمین خودداری کرده و با پر کردن حداقل یک کیسه زباله در زیباتر شدن مسیر بهشتی پیاده روی اربعین نقش داشته باشند.

 

 

** بازدید فرمانده سپاه قدس گیلان از موکب گیلان در لوشان

سردار محمد عبدالله پور فرمانده سپاه قدس گیلان و سردار محمدعلی حق بین فرمانده لشکر عملیاتی ۱۶ قدس گیلان از موکب سپاه در شهر لوشان بازدید کردند و در جریان نحوه خدمات رسانی این موکب به زوّاری که از این مسیر خود را به خیل عظیم زائران اباعبدالله الحسین (ع) می رسانند قرار گرفتند.

 

 

** آماده سازی موکب نورالزهرا گیلان در کربلا

موکب نورالزهرا یکی از موکب های گیلان است که در شارع میثم تمار واقع شده است. روزانه ۳۰۰۰ زائر در این موکب پذیرش می شوند.

 

 

** پذیرش روزانه ۲۵۰۰ نفر در موکب محسنین گیلان در شهر کربلا

 

حجت الاسلام حسین اولاد وطن مسؤل روابط عمومی موکب محسنین گیلان در شهر کربلای معلی نیز در گفت و گو با خبرنگار ۸دی با اشاره به فعالیت های این موکب، اظهار کرد: «موکب محسنین» قریب به شش سال است که فعالیتش را شروع کرده است.

وی افزود: سال های اول که هنوز تب و تاب اربعین جدی و خیلی محکم نبود به مراتب فعالیت ما کمتر بود اما موکب محسنین حدود سه سال است که با رویکرد متفاوت و منظم باپذیرش عدد قابل توجهی از زایران که قریب به دوهزار و ۵۰۰ نفر را روزانه پذیرش دارد و در روز سه وعده پذیرایی صبحانه، ناهار و شام را داریم.

مسؤل روابط عمومی موکب محسنین با بیان اینکه هشت روز قبل از اربعین پذیرش این موکب شروع می شود و تا دو روز بعد اربعین ادامه دارد، افزود: در این مجموعه تقریبا ۱۰روز میهمان داریم.

 

** راه اندازی کارگروه های بهداشتی، فرهنگی و انتظامی

 

اولاد وطن با بیان اینکه برای داشتن کاری منظم و منسجم نیاز بود سازماندهی در مجموعه اتفاق بیفتد از راه اندازی کارگروه های  بهداشت، فرهنگی، جمع آوری نذورات و دیگر کارگروه ها در حوزه امنیت و انتظامات در این موکب خبر داد و تصریح کرد: چون در یک کشور دیگر به سر می بریم امنیت زایرین برای ما خیلی حایز اهمیت است.

وی با اشاره به اعلام آمادگی و ثبت نام  جوانان از چند ماه پیش برای فعالیت در موکب محسنین  به عنوان خادم، اضافه کرد: ما در خدمت این عزیزان هستیم و بیش از ۱۰۰نفر به عنوان خادم همراه ما در برپایی این موکب فعالیت می کنند.

اولاد وطن در تشریح بُعد فرهنگی این موکب طبق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید بُعد فرهنگی در بحث اربعین دیده و شکوفا شود، به برنامه ریزی منسجم کارگروه موکب محسنین اشاره کرد و افزود: این برنامه ریزی منظم بوده است زیرا تعدادی از جوانان انقلابی و مؤمن شهر، دور هم از مدت ها پیش جمع شدند و برنامه هایی را تنظیم کردند.

 

** از حضور  کارشناسان مسلط به زبان های انگلیسی، عربی و فارسی/ تا غرفه زیارت مجازی حرم امام رضا(ع)

 

اولاد وطن پاسخ به شبهات توسط کارشناسان مسلط به زبان های انگلیسی، عربی و فارسی، ایجاد غرفه زیارت مجازی حرم امام رضا(ع)، توزیع و پخش زندگینامه و وصیتنامه شهدای عزیز خاصه شهدای مدافع حرم در مسیر پیاده روی و نصب تمثال مبارک این شهدا را از ابعاد کارگروه فرهنگی این موکب برشمرد.

مسئول روابط عمومی موکب محسنین از راه اندازی طرح “نیابت از شهید” در این موکب خبر داد و اضافه کرد: تمثال مبارک این شهدا را هم در مسیر پیاده روی و هم در شهر کربلا به زائران می دهیم که پشت کوله پشتی هایشان نصب کنند تا به نیابت از یک شهید گیلانی در این سفر زائر شوند.

وی با اشاره به هماهنگی با کمیته برگزاری مراسمات ستاد اربعین که یک هماهنگی کشوری شد، تصریح کرد: موکب ما جزء موکب های ملی در راستای برگزاری مراسمات مذهبی قرار گرفت و مداحان و سخنرانان مطرح کشور از قبیل حاج ابوذر بیوکافی، مهدی رسولی، سماواتی و دیگر مداحان در آن حضور می یابند.

مسؤل روابط عمومی موکب محسنین با تأکید بر اینکه سخنرانان مطرح کشوری هم میهمان ما هستند و هر شب یک برنامه خاص و ویژه ای را دایر خواهیم کرد، اضافه کرد: در روز اربعین هم با نوای حاج مهدی سماواتی برنامه زیارت اربعین را در کربلای معلی برقرار خواهیم کرد.

اولاد وطن گفت: موکب ما در مجاورت و در نزدیکی حرم حضرت عباس(ع)، در پشت خیمه گاه و ۱۰۰متر بالاتر از هتل جواهر واقع شده است و آماده پذیرایی زائرین گیلانی به صورت رایگان هستیم وامیدواریم خدمت گذار خوبی برای این زائرین عزیز باشیم.

مسؤل روابط عمومی موکب محسنین با بیان اینکه ظرفیت پذیرش ۲ موکب نور الزهراو محسنین در کربلا سه هزار و ۵۰۰نفر است، تصریح کرد: این عدد مجوزی است که ستاد عتبات عالیات استان به ما داده است، باتوجه به اذهام جمعیت در روزهای پایانی اربعین قطعا این عدد افزایش پیدا می کند.

 

** راه اندازی درمانگاه شهدای مدافع حرم در موکب محسنین و ویزیت رایگاه زائرین

اولاد وطن از راه اندازی درمانگاه شهدای مدافع حرم در موکب محسنین خبرداد و به ویزیت رایگان زایرین در این درمانگاه اشاره کرد و افزود: دکترهای متخصص و فوق تخصص به صورت رایگان و خودجوش به عنوان خام الشهدا تشریف می آورند و در خدمت شان هستیم و همه این خدمات پزشکی رایگان است.

 

** هزینه های موکب صفر تا صد مردمی است

 

مسؤل روابط عمومی موکب محسنین با تأکید بر اینکه مردم به واسطه عشقی که به امام حسین(ع) دارند کمک هایشان را به ستاد عتبات عالیات به مجموعه دو موکب اهدا می کنند، اضافه کرد: هزینه های موکب از موارد فرهنگی تا پزشکی صفر تا صد همه مردمی بوده است.

وی ادامه داد: مثلا ۲۰نفر گفتند ما ۲۰۰ کیلوبرنج می دهیم و چهار بازاری ۱۰۰کیلو پیاز دادند و در مجموع همه این هزینه های موکب در ایام اربعین مردمی بوده و همین برکت کار است.

 

** حضور خانم مسیحی در پیاده روی اربعین به نیابت از مادرش

مسؤل روابط عمومی موکب محسنین با اشاره به خاطراتی از پیاده روی اربعین، سفر اربعین را سفری خاص خواند و با اشاره به یکی از خاطراتش در این سفر، گفت: در یکی از مراسمات خانم مسیحی  را دیدم و گفتم: “شما که مسلمان نیستید چه شد در این سفر شرکت کردید؟!” گفت: “من مسیحی ام و مادرم تازه فوت شده با خودم گفتم چه کنم تا مادرم شاد شود، دیدم مادرم در دنیا هیچکس را به اندازه حسین(ع) دوست ندارد؛ امسال در این پیاده روی شرکت کردم تا دل مادرم را شاد کنم” این از کرامات آن حضرت است که ان شاالله همه این کار ها مورد قبول واقع شود.

اولاد وطن تأکید کرد: شاید قشنگ ترین اتفاق این سفر این است که وقتی موکبی برپا می کنید آدم هایی با سلایق مختلف می بینید و دیگر مذهب، جناح و گرایش سیاسی مطرح نیست و همه زیر چتر امام حسین(ع) قرار می گیرند و نماد تمام عیار وحدت و برادری در این پیاده روی تجلی ویژه ای دارد.

آری! عشق به حسین (ع) نه مرز می شناسد نه دین و مذهب، حسین (ع) نوری است که تا همیشه تاریخ می درخشد و دل از عاشقانش می برد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه