پوشش جنگلی مهم‌ترین عامل بروز حوادث کوهنوردی در کوهستان‌های گیلان است

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی گیلان با اشاره به حضور کوهنوردان غیربومی برای صعود به قله‌های گیلان در نیمه دوم سال گفت: شرایط نامناسب آب و هوایی و وجود پوشش جنگلی در کوه‌های گیلان از جمله مهم‌ترین عوامل خطرآفرین است.

پوشش جنگلی مهم‌ترین عامل بروز حوادث کوهنوردی در کوهستان‌های گیلان است

به گزارش ۸دی، مصطفی قامتی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز فصل صعودهای تخصصی کوهنوردان اظهار داشت: پاییز و زمستان فصل صعود تخصصی کوهنوردان است.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان گیلان با اشاره به حضور کوهنوردان استان‌های دیگر برای صعود به قله‌های گیلان عنوان داشت: برای جلوگیری از بروز حادثه برای این کوهنوردان، راهنماهای بومی با آن‌ها همراه می‌شوند.

قامتی شرایط نامناسب آب و هوایی و وجود پوشش جنگلی در کوه‌های گیلان را از جمله عوامل خطرآفرین دانست و تصریح کرد: کوهنوردی در نیمه دوم سال نیازمند گذراندن دوره‌های آموزشی و دارا بودن تجهیزات حرفه‌ای است.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی گیلان با اعلام اینکه کوهنوردان غیرگیلانی باید در هنگام صعود به قله‌های گیلان آمادگی مواجه با شرایط غیرمترقبه را داشته باشند افزود: شرایط آب‌ و هوایی در نیمه دوم سال ثبات نداشته و همواره در حال تغییر است.

با تاکید بر لزوم گذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی و استفاده از تجارب متخصصان برای انجام صعود در نیمه دوم سال افزود: همراه داشتن پوشاک متناسب با فصل، GPS، قطب‌نما، تلفن‌همراه، چراغ قوه و کیف کمک‌های اولیه نخستین لازمه کوهنوردی در این ایام است.

وی بی‌توجهی به تغییرات جوی و غفلت کردن از آن‌ها را عامل گرفتار شدن در دام حوادث کوهستانی دانست و خاطرنشان کرد: تغییر وضعیت جوی و شرایط محیطی کوهستان از جمله اصلی‌ترین خطرات کوهنوردی در نیمه دوم سال است.

قامتی با اعلام اینکه تغییرات جوی گاهی به آرامی و گاهی با سرعت بالا انجام می‌شود عنوان داشت: راهنمایان بومی با همکاری کارگروه راهنمایان هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان گیلان ساماندهی می‌شوند.

وی با اعلام اینکه راهنمایان بومی و فنی این مجموعه همواره آماده راهنمایی گروه‌های کوهنوردی هستند خاطرنشان کرد: حفظ آرامش و کمک گرفتن از نیروهای امدادی نخستین کاری است که کوهنوردان در هنگام بروز حادثه باید انجام دهند.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان گیلان تصریح کرد: کوهنوردان می‌بایست از انجام فعالیت‌های بی‌نتیجه و خسته‌کننده در هنگام بروز حادثه جلوگیری کرده و به جز در مواقع ضروری از وسایل ارتباطی استفاده نکنند.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه