رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

آمریکا از ۱۳ آبان تحریم جدیدی علیه ایران ندارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اروپایی‌ها اعلام کردند قبل از ۱۳ آبان بسته عملیاتی خودشان را که در آن جایگزین کردن یک مسیر پولی و بانکی، ضمانت فروش نفت ایران و معاملاتی از این نوع را ارایه می‌دهند؛ در صحبت‌هایی که من با دیپلمات های کشورمان داشتم تا حد زیادی نسبت به این موضوع خوشبین هستند.

آمریکا از ۱۳ آبان تحریم جدیدی علیه ایران ندارد

به گزارش ۸دی، حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شبکه العالم، در رابطه با تحریم‌هایی که قرار است آمریکا در تاریخ ۱۳ آبان ماه علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کند و واکنش کشورمان به این اقدام خصمانه گفت: در موضوع تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها از ۱۳ آبان می‌خواهند علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کنند باید گفت مسئله تازه‌ای باقی نمانده که آمریکایی‌ها بخواهند در قالب سیاست‌های تحریمی بیاورند. سیاست‌های تحریمی آمریکا از ابتدای انقلاب در جنبه‌های مختلف شروع شد بعد در قالب قانون داماتو و کاتسا ادامه پیدا کرد. بعد از برجام هم آمریکایی‌ها بسیاری از تحریم‌ها را ادامه دادند و تحریم‌های جدید هم اضافه کردند. ترامپ هم بعد از روی کار آمدن اقدام به کارشکنی در تحریم‌های برداشته شده کرد و  با خروج آمریکا از برجام عملا تحریم‌های متعدد اعمال شد و به پیشواز تحریم‌های متعدد رفتند. بر اساس گزارشی که ما از شرایط تقابلی تحریمی با آمریکا داریم نکته تازه ای باقی نمانده که آمریکایی‌ها بخواهند تحریم کنند و تحریم‌های مختلف را اعمال کردند و جمهوری اسلامی ایران آمادگی لازم را برای مقابله دارد.

وی در پاسخ به این سوال که اقدامات کشورمان برای مقابله با اقدامات آمریکا به چه نحو است گفت: جمهوری اسلامی ایران سعی کرد که تهدید تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کند و در این مدت هم سیاست‌های مختلفی چه در عرصه قانونگذاری و چه در عرصه آیین نامه ای در دولت شکل گرفت که موضوع تحریم‌ها تبدیل به یک فرصت شود. از بسیاری اسراف‌هایی که در زمینه بودجه ای وجود داشت جلوگیری شد. بسیاری از مواردی که کشور در زمینه واردات نیاز نداشت حذف و از صادراتی که در حوزه بهره وری در داخل کشور است حمایت و از صادراتی که ممکن بود تحت تحریم قرار گیرند ممانعت شد. به عبارتی بعد از تحریم‌ها اقتصاد ایران نظام‌مند و هوشمندتر شد. همه ظرفیت‌های دو جانبه کشور و ظرفیت‌های همکاری‌های بین المللی هم در دستور کار کشور قرار گرفت. تحریم‌های کنونی متفاوت از تحریم‌های قبل از برجام است؛ آن‌ها تحریم‌هایی بودند که در قالب شش قطعنامه شورای امنیت اعمال می‌شدند و دنیا با آمریکا همراه بود اما اکنون فقط برخی کشورها در برخی زمینه‌ها با آمریکا همکاری می‌کنند و ایران از همه ظرفیت‌ها برای مقابله با تحریم استفاده می‌کند.

وی افزود: تمام تلاش آمریکایی‌ها این است که صادرات نفت ایران را کاهش دهند.  ایران چیزی حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز می‌فروخت در بدترین شرایط به هیچ وجه نمی توانند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند و همین حالا بیش از نیمی از صادرات منعقده کشور در روال گذشته صادر می‌شود ضمن اینکه راهکارهای دیگری هم در ایران برای صادرات نفت شکل گرفته و یا حتی تبدیل کردن آن به فراورده‌هایی که قابلیت تحریم نداشته باشد. در این مدت کشور دچار ایستایی نشد بلکه سعی کرد زمینه را برای فراوری چه در قالب پالایشگاهی و چه پتروشیمی فراهم کند که غیرقابل تحریم هستند و صادرات کشور ادامه پیدا کند.

فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که آیا به صفر رساندن صادرات نفت ایران توسط آمریکا معنایی ندارد گفت: وقتی گفته می‌شود تحریم نفتی ایران یعنی تحریم حضور ایران؛ نفت ایران چیزی جدای از حضور ایران در عرصه مبادلات انرژی در دنیا نیست. حدود ۵۰ درصد انرژی دنیا از منطقه ای می‌گذرد که امنیت انرژی آن منطقه به دست ایران است. از این رو به طور طبیعی در بلند مدت نمی توان کشوری که مادر امنیت در حوزه انرژی هست را محدود کرد. کشورهای مختلف عضو اوپک به خصوص آنهایی که سعی کردند جایگزین ایران شوند مثل عربستان و امارات در حداکثر تولید خودشان در حال کار هستند و یک سری هزینه‌های زیادی را برای خودشان تراشیده‌اند و سعی می‌کنند جبران کنند ولی نتوانستند جای ایران را بگیرند به ویژه در بلندمدت این کار اتفاق نخواهد افتاد. آمریکایی‌ها مدعی شدند در سه ماه تحریم نفتی ایران به اهداف خودشان می‌رسند اما در این مدت تمام تلاش بعضی بازیگران مثل سعودی‌ها این است که این سه ماه را پوشش دهند ولی در طول این سه ماه هم ایرانی‌ها بازارهای جایگزین نفت خود را از طرق مختلف به وجود آوردند که به هیچ وجه نمی شود صادرات نفت ایران را به صفر رساند و هم کشورهایی که تلاششان همراهی با تحریم‌های ایرانی است نتوانستند جایگاه ایران را پر کنند و این ضعفی است که در حال حاضر وجود دارد البته می‌دانید که این فشار روی کشورهایی مثل عربستان هم هست. در بودجه امسال عربستان سعودی مجبور شد قیمت حامل‌های انرژی را گران کند و یکسری گرانی‌ها در حوزه معیشتی صورت گرفت و دچار یکسری کسری‌ها و بدهی‌ها شد اما نتوانستند مشکلات داخلی خود را حل کنند و روز به روز قراردادهای تسلیحاتی دیگری به عربستانی‌ها تحمیل می‌شود. اینها مواردی هستند که کشورهایی که سعی دارند جایگزین ایران شوند را ناتوان و تهی کرده است.

وی در رابطه با مساله بستن تنگه هرمز از سوی ایران گفت: بستن تنگه هرمز در دستور کار دولت ایران نیست و معتقدیم که موضوع چالش اخیر در کوتاه مدت حل خواهد شد چون آمریکایی‌ها هم به اهداف خودشان نمی رسند و مجبورند به بخش بازگشت و گذشت از تحریم‌ها بازگردند. در ایران هم مباحثی مطرح شده و تحت عنوان یک هشدار مطرح کردیم که اگر ایران را از حوزه امنیت شاهراه انرژی دنیا دور کنند عملا امنیت این شاهراه به هم می‌خورد یعنی اگر ایران نبود اکنون شاهراه انرژی دنیا در خلیج فارس دست بعضی از گروه‌های تروریستی بود. از این رو به هیچ وجه بستن تنگه هرمز در دستور کار ایران نیست. ما به این نتیجه رسیدیم که کشورهای اروپایی عزم کار با ایران و عزم سیاسی برای حفظ برجام را دارند اما در عرصه‌های اقتصادی ممکن است با ناتوانی‌هایی مواجهه باشند. اروپایی‌ها اعلام کردند قبل از ۱۳ آبان بسته عملیاتی خودشان را که در آن جایگزین کردن یک مسیر پولی و بانکی، ضمانت فروش نفت ایران و معاملاتی از این نوع را ارایه می‌دهند ؛ در صحبت‌هایی که من با دیپلمات‌های کشورمان داشتم تا حد زیادی نسبت به این موضوع خوشبین هستند و نهایتا ما منتظر بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا هستیم. آنچه مهم بوده این است که روابط سیاسی ایران و اتحادیه اروپا در یکی از شرایط نزدیک خود بعد از انقلاب به سر می‌برد و برای اولین بار این رابطه تحت تاثیر بازیگری مثل آمریکا قرار نگرفته است و ما منتظریم که در قالب قانون انسداد ایجاد یک خط اعتباری تازه، این ارتباط و همکاری نزدیک به همکاری عملی تبدیل شود که ایران بهره‌های برجام را ببرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی در رابطه با تصویب  FATFگفت: آنچه که در مجلس مطرح شد CFT  بود که برخی از توصیه‌هایی که FATF  مطرح کرده بود در قالب این کنوانسیون قابل پاسخ بود ولی چیزی که مطرح شد CFT  بود که آقای ظریف در آنجا مطرح کردند که ما قول نمی دهیم این باعث رفع مشکلات اقتصادی شود ولی مطمئنیم که اگر تصویب نشود مشکلاتی را برای اتباع ایرانی، اقتصاد ایران، روابط بانکی پس از تحریم ایرانی و...  به وجود خواهد آورد، بنابراین نوع نگاه‌هایی هم که وجود دارد برای دفع خطر است، اقتصاد ایران اقتصاد هجدهم دنیا است و می‌خواهد با دنیا کار کند لذا با سازو کارهای دنیا مثل FATF  هم در قالبی که مشروط به حدود قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باشد کار می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در کمیسیون امنیت ملی مجلس در مورد اقدام تروریستی اهواز تدابیری اندیشیده شده است گفت: اقدامی که در اهواز صورت گرفت، اقدامی ترویستی بود که عده ای از افراد بی گناه به شهادت رسیدند دو نکته مد نظر است؛ یک اینکه اگر در این مورد کوتاهی‌هایی صورت گرفته، پیگیری شود که در حال انجام است. دیگر اینکه کشورهای منطقه باید به سمت تنش زدایی پیش بروند چون از دو طرف مسلمانان در حال کشته شدن هستند.

وی افزود: من این پیشنهاد را داده‌ام و در کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی هم سیاستمان تنش زدایی است ما در آینده نزدیک هم سفرای کشورهای عضو سازمان کنفرانس سیاست و همکاری اسلامی را در مجلس دعوت کردیم و در تلاشیم تا یک راهکار تنش زدایانه در دنیای اسلام شکل دهیم.

فلاخت پیشه در رابطه با اوضاع اقتصادی در داخل ایران خاطرنشان کرد: واقعیت این است که یک سری اعتصاب‌ها و اعتراض‌های اقتصادی در کشور وجود داشت که دولت در صدد رفع اینها است و مجلس هم در تلاش است تا بخشی از این انتقادات و مشکلات را حل کند ولی قاطبه ملت ایرانی این واقعیت را پذیرفته‌اند که این ناجوانمردی از طرف بازیگری مثل ایالات متحده آمریکا هست که باید سیاست‌های غیر تحریمی را تحمل کرد. پمپئو به عنوان رییس سابق سازمان سیای آمریکا که الان وزیر خارجه است؛ سیاست غلطی را به ترامپ  القا می‌کند؛ تحت عنوان تحریم خارجی و تحریک اعتصابات و اختلافات داخلی با هدف گرفتن امتیاز از جمهوری اسلامی ایران؛ تجربه نشان داده که ایران در چنین شرایطی بیشتر وحدت پیدا می‌کنند و سیاست‌هایی که تحت عنوان ایجاد تنش در داخل دنبال می‌شود در داخل همراه خاصی را پیدا نخواهد کرد. ترامپ وآمریکا چند بار گفتند می‌خواهند با ایران مذاکره کنند ولی ایران نپذیرفت.

وی افزود: مذاکره با آمریکا دیگر برای ایرانی‌ها تابو نیست و اگر شرایط مذاکراتی شکل بگیرد حتما ایرانی‌ها وارد مذاکره می‌شوند اما واقعیت این است در مذاکرات بی قید و شرط یک برنامه و دستور کاری برای مذاکره وجود ندارد لذا ما معتقد هستیم آمریکایی‌ها هنوز راهبردی برای مذاکره ندارند و به همین دلیل از طرف ایران هم برای مذاکره راهبردی مطرح نشده است اما به نظر می‌آید اگر یک زمانی بر روی یک دستور کاری  برای رفع اختلاف توافق شود، امکان مذاکره وجود دارد.

حشمت الله فلاحت پیشه در رابطه با آخرین وضعیت همکاری ایران با FATF گفت: FATF یک گروه اقدام مالی است که به کشورها توصیه‌هایی را مطرح می‌کند. حدود ۲۰۵ عضو دارد یعنی بخش اعظم کشورهای دنیا به همراه بعضی از مجموعه‌های اداری که کشور نیستند ولی چون کار بانکی و اداری دارند با FATF همکاری می‌کنند. ایران هم کشوری است که ۴۱ توصیه در موردش مطرح شده بود در قالب اصلاح  یک سری قوانین داخلی مثل پولشویی و قانون منع تامین مالی ترویسم و دو کنوانسیون خارجی که یکی از آنها پالرمو است (مقابله با جرایم سازمان یافته) و دومیCFT   یا مقابله با تامین مالی ترویسم که این شروط قابلیت برآورده شدن را دارد. آخرین شرایطی که شکل گرفت این بود که از این چهار مجموعه یکی تصویب شد سه تا از آنها در حال بررسی برای تصویب است یعنی مجلس تصویب کرد و به شورای نگهبان یا به مجمع ارسال شده است. در نشستی که در روز جمعه هفته گذشته برگزار شد یک گروه اقدام مالی با توجه  به تصویب این قانون هر چند هنوز در سیر کار است،اعلام کرد ایران در لیست سیاه یا لیست اقدام متقابل قرار نمی گیرد و چهار ماه دیگر وقت ما وقت داریم کنوانسیون قوانینی را طبق اصول کشور خودمان تصویب کنیم.

وی در پایان گفت: ما در موردCFT  در مجلس یک سری حق شرط‌های قوی را قرار دادیم از جمله اولویت قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اولویت معرفی گروه ترویستی توسط ما و عدم الزام ما به پذیرش ادعایی که طرف مقابل می‌کند و اینکه در هر شرایطی حقوق داخلی ایران به خصوص قانون اساسی باید به عنوان قانون اصلی و فصل الخطاب باشد این‌ها مواردی است که به عنوان پیش شرط آوردیم.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه