رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی گیلان:

۴۸ درصد بزهکاران اینترنتی در گیلان تحصیلات عالی دارند

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان گفت:‌ طبق بررسی پرونده‌های قضایی موجود در حوزه پلیس فتا گیلان ‌۴۸ درصد بزهکاران اینترنتی استان تحصیلات عالی دارند.

۴۸ درصد بزهکاران اینترنتی در گیلان تحصیلات عالی دارند

به گزارش ۸دی، سرهنگ ایرج محمدخانی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق بررسی‌های انجام شده پلیس فتا گیلان در نیمه نخست امسال ۴۸ درصد بزهکاران اینترنتی استان تحصیلات عالی داشته‌اند و ۴۵ درصد این جرایم نیز در پیام‌‌رسان‌های خارجی اتفاق افتاده است.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان عنوان کرد:‌ نتایج آمارها و بررسی پرونده‌های قضایی موجود در حوزه پلیس فتا گیلان نشان می‌دهد در نیمه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته آمار جرایم فضای مجازی در این استان حدود ۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

محمد‌خانی با بیان اینکه ۴۵ درصد جرایم سایبری گیلان در شش ماه نخست امسال در پیام‌ رسان‌های خارجی اتفاق افتاده است افزود:‌ بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴۸ درصد بزهکارانی که در شش ماه نخست امسال شناسایی و به دستگاه قضایی گیلان معرفی شده‌اند دارای تحصیلات عالی هستند.

وی مهم‌ترین جرایم اینترنتی که در گیلان رخ می‌دهد را برشمرد و خاطرنشان کرد:‌ هتک حیثیت،‌ نشر اکاذیب،‌ برداشت اینترنتی از حساب بانکی اشخاص،‌ سرقت،‌ کلاهبرداری‌‌های مرتبط با رایانه، قماربازی،‌ مزاحمت اینترنتی،‌ تهدید و اخاذی از جمله مهم‌ترین این جرایم در شش ماهه نخست امسال هستند.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان در مورد شناسایی و تحویل مجرمان به دستگاه قضایی استان نیز عنوان کرد:‌ در نیمه نخست امسال ۵۷ درصد پرونده‌های حوزه پلیس فتا گیلان با تلاش کارآگاهان این حوزه به شناسایی مجرمان و تحویل آنان به مقامات قضایی استان ختم شد.

محمد‌خانی از شناسایی تعداد بسیار زیادی از بزهکاران سایبری در گیلان خبر داد و تصریح کرد: در شش ماهه نخست امسال ۵۷ درصد مجرمان سایبری که در استان گیلان توسط پلیس فتا شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند را مردان و ۴۳ درصد دیگر را زنان تشکیل می‌دهند.

وی میانگین سنی بزهکاران اینترنتی دستگیر شده در گیلان را بین ۱۸ تا ۳۵ سال ذکر کرد و اظهار داشت:‌ در شش ماهه نخست امسال هتک حیثیت و نشر اکاذیب از عمده‌ترین جرایم سایبری بوده است که مجرمان آن‌ها توسط کارشناسان و کارآگاهان پلیس فتا گیلان شناسایی شده‌اند.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان ضمن توصیه به شهروندان و کاربران اینترنتی ابراز داشت:‌ برای جلوگیری از وقوع جرایم اینترنتی، شهروندان گیلانی باید به مواردی نظیر نصب پیام‌رسان داخلی،‌ دقت در دوستی‌های مجازی و اطلاع‌‌رسانی هر گونه رفتار مجرمانه به پلیس فتا اقدام کنند.

محمد‌خانی با تأکید بر اینکه قانونگذار برای جرایم سایبری مجازات‌های معینی را در نظر گرفته است گفت: به طور مثال هتک حیثیت و نشر اکاذیب از جمله مهم‌ترین جرایم سایبری هستند که در گیلان اتفاق می‌افتند و قانونگذار برای آن علاوه بر جزای نقدی مجازات حبس را نیز اعمال می‌کند.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه