مخالفان طرح کاهش جمعیت زندان‌ها؛

بودجه زندان‌ها بر اساس جمعیت موجود پرداخت نمی شود/ انتقاد از کمیسیون قضایی به دلیل عدم بررسی طرح کاهش جمعیت زندان‌ها

مخالفان بررسی طرح کاهش جمعیت زندان‌ها خواستار اختصاص فرصتی دوباره به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس برای رسیدگی به جزئیات این طرح شدند.

بودجه زندان‌ها بر اساس جمعیت موجود پرداخت نمی شود/ انتقاد از کمیسیون قضایی به دلیل عدم بررسی طرح کاهش جمعیت زندان‌ها
به گزارش ۸دی نادر قاضی‌پور در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۹ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها به عنوان مخالف صحبت کرد و گفت: از آنجا که کمیسیون اصلی طرح یعنی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در خصوص آن اظهارنظر نکرده به آن مهلت دهید تا نظرات کارشناسی خود را در این خصوص اعلام و اعمال کند.

قاضی‌پور: تعداد زندانیان در ایران ۴ برابر استاندارد جهانی است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در تشریح علت مخالفت خود گفت: سقف زندانیان رعایت نمی‌شود و در حالی که طبق استانداردهای جهانی، باید هزار زندانی در هر زندان باشد اما در برخی زندان‌های ایران این میزان به ۴ تا ۵ هزار نفر می‌رسد.

وی با اشاره به تأکید این طرح مبنی بر اینکه از پذیرش بیشتر از حد مجاز در زندان‌ها خودداری شود، افزود: بسیاری از زندانیان به دلایلی همچون عدم وصول چک، نپرداختن مهریه و نزاع‌های خانوادگی در زندان هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست رئیس سازمان زندان‌ها مبنی بر اینکه بیشتر از ظرفیت زندان‌ها نم‌توانند پذیرای زندانی‌ها باشند، ادامه داد: اکنون در زندان‌های کشور مشکلات عدیده‌ای وجود دارد؛ سازمان مدیریت صرفاً به اندازه استاندارد هر زندان به آن اعتبارات می‌دهد در صورتی که اگر تعداد زندانیان بیشتر از حد استاندارد باشد، همان بودجه باید بین آنها توزیع شود و بنا بر این زندانیان با کمبود غذا مواجه هستند.

قاضی‌پور از کمیسیون قضایی به دلیل بررسی نکردن این طرح در موعد مقرر انتقاد کرد و دکتر علی لاریجانی توضیح داد: یک فوریت این طرح در تاریخ ۱/۹/۹۶ انجام شد و کمیسیون باید در مهلتی که در آیین‌نامه ذکر شده آن را تحویل صحن علنی می‌داد در صورتی که این کار را نکرده است.

سالک: طرح ۳۲ ماده‌ای کاهش جمعیت زندان‌ها بدون اظهارات تخصصی کمیسیون قضایی قابل طرح در صحن نیست

به گزارش خانه ملت، احمد سالک نیز دیگر مخالف بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها بود و تأکید کرد: طرح‌ها و لوایح باید در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی و مطرح شود و نقطه نظرات نمایندگان در کلیات و جزئیات آن مورد بحث قرار گیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح مذکور ۳۲ ماده دارد که باید در صحن علنی مورد چکش‌کاری قرار بگیرد، اضافه کرد: از آنجا که این طرح در کمیسیون بررسی نشده و جمیع نقطه نظرات را دریافت نکرده، وقت زیادی در صحن علنی از مجلس خواهد گرفت و چنین موضوعاتی نمی‌تواند بدون طرح در کمیسیون تخصصی در مجلس رسیدگی شود.

وی خواستار ارائه فرصت به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس برای رسیدگی به این موضوع شد و اعلام کرد: همچنان که گاه طرح سوال از وزیر به جای ۱۰ روز، گاهی ماه‌ها طول می‌کشد در این مورد نیز مهلت داده شود تا بتوان یک طرح کارشناسی را مورد بررسی قرار داد.

سالک در خصوص اظهارات موافق این طرح مبنی بر اینکه زندان‌ها پر است و لازم است با تدوین قانونی آنها را کم جمعیت‌تر کرد، توضیح داد: باید عوامل این مسائل و مشکلات شناسایی شود، اگرچه خیلی خوب است که با دریافت وثیقه و کفالت اجازه بدهیم که زندان‌ها خالی شوند ولی اساس مشکل باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در ابتدای مخالفت خود نسبت به مشکل آب مردم اصفهان و در خطر بودن معیشت آنها تذکر داد و خواستار رسیدگی عاجل به این موضوع شد.

منبع: خانه ملت

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه