ترامپ: از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» با روسیه خارج می‌شویم

رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه شنبه روسیه را به نقض «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» متهم و تهدید کرد کشورش را از آن خارج می‌کند.

ترامپ: از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» با روسیه خارج می‌شویم

به گزارش هشت دی،«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهورآمریکاشامگاه شنبه روسیه را به نقض «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» متهم و تهدید کرد کشورش را از آن خارج می‌کند.

پیش از این روزنامه گاردین به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حال تلاش برای خارج کردن آمریکا از این توافق است که در سال ۱۹۸۷ میان دو کشور امضا شد.

مطابق این گزارش، جان بولتون توصیه‌نامه‌ای برای خروج از این توافق که آمریکا روسیه را به نقض آن متهم کرده آماده کرده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، ترامپ شنبه‌ شب در جمع خبرنگاران در شهر «الکو» ایالت نوادا گفت: «ما طرفی هستیم که داخل توافق مانده‌ایم و آن را رعایت کرده‌ایم ولی روسیه، متأسفانه، از آن پیروی نکرده است. بنابراین، ما این توافق را خاتمه خواهیم داد و از آن خارج می‌شویم.»

وی اضافه کرد: «روسیه این توافق را نقض کرده است. آنها سال‌ها است که این توافق را نقض کرده است. نمی‌دانم چرا رئیس‌جمهور اوباما چرا در این مورد مذاکره نکرد یا از این توافق خارج نشد. ما دیگر به آنها اجازه نخواهیم داد یک توافق هسته‌ای را نقض کنند و وقتی که ما اجازه کار تسلیحاتی نداریم آنها بروند و این کار را انجام دهند.»

«پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» ایالات متحده آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌کند.

ترامپ گفت: «ما به این توافق خاتمه خواهیم داد و بعداً این سلاح‌ها را خواهیم ساخت، مگر اینکه روسیه و چین با توافقی جدید موافقت کنند.»

روسیه تأکید کرده که تا زمان پایبندی آمریکا به این پیمان پایبند می‌ماند، اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سال گذشته گفت هر اقدامی که آمریکا درباره این توافق انجام دهد با حرکتی مشابه تلافی خواهد شد.

ترامپ در بخش دیگری از سخنانش به پرونده «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی پرداخت و گفت که از توضیح عربستان سعودی دربارهقتل این روزنامه‌نگار راضی نشده است.

عربستان سعودی شنبه (۲۸ مهر) ۱۸ روز بعد از ناپدید شدن «جمال خاشقچی» اعلام کرد وی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است.

«جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از سه‌شنبه ۱۰ مهرماه (۲اکتبر) ناپدید شده است.

مقام‌های ترکیه‌ای می‌گویند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است. مقام‌های سعودی بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کرده‌اند خاشقچی، ساختمان را ترک کرده است.

رسانه‌های ترکیه تصاویری از ورود تیمی متشکل از ۱۵ نفر از مقام‌های سعودی منتشر کرده‌اند که پیش از ورود آقای خاشقجی به ساختمان کنسولگری، وارد استانبول شده‌اند.

جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی)روزنامه‌نگار سعودی است که قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود.

شبکه خبری «العرب» که در بحرین مستقر بود تنها یک روز بعد از راه‌اندازی تعطیل شد. این اتفاق بعد از مصاحبه این شبکه خبری با یک سیاستمدار شیعه بحرینی رخ داد که صحبت‌هایی درباره لغو شهروندی ۷۲ تبعه بحرین مطرح کرده بود.

خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد.

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه