مرگ تدریجی گوهررود و زرجوب در سایه بی‌توجهی مسئولان گیلان! + تصاویر

رودخانه‌های قدیمی رشت یعنی گوهررود و زرجوب که روزی نام و آوازه‌ای برای خود داشتند، امروز در مقابل بی‌توجهی مسئولان مربوط به مجراهای فاضلاب شهری تبدیل شده‌اند و امید مردم برای بهبود وضعیت این دو رودخانه روز به روز کمرنگ تر می‌شود.

مرگ تدریجی گوهررود و زرجوب در سایه بی‌توجهی مسئولان گیلان! + تصاویر

به گزارش خبرنگار سرویس اجتمایی ۸دی نیوز، رودخانه گوهررود و زرجوب از جمله رودخانه‌هایی هستند که به سبب آلودگی و سرازیر شدن خطوط فاضلاب‌های شهری و مراکز عمومی چند سالی است که در لیست سیاه رودخانه‌های کشور و جهان قرار گرفته‌اند.

وضعیت کنونی رودخانه‌های شهر رشت به یکی از مهمترین نگرانی و دغدغه‌های مردم گیلان به ویژه شهروندان شهر رشت و طبیعت دوستان تبدیل شده است.

 

reza (2)

reza (6)

اکنون با فرا رسیدن فصل تابستان و گرمای هوا این رودخانه‌ها بیشتر جلب توجه می‌کنند، به ویژه آنکه اغلب این رودخانه‌ها در پارک‌های سطح شهر و حوالی خانه‌های مسکونی قرار دارند.

 

 reza (8)

با افزایش دمای هوا این رودخانه‌های کثیف و آلوده با انتشار بوهای غیرقابل تحمل، زندگی را به کام مردم تلخ می‌کنند و سبب بروز بیماری‌های خطرناکی می‌شوند. یکی از دلایل شیوع سرطان در گیلان از جمله سرطان گوارش و پروستات به سبب گسترش آلودگی‌های رودخانه‌ها است.

اگر مسیر عبورتان از جلوی رودخانه‌ای باشد، حتماً افراد بسیاری را دیده‌اید که به سبب شدت بوی متعفن و مشمئز کننده آلودگی رودخانه مجبورند جلو بینی خود را بگیرند و برای لحظاتی تنفس نکنند تا از بوی بسیار بد و خفه‌کننده این مجراهای فاضلاب خلاص شوند.

 

reza (1)

بسیاری از افراد تحمل چند لحظه توقف در کنار این رود خانه‌ها را ندارند، اما افراد زیادی هستند که چندین سال در کنار این رودخانه‌ها زندگی می‌کنند و  به این کثیفی رودخانه و بوهای تعفن‌آور عادت کرده و از جبر روزگار عواقب آن را پذیرفته‌اند.

reza (7)

اطراف رودخانه‌های شهرمان محلی برای ریختن زباله‌های مردم شده است، به حدی که طبیعت زیبا اطراف این رودهای آلوده با وجود این همه آلودگی دیگر به چشم نمی‌آید.

reza (12)

reza (5)

چندین دوره است که در ایام انتخاباتی همچون مجلس و شورای شهر، نامزدهای مختلف برای جمع‌آوری رای مردم وعده پاکسازی رودخانه‌ها و ایجاد فاضلاب‌های زیرزمینی را می‌دهند، اما مردم شهر رشت تقریبا امید خود را برای بهبود وضیعت فعلی از دست داده‌اند و با یک دیگر می‌گویند این همه وام از بانک جهانی گرفته‌اند که این رودخانه‌ها را پاکسازی کنند اما انگار این پول بی‌زبان را همچون زباله در این  فاضلاب‌ها دفن کرده‌اند.

reza (13)

reza (11)

چندی پیش یکی از  نمایندگان مردم گیلان در شبکه تلویزیونی باران گفته بود: بودجه ترمیم‌سازی این رودخانه‌ها واریز شده است .

مردم گیلان بی‌صبرانه منتظر هستند تا این رودخانه‌ها با آلودگی‌هایش برای همیشه پاکسازی شود تا بتوانند زنگی آسوده و سالمی را تجربه کنند .

انتهای پیام/ سید رضا میرپور

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
آقا ممنون از گزارشتان موضوع بسیار جدیدی رو اشاره کردید .....
varan
مرسی از گزارش زیباتون..امیدوارم مسیولین این گزارش رو بخونن یه فکری بکنن
در حاشیه