پدربزرگ‌های سیگاری؛ نوه‌های مبتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی

نتایج یک بررسی جدید که توسط محققان آمریکایی صورت گرفته نشان می‌دهد، ریسک بروز اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی در کودکانی که پدربزرگ‌شان دخانیات استعمال می‌کنند، افزایش می‌یابد.

پدربزرگ‌های سیگاری؛ نوه‌های مبتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی

به گزارش هشت دی،  به نقل از دیلی‌میل، نتایج یک بررسی جدید که توسط محققان آمریکایی صورت گرفته نشان می‌دهد، ریسک بروز اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی در کودکانی که پدربزرگ‌شان دخانیات استعمال می‌کنند، افزایش می‌یابد.

اختلال کم‌توجّهی-بیش‌فعالی یک اختلال رفتاری رشدی است؛ معمولاً کودک توانایی دقّت و تمرکز بر روی یک موضوع را نداشته، یادگیری در او کند است و کودک از فعّالیّت بدنی غیرمعمول و بسیار بالا برخوردار است.

این اختلال با فقدان توجه، فعّالیت بیش‌ازحد، رفتارهای پرخاشگرانه یا ترکیبی از این موارد همراه است.

در مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها صورت گرفته، پدرانی که نیکوتین استعمال می‌کردند، مستعد داشتن نوه‌هایی با این اختلال بودند.

به گفته کارشناسان بهداشتی، نیکوتین بر اسپرم تأثیر منفی ‌می‌گذارد و حافظه و یادگیری نسل‌های بعدی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ همین تأثیرپذیری منجر به عملکرد شناختی ضعیف در فرزند نسل بعدی و بروز  اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی می‌شود.

محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه فلوریدا می‌گوید: «سیگار تغییرات کلیدی در ژن‌های اسپرم پدید می‌آورد که یادگیری نسل‌های بعدی را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار می‌دهد».

پژوهشگران یادآور می‌شوند، استعمال دخانیات ریسک بروز بیماری دیابت نوع دوم را در نسل‌های بعدی این پدران دست کم به میزان سه برابر افزایش می‌دهد.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه