رئیس سابق مرکز اسلامی امام علی هامبورگ آلمان:

حوزه علمیه نیازمند افرادی جوان برای حضور در عرصه بین‌الملل است/ باید تفسیر صحیحی از حقوق بشر را به دنیا ارائه دهیم

رئیس سابق مرکز اسلامی امام علی (ع) هامبورگ آلمان، گفت: دنیا تشنه تفکر ناب اسلامی است و حوزه علمیه نیازمند افرادی جوان برای حضور در عرصه بین‌الملل است.

حوزه علمیه نیازمند افرادی جوان برای حضور در عرصه بین‌الملل است/ باید تفسیر صحیحی از حقوق بشر را به دنیا ارائه دهیم

به گزارش ۸دی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضا رمضانی گیلانی در آیین پاسداشت از وی به جهت ۱۳ سال مجاهدت فرهنگی و تبلیغی در اروپا، در مدرسه علمیه آیت‌الله بهجت (ره) شهر قم برگزار شد بابیان این‌که من در اصل برگزاری این مراسم تردید داشتم اظهار داشت: متولیان برگزاری این برنامه گفتند که این کار از باب وظیفه است و بنده دراین‌باره تردید داشتم؛ از تمام کسانی که در این مراسم حضور داشتند قدردانی می‌کنم.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به حضور ۱۳ ساله خود در اروپا تصریح کرد: لازم است بگویم که ۱۳ سال حضور در کشور اروپا زمان کمی نیست و نیازمند بیان گزارش و تحلیل از فعالیت‌هایی است که در این سال‌ها صورت گرفته است.

رئیس سابق مرکز اسلامی امام علی (ع) هامبورگ آلمان ابراز داشت: در دنیا عده‌ای به دنبال مدیریت هستند و با ترویج فرهنگ غرب به دنبال سیطره برجهان هستند.

وی افزود: دیدگاه‌های متفاوتی در غرب وجود دارد و باید دراین‌باره کار تحقیقاتی صورت بگیرد، همان‌گونه که جهان نسبت به دیدگاه‌های موجود در کشور ما بی فعالیت ننشسته ما نیز دراین‌باره وظیفه‌ای سنگین بر عهده‌داریم.

 

 

رئیس اتحادیه علما تئولوگ های شیعه در اروپا گفت: این‌گونه نیست که هر چه در غرب گفته می‌شود باطل باشد و حوزه‌های علمیه باید نظریات را بررسی کنند که البته این موضوع در حوزه‌های علمیه موجود در غرب در حال بررسی است، مکتب تفکیک در غرب موردبررسی قرار می‌گیرد و طلاب ما امروز کمتر از این جریان باخبر هستند.

وی افزود: مکاتبی در غرب وجود دارد که مخاطب قرآن را عرب‌زبانان تلقی می‌کنند و می‌گویند که قرآن نمی‌تواند مخاطب خود را غرب قرار دهد، من با مسئول این پروژه علمی جلسه‌ای سه‌ساعته داشتم و به او گفتم که نبی مکرم اسلام رحمت للعالمین است و مخاطب قرآن کریم انسان است و البته قواعد انسانی و طلایی دین را بیان کردم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضانی گیلانی خاطرنشان کرد: عقلانیت در کنار مهدویت شاخصه مکتب اهل‌بیت (ع) است، البته عقلانیتی مدنظر است که انسان را در مسیر توحید قرار دهند و معنویتی مدنظر است که برخاسته از دین باشد و امروز ۴۰۰۰ مکتب معنوی غیردینی در اروپا و غرب شکل‌گرفته تا نیاز بشر را برطرف کند.

وی افزود: با توجه به شبکه‌های تلویزیونی اروپایی و آمریکایی به آیین نتیجه می‌رسیم که اکثر این شبکه نگاهی معنوی ندارند و با مدیریتی پنهان نگاهی غیردینی را گسترش می‌دهند.

** معتقدم تقریب مذاهب یک باور برگرفته از مکتب اهل‌بیت (ع) است

استاد حوزه علمیه مطرح کرد: بخشی از مخاطبان ما در غرب اهل سنت هستند، تقریب را نباید یک تاکتیک مطرح کرد بلکه من معتقدم مسئله تقریب یک باور برگرفته از مکتب اهل‌بیت (ع) است.

وی گفت: بخشی دیگ از مخاطبان ما غیرمسلمانان هستند و ما مسئله دیالوگ را برای هم‌افزایی و همگرایی تلقی می‌کنیم، دیالوگ یعنی پرداخت به موضوعات مشترک در ادیان الهی به‌عنوان باور.

رئیس سابق مرکز اسلامی امام علی (ع) هامبورگ آلمان بیان کرد: زمانی که من وارد حوزه علمیه شدم فکر حضور در عرصه بین‌الملل را نمی‌کردم و به فکر درس و بحث بودم و وقتی‌که از آلمان به ایران آمدم به قم بازگشتم تا دوباره به درس و بحث بپردازم و به این مسئله عشق می‌ورزم.

** حوزه علمیه نیازمند افرادی جوان برای حضور در عرصه بین‌الملل است

وی ادامه داد: دنیا تشنه تفکر ناب اسلامی است و حوزه علمیه نیازمند افرادی جوان برای حضور در عرصه بین‌الملل است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضانی گیلانی عنوان کرد: امروز در غرب اسلام لیبرال، سکولار و افراطی از شیعه و سنی ترویج داده می‌شود حال اگر ما بخواهیم اسلام جامع را به‌صورت جامع، دقیق و عمیق با جنبه فردی و اجتماعی ترویج دهیم قطعاً کار سختی است.

عضو خبرگان رهبری افزود: اندیشمندان غربی بر این باور هستند که شیعه و مکتب اهل‌بیت (ع) می‌تواند پاسخگوی بسیاری از پرسش‌های بشر واقع شود، زمانی که چنین بستری در دنیا و مراکز علمی جهان فراهم‌شده حوزه علمیه وظیفه تربیت مبلغانی در این سطح است.

رئیس سابق مرکز اسلامی امام علی (ع) هامبورگ آلمان گفت: حوزه علمیه هامبورگ را با دو سال فکر و بررسی نظرات تأسیس کردیم، این مسئله در حد خودش یک کرامت و توفیق الهی است، عده‌ای با مدرک دکتری درس حوزه می‌خوانند و برخی مسلط به سه زبان غیر از زبان فارسی هستند.

 

 

وی افزود: دروس حوزوی به طلاب حوزه علمیه هامبورگ به دلیل زبان اساتید حوزه به فارسی تدریس می‌شود؛ در تأسیس حوزه علمیه هامبورگ به این نتیجه رسیدم که برخی کارها از سوی خدای تعالی برنامه‌ریزی‌شده است و ما وسیله هستیم.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: محصلان حوزه علمیه هامبورگ همه جوان هستند و در ایام تبلیغی با مهاجرت به کشورهای خودشان تبلیغ معارف اهل بیت(ع) را انجام می دهند و در این پیچ تاریخی این فرصت بزرگی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضانی گیلانی گفت: ما نباید درراه خود خسته شویم، رهبر معظم انقلاب توصیه می‌کنند که در این شرایط باید کار مضاعف داشته باشیم و نباید خسته شویم، امروز زمان سربازی درراه انقلاب و ولایت است.

 

** حوزه‌های علمیه استوانه‌های تولید فکر و اندیشه هستند

وی افزود: من در کشورهای اروپایی و در این ۱۳ سال، رویش‌های انقلاب را مشاهده کردم، برخی جوانان اروپایی انقلابی نگران وضعیت موجود هستند و این نگرانی را به رهبر معظم انقلاب انتقال دادم و در جواب ایشان فرمودند “به جوانان اروپایی بگویید نگران نباشند”.

عضو خبرگان رهبری در پایان گفت: حوزه‌های علمیه که در حقیقت استوانه‌های تولید فکر و اندیشه هستند، نباید در راه خود خسته شوند، نگاه دنیا به لحاظ سیاسی، اخلاقی و همه عرصه‌ها به حوزه علمیه قم است و ما باید تفسیر صحیحی از حقوق بشر را به دنیا ارائه دهیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه