حسن هانی زاده در گفتگو با 8دی:

آلمان و بلژیک با بازداشت دیپلمات ایرانی قوانین بین الملل را زیر پا گذاشتند

کارشناس مسائل بین الملل، گفت: آلمان و بلژیک قوانین بین الملل را در جریان بازداشت اسدالله اسدی دیپلنات ایرانی زیر پا گذاشتند.

آلمان و بلژیک با بازداشت دیپلمات ایرانی قوانین بین الملل را زیر پا گذاشتند

حسن هانی زاده در گفت و گو با خبرنگار هشت دی در واکنش به بازداشت اسدالله اسدی و حکم سنگین  احتمالی زندانی اروپایی برای وی، اظهار کرد: اسدی در آلمان بازداشت و سپس به بلژیک منتقل شد و این اقدام برخلاف قوانین بین المللی و مسؤلیت دیپلماتیک است.

 

** اسدالله اسدی از مصونیت سیاسی برخوردار است

 

وی افزود: اسدالله اسدی دارای گذرنامه سیاسی است و از مصونیت سیاسی برخوردار است و دولت پذیرنده نمی بایست وی را دستگیر می کرد.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: آلمان و بلژیک قوانین بین الملل را در جریان بازداشت اسدالله اسدی زیر پا گذاشتند و نسبت به دستگیری دیپلمات ایرانی بدون وجود عدله و دلایل قاطع مبنی بر اقدامات غیر قانونی وی اقدام کردند.

 

هانی زاده با اشاره به اینکه دستگیری اسدالله اسدی اهانت به ملت  و نقض آشکار قوانین بین المللی است، افزود: اسدالله اسدی نماینده دیپلماتیک ایران است و به هر حال بر خلاف قوانین بین المللی با ایشان رفتار شده و بازداشت شده اند.

 

** دستگاه دیپلماسی ایران باید ضرب العجل و هشداری به بلژیک در این رابطه بدهد

 

وی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی ایران باید ضرب العجل و هشداری به بلژیک در این رابطه بدهد، اضافه کرد: اگر هم دولت بلژیک دیپلمات ایرانی را آزاد نکند روابط “ایران _ بلژیک” و “ایران _ آلمان”  به پایین ترین سطح خودش و حتی به قطع روابط منجر می شود.

 

** این رفتار ممکن است مقدمه ای برای دستگیری بی دلیل دیپلمات های ایرانی در کشورهای اروپایی شود

 

کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر اینکه این اقدام باید سریعا در دستور کار وزارت خارجه قرار بگیرد، اظهار کرد: زیرا این رفتار ممکن است مقدمه ای برای رفتارهای بعدی و دستگیری بی دلیل دیپلمات های ایرانی در کشور های اروپایی باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه