رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا در گفتگو با8دی:

دیدگاه رهبر انقلاب بر احیای تمدن اسلامی استوار است/ نهادهای مورد مخاطب رهبری، الگوی تمدن اسلامی_ ایرانی پیشرفت را جدی بگیرند

رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا  با بیان اینکه مقام معظم رهبری در این رابطه نهادها یی را به عنوان مخاطبین خود در پیامشان قرار دادند، گفت: این مخاطبین باید چنین مسئله ای را جدی بگیرند و با همه وجود وارد عرصه شوند و تحقیق و بررسی کنند و قلم بزنند که تمدن اسلامی را آرام آرام پی ریزی کنند.

دیدگاه رهبر انقلاب بر احیای تمدن اسلامی استوار است/ نهادهای مورد مخاطب رهبری، الگوی تمدن اسلامی_ ایرانی پیشرفت را جدی بگیرند

حجت الاسلام علی سعیدی در گفت و گو با خبرنگار هشت دی در مورد سند اولیه الگویی اسلامی ایرانی _پیشرفت، اظهار کرد: چند بار رهبر معظم انقلاب در مورد تمدن اسلامی و پیچ مهم تاریخی اشاراتی را در فرمایشات خود داشتند که لازم بود پژوهشگران، کارشناسان و مسئولان بروی این موضوع کار کنند چون از مهمترین ایده هایی است که مقام معظم رهبری در این سال های اخیر مطرح فرموده اند.

 

وی با بیان اینکه ما اصولا در تاریخ گذشته تا امروز سه تمدن را پشت سر گذاشتیم، گفت: اول تمدن یونان بود که هنوز هم آثار آن تمدن مورد استفاده بشر قرار می گیرد، فیثاغورث، افلاطون، ارسطو و ارشمیدوس و اینها بنیانگذاران رشته هایی از علوم بودند که هنوز هم بشر از آن استفاده می کند.

 

رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا اضافه کرد: تمدن دوم “اسلام ” بود که در دوره خودش در مکه و سرزمین حجاز پا به عرصه وجود گذاشت و در یک دوره کوتاهی پیامبر گرامی اسلام(ص) توانست بنیان یک تمدنی را پایه ریزی کنند که بعدها منشاء تحولات بسیار مهم در منطقه و در گستره جغرافیای جهان شد.

 

** “گوستاو لوبون” در کتابش می گوید: بسیاری از پیشرفت ها در اروپا به برکت تمدن اسلامی بوده است

 

وی با تأکید بر اینکه تمدن اسلامی خیلی آثار داشت، تصریح کرد: “گوستاو لوبون” فیلسوف و مورخ فرانسوی بخشی از این ارزش ها، ابتکارات و خلاقیت ها را در کتاب خود بیان کرده است و می گوید بسیاری از این پیشرفت ها در اروپا به برکت تمدن اسلامی بوده است.

 

رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا افزود: به علت خطاها و اشتباهات سران و زمامداران کشورهای اسلامی متأسفانه این تمدن روبه افول گذاشت  و آرام آرام از صحنه خارج شد .

 

سعیدی بیان کرد: تمدن سوم “غرب” است که امروز شاهد آن هستیم که ۳۰۰سال است که از رنسانس به بعد و با انقلاب کویر فرانسه شروع شد و به ایتالیاو برخی کشور ها رسید که منشأ چنین تمدنی بودند که امروز بشر شاهد آثار و نتایج آن است.

 

رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا ادامه داد: بشریت آن روز بعد از پایان قرون وسطی و در اواخر آن گرفتار این اشتباهات دستگاه پاپ و کلیسا شده بود و وارد عرصه شناخت اسلام نشد و متأسفانه قضاوتی که در مورد آیین مسیح و دستگاه پاپ و کلیسا داشتند در مورد اسلام هم همین قضاوت را عمل کردند واصولا مذهب را از صحنه خارج کردند.

 

وی اضافه کرد: ۲ نفر از درون جامعه مسیحیت یعنی مارتین لوتر و اراسموس پدیده سکولاریزم را برای نجات آیین مسیح مطرح کردند که خود این یک انحرافی در مسیر حرکت دین و آیین بود و البته دین مسیح این ظرفیت را نداشت که بخواهد در عرصه حاکمیت وارد شود.

 

رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا، گفت: مسیحیت ادعایی در این رابطه داشت که نمی توانست از پس این ادعا بر بیاید، ولی متأسفانه بشر آن روز و بنیانگذاران تمدن غرب و رنسانس مانند مونتسکیو و دانشمندان دیگر به سراغ اسلام نیامدند تا ببینند آیا واقعا اسلام با آیین مسیح قابل مقایسه است یا خیر؟!

 

** دموکراسی غربی و لیبرال دموکراسی مراحل پایانی خود را طی می کنند

سعیدی با تأکید بر اینکه اینها دین و مذهب را کنار زدند، تصریح کرد: تمدن غرب با تکیه بر انسان و اصالت انسان و آزادی فردی پی ریزی شد و طی این ۳۰۰سال از مدرنیته تا پست مدرنیسم، امروز تمدن غرب به پایان راهش رسیده است و به نظر می رسد که دموکراسی غربی و لیبرال دموکراسی مراحل پایانی خود را طی می کند.

 

وی با بیان اینکه غرب امروز با چندین بحران روبرو است، تصریح کرد: یکی بحران هویت است که بالاخره بشریت امروز در غرب نمی داند کیست و چیست و هدف از خلقتش چیست و به کجا می خواهد برود.

 

سعیدی ادامه داد: بحران دوم بحران معنویت است که بشر در ورطه مادی گرایی غوطه ور شده است و معنویت را کاملا فراموش کرده وگرفتار این بحران معنویت شده است.

 

رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا تصریح کرد: با بحران مشروعیت نیز مواجه اند زیرا نمی دانند چه نظامی و آیینی مشروعیت دارد با این افتضاحاتی که در عملکرد سیستم لیبرال دموکراسی عمل می شود.

 

سعیدی با بیان اینکه با بحران مدیریت هم مواجه اند، اضافه کرد: حاصل این صندوق رأی و قرارداد اجتماعی ژان ژاک روسو امروز شخصیت هایی مثل بوش، اوباما، ترامپ، نتانیاهو و… اینگونه افراد  بوده است و حاصل دموکراسی امروز غربی هستند.

 

** دیدگاه رهبری بر احیای تمدن اسلامی استوار است

 

رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا با تأکید بر اینکه لذا مقام معظم رهبری نسبت به این پدیده و دموکراسی نگاه کاملا عمیقی دارند،  تصریح کرد: ایشان بر این نگاه استوار هستند که ما می توانیم بار دیگر آن تمدن اسلامی را از نو بنا و زنده کنیم و شکوه و عظمت و جلال از دست رفته آن روز اسلام را بار دیگر احیا کنیم.

 

وی افزود: ایشان معتقدند  آنچه را که پیامبر گرامی اسلام(ص) پایه گذاری کرده اند دومرتبه این اصول احیاء شود که واقعا مسئله بسیار مهم و امیدوار کننده ای است و در بین مردم ایجاد امید می کند و زمینه ساز ظهور حجت و آخرین ذخیره الهی است.

 

** نهادهای مورد مخاطب رهبری، الگوی تمدن اسلامی_ ایرانی پیشرفت را جدی بگیرند

 

رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا  با بیان اینکه مقام معظم رهبری در این رابطه نهادها یی را به عنوان مخاطبین خود در پیامشان قرار دادند، تصریح کرد: این مخاطبین باید چنین مسئله ای را جدی بگیرند و با همه وجود وارد عرصه شوند و تحقیق و بررسی کنند و قلم بزنند که  آن تمدن اسلامی را آرام آرام پی ریزی کنند.

 

**  تأکیدات رهبری در مبانی و اصول انقلاب تبیین شده است

 

وی افزود: ما امروز مسیری را داریم ادامه می دهیم که بخشی از آن انجام شده است و این تأکیدات رهبری در مبانی و اصول انقلاب تبیین شده است و این کار مشکل و دور از انتظار نیست اما مشکل اصلی را فقط باید در جریان غرب گرا دانست که در داخل رخنه کرده است و همچنان این جریان است که با آن حرکت تمدنی سازگاری ندارد.

 

سعیدی با تأکید بر اینکه  اصولا این دو حرکت در برابر هم هستند، تصریح کرد: نگاه تمدنی به اسلام یا مدرنیته ی اسلام در برابر هم قرار دارند.

 

وی با اشاره به اینکه مدرنیته اسلامی همان نگاه سکولاریستی به اسلام با رنگ و لعاب دینی است، اظهار کرد: که در واقع با اسلام گرایی کاملا متفاوت است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه