بهره‌مندی ۷۰ دانشجوی نابینا و کم‌بینا از خدمات بهزیستی گیلان

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان این‌که ۷۰ دانشجو نابینا و کم‌بینا از خدمات بهزیستی گیلان بهره‌مند می‌شوند، گفت: سال گذشته یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دانشجویی به معلولین تحت پوشش سازمان پرداخت شده است.

بهره‌مندی ۷۰ دانشجوی نابینا و کم‌بینا از خدمات بهزیستی گیلان

به گزارش هشت دی، «محمدرضا پارسی» در مراسم گرامیداشت هفته جهانی نابینایان که در سالن یادگار امام رشت برگزار شد گفت: توانمندسازی معلولان در حوزه اشتغال، تأمین مسکن و استقلال و رفاه اجتماعی رویکرد مهم بهزیستی استان است.

وی با بیان این‌که در استان گیلان بالغ بر ۴۰ هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی هستند، افزود: از این تعداد ۴۰۰۰ نفر نابینا و کم‌بینا هستند. ارائه‌ی خدمات آموزشی، توانبخشی، تهیه لوازم آموزشی، عصای سفید و سایر لوازم مورد نیاز از جمله خدمات این اداره برای نابینایان است.

مدیرکل بهزیستی گیلان ادامه داد: مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و مراجعات پزشکی برای پیشگیری از اختلالات بینایی موثر است و سازمان بهزیستی بر همین اساس طرح تنبلی چشم را برای کودکان سنین ۳ تا ۵ سال انجام می‌دهد تا با مداخله به هنگام از معلولیت نابینایی و کم‌بینایی آن‌ها جلوگیری کند.

پارسی با بیان این‌که اشتغال یکی از دغدغه‌های مهم این گروه از معلولان است، ادامه داد: قشر نابینای جامعه ما، از لحاظ هوش و استعداد در سطح مناسبی قرار دارند.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون ۷۰ دانشجو نابینا و کم‌بینا  از خدمات بهزیستی گیلان بهره‌مند می‌شوند، افزود: ۴ دانشجو در مقطع دکترا تحت پوشش این سازمان هستند.

مدیرکل بهزیستی گیلان خاطرنشان کرد: سال گذشته یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دانشجویی به معلولین تحت پوشش سازمان پرداخت شده است.

پارسی با بیان این‌که مستمری‌بگیران بهزیستی گیلان افزایش یافته است، تصریح کرد: شمار مستمری‌بگیران بهزیستی گیلان به ۱۶هزار نفر رسید.

«ولی داداشی» رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان و نماینده مردم آستارا در ادامه این مراسم به امکانات و تجهیزات برای معلولین در کشورهای توسعه‌یافته اشاره کرد و گفت: تجهیزاتی که در کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد در کشور ما وجود ندارد.

وی افزود: مشکلات معلولان بسیار زیاد است اما پیرامون مناسب‌سازی معابر و اماکن، وضعیت اشتغال و شیوه ارائه خدمات اقداماتی صورت گرفته است.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مشکلات معلولین باید مورد توجه قرار بگیرد تا این عزیزان دغدغه  معیشتی نداشته باشند.

وی یادآور شد: معلولان مانند افراد عادی حق زندگی دارند که باید از حقوق این افراد دفاع کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه