سلبریتی‌ها؛ فعالان دغدغه‌مند یا منفعلان خودپرست؟

با فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام و رشد صفحات شخصی، پدیده سلبریتیسم چند برابر شد و بستری به وجود آمد تا سلبریتی‌ها، آزادانه و بدون کم‌ترین محدودیتی درباره همه موضوعاتی که می‌خواهند، اظهار نظر کنند؛ اما آیا این صحبت از منظر جامعه‌شناسی صحیح است؟ آیا شخصی که در امور هنری تخصص و تجربه دارد،‌ می‌تواند درباره فرهنگ، اقتصاد، سیاست، ورزش، مسائل اجتماعی و … نیز نظر تخصصی بدهد؟

سلبریتی‌ها؛ فعالان دغدغه‌مند یا منفعلان خودپرست؟

به گزارش ۸دی، سلبریتی، مسئولیت‌پذیر اجتماعی یا معترضی با دانش اندک؟ این پرسشی است که محل مناقشه و بحث در بین افکار عمومی پیرامون فعالیت مجازی سلبریتی‌ها شده است. سلبریتی‌هایی که این روزها نه در عرصه سینما یا ورزش بلکه می‌کوشند خود را کنشگر سیاسی و اجتماعی نشان دهند.

با فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام و رشد صفحات شخصی، پدیده سلبریتیسم چند برابر شد و بستری به وجود آمد تا سلبریتی‌ها، آزادانه و بدون کم‌ترین محدودیتی درباره همه موضوعاتی که می‌خواهند، اظهار نظر کنند. این صفحات شخصی به آن‌ها اجازه می‌داد که پابه‌پای احساسات هوادارانشان، در مسائلی غریب و بیگانه با حوزه تخصصی نیز به نظریه‌پردازی بپردازند و برای حتی یک سطر نوشته، هزاران کامنت تحسین‌برانگیز دریافت کنند.

رسانه‌ها نیز با حمایت از این هنرمندان و سلبریتی‌ها و اعطای سخاوتمندانه القابی چون «هنرمند مردمی» و «سلبریتی دغدغه‌مند» فضا را باز کردند تا آن‌ها که پیش از این تنها در قاب سینما و تلویزیون دیده می‌شدند، وارد مسائلی غیر از حرفه‌شان شوند و در آن مسائل نیز صدایشان به عنوان یک نظریه‌پرداز، مصلح اجتماعی و نجات‌دهنده مردمان تیره‌بخت شنیده شود.

برخی از سلبریتی‌ها که درباره همه چیز اظهار نظر می‌کنند، وقتی مورد اعتراض قرار می‌گیرند، می‌گویند که «ما به عنوان یک شهروند عادی، حق اعتراض داریم». آیا این صحبت از منظر جامعه‌شناسی صحیح است؟

از منظر علم جامعه‌شناسی این گفتمان مردود است. چرا که وقتی فردی در بین توده مردم از محبوبیت و جایگاهی برخوردار است، وقتی اظهار نظری می‌کند،‌ از سوی توده مردم که او را دوست داشته و به او اعتماد دارند، این اظهار نظر مورد قبول واقع می‌شود.

همین موضوع باعث بروز التهابات گسترده‌ای در کشور می‌شود. سؤال این است که آیا شخصی که در امور هنری تخصص و تجربه دارد،‌ می‌تواند درباره فرهنگ، اقتصاد، سیاست، ورزش، مسائل اجتماعی و … نیز نظر تخصصی بدهد؟

طبق یک بررسی کمی و تحلیل محتوای ۵۶ پست شش ماه نخست امسال جمعی از سلبریتی‌های مطرح شبکه‌های اجتماعی که روی هم رفته ۳۲ میلیون دنبال‌کننده دارند، این نتایج حاصل شده است:
– ۸ پست درخصوص تکرار شایعات و دروغ‌های طرح شده در جامعه ازجمله تجاوز گروهی به زنان در ایرانشهر، بازجویی از دختربچه‌هایی که در جشن برج میلاد به اجرای مراسم رقص پرداخته‌اند، شایعه فروش دریای خزر و…
– ۹ پست شامل توهین عمدی یا سهوی به مردم
– ۲۱ پست شامل توهین به دولت و مدیران
– ۱۸ پست تکرار ادعاهای دشمنان و ضد انقلاب بر علیه کشور

در این زمینه دکتر مهدی ناظمی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه با مقایسه سلبریتی‌ها در ایران و جهان می‌گوید: در دنیا سلبریتی‌ها تابع یکسری مقررات نانوشته هستند و به خطوط قرمز آن جامعه واقف‌اند و اگر از آن‌ها عبور کنند در محاکم قضائی محاکمه می‌شوند هرچند خیلی از اوقات بخاطر نفوذ و ثروتی که دارند از محاکمه فرار می‌کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه درجامعه ما موضوع جرم و محاکمه قضایی سلبریتی‌ها مطرح نیست و مسئله بی‌مسئولیتی و فعالیت نادرست فرهنگی در میان است می‌افزاید: در اینگونه مواقع سلبریتی‌ها باید توسط نهادهای فرهنگی و رسانه‌ها و افکار عمومی بازخواست شوند تا با ایجاد خدشه در محبوبیت آن‌ها امکان رشد و پیشرفت ازطریق این اظهارنظرهای ناهنجار را از آنها بگیرند. در چنین شرایطی سلبریتی از تخلفی که انجام داده و بی‌احترامی که به خط قرمز و چهارچوب‌های فرهنگی جامعه کرده است عقب‌نشینی و از ارزش‌ها تبعیت خواهد کرد.

سلبریتیسم از جمله پدیده‌هایی است که با دانش، بینش و آگاهی بیشتر مردم از بین خواهد رفت. فقط کافی است قبل از پذیرفتن هر موضوعی، کمی به آن فکر کنیم یا اینکه درباره آن موضوع، یک تحقیق کوچک داشته باشیم. با شناخت کافی می‌شود فهمید که نق زدن‌ها و انگ‌زدن‌ها به این و آن دارای عقبه‌ای است که بعدها معلوم می‌شود.

منبع: پندارآنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه