در شش ماهه نخست سال جاری رخ داد؛

افزایش ۵۵ درصدی پرونده‌های قضایی گیلان در حوزه جرایم سایبری

رئیس پلیس فتا گیلان از افزایش ۵۵ درصدی پرونده‌های قضایی این استان در حوزه جرائم سایبری در شش ماهه نخست سال جاری خبرداد و گفت: ۴۵ درصد این جرایم در پیام‌رسان‌های خارجی بوده است.

افزایش ۵۵ درصدی پرونده‌های قضایی گیلان در حوزه جرایم سایبری

به گزارش ۸دی، سرهنگ ایرج محمدخانی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آمار پرونده‌های قضایی پلیس فتا گیلان در حوزه فضای مجازی در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد ۵۵ درصدی همراه بوده است.

محمدخانی با بیان اینکه براساس بررسی‌های صورت گرفته ۴۵ درصد جرائم سایبری استان گیلان در این مدت در بستر پیام رسان‌های خارجی اتفاق افتاده است، افزود: مهم‌ترین جرائم سایبری در این مدت مربوط به نشر اکاذیب، برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی شهروندان، سرقت و کلاهبرداری‌های مرتبط با رایانه، قماربازی، تهدید و اخاذی و مزاحمت اینترنتی است.

وی با اشاره به اینکه ۵۷ درصد پرونده‌های حوزه فضای تولید و تبادل اطلاعات استان گیلان با تلاش کارآگاهان و کارشناسان پلیس فتا در این مدت منجر به شناسایی مجرم، دستگیری و تحویل آنها به مقام قضایی شده است، تصریح کرد: ۵۷ درصد از این مجرمان را مردان و ۴۳ درصد را زنان تشکیل می دهند.

رئیس پلیس فتا گیلان در ادامه افزود: همچنین ۷۲ درصد متهمان اینترنتی در گیلان در میانگین سنی ۱۸ تا ۲۵ سال بوده و ۴۶ درصد از متهمان این حوزه نیز دارای تحصیلات عالیه هستند.

وی با تأکید برلزوم استفاده از پیام‌رسان‌های ایرانی از سوی شهروندان، خواستار هوشیاری بیشتر در زمینه ارتباطات در حوزه فضای مجازی شد.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه